Honderd knopjes op een Japanse stereotoren. Misschien zelfs wel meer. Ultiem genot voor een geluidstechnicus, maar Timothy Jacob Jensen vindt het niks.
Hij heeft liever een strakke toren met knoppen verborgen achter een strook roestvrij staal. Wie had iets anders verwacht van de productontwerper van het Deense bureau Jacob Jensen, onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van veel Bang-&-Olufsenapparatuur?
De energieke Jensen vertelde afgelopen dinsdag in een volle zaal bij Cultureel Centrum Mekelweg 10 over de geschiedenis en de werkwijze van het bureau dat hij elf jaar geleden overnam van zijn vader.
Hij begint zweverig. Zijn gehoor moet de ogen sluiten en luisteren naar Noorse klassieke muziek. ,,We hebben te weinig aandacht voor onze dromen”, voegt hij toe. Vervolgens toont hij een dia van de studio waarin zijn bureau gevestigd is. Het is een afgelegen landhuis, omringd door de natuur. ,,Goed voor de inspiratie. De horizontale lijnen in het water en de horizon hebben mijn manier van ontwerpen beïnvloed, dat kan haast niet anders.”
Veel van de producten van Jensen – naast audio- en stereoapparatuur ook ovens, brillen, afzuigkappen, windmolens en auto%s – kenmerken zich inderdaad door strakke lijnen en vlakken. Maar wie dacht dat het strakke modernistische design altijd voortvloeit uit een form-follows-function- of less-is-moregedachte heeft het mis. ,,Die principes gelden niet meer. Een ontwerp hoeft niet altijd handig te zijn, het mag tegenwoordig best bij een lifestyle horen.” Hij toont een intens onhandige maar strak vormgegeven telefoon waarvan de hoorn ligt verzonken in de rest van het apparaat. Wie wil opnemen moet een knop indrukken waardoor de hoorn vanzelf naar boven komt.
Jacob Jensen is dus lifestyle. ,,Dat moet ook”, meent Jensen. ,,Bang & Olufsen overleefde de moordende Japanse concurrentie doordat het bedrijf geen radio’s maakte, maar dromen en emoties.” Voor in de auto bedachten Jensen en zijn team bijvoorbeeld een verstelbare luidspreker. Zo kan iemand door de stand van de speaker te veranderen zelf de kwaliteit van het geluid beïnvloeden. Of dat nuttig is? Jensen geeft zelf het antwoord: ,,Nee. Je kunt de verschillen in geluid misschien meten, maar horen kun je ze zeker niet. Een auto is niet gemaakt voor het luisteren naar muziek. Maar het is wat de doelgroep wil. Mannen tussen de 25 en 35 willen een beetje showen.”
Honderd knopjes op een Japanse stereotoren. Misschien zelfs wel meer. Ultiem genot voor een geluidstechnicus, maar Timothy Jacob Jensen vindt het niks. Hij heeft liever een strakke toren met knoppen verborgen achter een strook roestvrij staal. Wie had iets anders verwacht van de productontwerper van het Deense bureau Jacob Jensen, onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van veel Bang-&-Olufsenapparatuur?
De energieke Jensen vertelde afgelopen dinsdag in een volle zaal bij Cultureel Centrum Mekelweg 10 over de geschiedenis en de werkwijze van het bureau dat hij elf jaar geleden overnam van zijn vader.
Hij begint zweverig. Zijn gehoor moet de ogen sluiten en luisteren naar Noorse klassieke muziek. ,,We hebben te weinig aandacht voor onze dromen”, voegt hij toe. Vervolgens toont hij een dia van de studio waarin zijn bureau gevestigd is. Het is een afgelegen landhuis, omringd door de natuur. ,,Goed voor de inspiratie. De horizontale lijnen in het water en de horizon hebben mijn manier van ontwerpen beïnvloed, dat kan haast niet anders.”
Veel van de producten van Jensen – naast audio- en stereoapparatuur ook ovens, brillen, afzuigkappen, windmolens en auto%s – kenmerken zich inderdaad door strakke lijnen en vlakken. Maar wie dacht dat het strakke modernistische design altijd voortvloeit uit een form-follows-function- of less-is-moregedachte heeft het mis. ,,Die principes gelden niet meer. Een ontwerp hoeft niet altijd handig te zijn, het mag tegenwoordig best bij een lifestyle horen.” Hij toont een intens onhandige maar strak vormgegeven telefoon waarvan de hoorn ligt verzonken in de rest van het apparaat. Wie wil opnemen moet een knop indrukken waardoor de hoorn vanzelf naar boven komt.
Jacob Jensen is dus lifestyle. ,,Dat moet ook”, meent Jensen. ,,Bang & Olufsen overleefde de moordende Japanse concurrentie doordat het bedrijf geen radio’s maakte, maar dromen en emoties.” Voor in de auto bedachten Jensen en zijn team bijvoorbeeld een verstelbare luidspreker. Zo kan iemand door de stand van de speaker te veranderen zelf de kwaliteit van het geluid beïnvloeden. Of dat nuttig is? Jensen geeft zelf het antwoord: ,,Nee. Je kunt de verschillen in geluid misschien meten, maar horen kun je ze zeker niet. Een auto is niet gemaakt voor het luisteren naar muziek. Maar het is wat de doelgroep wil. Mannen tussen de 25 en 35 willen een beetje showen.”
Comments are closed.