Onderwijs

Kwaliteit onderzoek telt mee voor financiering

Het ministerie van Onderwijs wil de geldstroom in het wetenschappelijk onderzoek afhankelijk maken van de kwaliteit van de output.

Dat staat in de onderwijsbegroting 2004. Komend jaar wordt ongeveer 25,5 miljard euro uitgegeven door ‘Zoetermeer’, ruim 500 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor. Daarvan neemt het wetenschappelijk onderwijs 3,2 miljard euro voor zijn rekening. Voor onderzoek is bijna 770 miljoen euro gereserveerd.

Staatssecretaris Nijs en minister Van der Hoeven hebben NWO de opdracht gegeven om te kijken hoe kwantiteit en kwaliteit van onderzoek zo objectief mogelijk kunnen worden beoordeeld. ,,De vrijheid van universiteiten om eigen inhoudelijke keuzen te maken wordt niet aangetast”, zo staat in de onderwijsbegroting. ,,Er vindt dus geen centrale sturing vooraf plaats, maar er geschiedt beloning van prestaties en kwaliteit achteraf.”

Natuurlijk wordt er onderscheid gemaakt tussen de diverse wetenschapsgebieden. Bij technische wetenschappen die dicht tegen de innovatieketen van bedrijven opereren, moet de toepasbaarheid van het onderzoek een meetpunt zijn. Is een dergelijk beoordelingskader eenmaal ontwikkeld, dan kan dit flinke verschuivingen per universiteit tot gevolg hebben. OCW trekt in de komende drie jaar totaal 21 miljoen euro uit voor de ‘dynamisering van de eerste geldstroom’.

Op onderwijsgebied handhaaft OCW zijn ambities, alle kritiek op de beroerde positie van het hoger onderwijs ten spijt. De doelstellingen blijven hoog. ,,De aandacht in het hoger onderwijs is gericht op twee hoofdthema’s: het versterken van de bijdrage van het hoger onderwijs aan de economie, én excelleren, behoren tot de Europese voorhoede”, zo laat de onderwijsbegroting weten.

Voor het universitair onderwijs betekent dit onder meer dat onderzoeksmasters een tweejarige bekostiging tegemoet kunnen zien.

De studiefinanciering – een begrotingspost van 2,5 miljard euro – beleeft een stilte voor de storm. Terwijl de commissie-Vermeend aan een verkenning naar mogelijke stelselwijzigingen werkt, blijven radicale wijzigingsvoorstellen nog even uit. Voor eerstejaarsstudenten gaat in 2004 wel gelden dat ook de prestatiebeurs uit het eerste jaar pas in een gift wordt omgezet als zij hun diploma hebben gehaald. Voorheen gold dit alleen voor de stufi die vanaf het tweede studiejaar werd ontvangen.

Er wordt ook bezuinigd, onder meer op de lonen in het wetenschappelijk onderwijs: 9,1 miljoen euro in 2004, oplopend tot 28,1 miljoen euro in 2007.

Dat staat in de onderwijsbegroting 2004. Komend jaar wordt ongeveer 25,5 miljard euro uitgegeven door ‘Zoetermeer’, ruim 500 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor. Daarvan neemt het wetenschappelijk onderwijs 3,2 miljard euro voor zijn rekening. Voor onderzoek is bijna 770 miljoen euro gereserveerd.

Staatssecretaris Nijs en minister Van der Hoeven hebben NWO de opdracht gegeven om te kijken hoe kwantiteit en kwaliteit van onderzoek zo objectief mogelijk kunnen worden beoordeeld. ,,De vrijheid van universiteiten om eigen inhoudelijke keuzen te maken wordt niet aangetast”, zo staat in de onderwijsbegroting. ,,Er vindt dus geen centrale sturing vooraf plaats, maar er geschiedt beloning van prestaties en kwaliteit achteraf.”

Natuurlijk wordt er onderscheid gemaakt tussen de diverse wetenschapsgebieden. Bij technische wetenschappen die dicht tegen de innovatieketen van bedrijven opereren, moet de toepasbaarheid van het onderzoek een meetpunt zijn. Is een dergelijk beoordelingskader eenmaal ontwikkeld, dan kan dit flinke verschuivingen per universiteit tot gevolg hebben. OCW trekt in de komende drie jaar totaal 21 miljoen euro uit voor de ‘dynamisering van de eerste geldstroom’.

Op onderwijsgebied handhaaft OCW zijn ambities, alle kritiek op de beroerde positie van het hoger onderwijs ten spijt. De doelstellingen blijven hoog. ,,De aandacht in het hoger onderwijs is gericht op twee hoofdthema’s: het versterken van de bijdrage van het hoger onderwijs aan de economie, én excelleren, behoren tot de Europese voorhoede”, zo laat de onderwijsbegroting weten.

Voor het universitair onderwijs betekent dit onder meer dat onderzoeksmasters een tweejarige bekostiging tegemoet kunnen zien.

De studiefinanciering – een begrotingspost van 2,5 miljard euro – beleeft een stilte voor de storm. Terwijl de commissie-Vermeend aan een verkenning naar mogelijke stelselwijzigingen werkt, blijven radicale wijzigingsvoorstellen nog even uit. Voor eerstejaarsstudenten gaat in 2004 wel gelden dat ook de prestatiebeurs uit het eerste jaar pas in een gift wordt omgezet als zij hun diploma hebben gehaald. Voorheen gold dit alleen voor de stufi die vanaf het tweede studiejaar werd ontvangen.

Er wordt ook bezuinigd, onder meer op de lonen in het wetenschappelijk onderwijs: 9,1 miljoen euro in 2004, oplopend tot 28,1 miljoen euro in 2007.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.