Onderwijs

Kpmg: pr-beleid TU moet beter

De in- en externe communicatie van de TU Delft moet veel beter, oordeelt adviesbureau Kpmg.Het Kpmg-rapport over de TU-commmunicatie dat twee weken geleden verscheen, kraakt een aantal harde noten.

Kort samengevat: de pr van de TU is niet goed; er is een te grote afstand tussen het college van bestuur en de werkvloer; de hele TU moet nou eens een en hetzelfde logo gaan gebruiken. Kpmg schreef het rapport in opdracht van de TU zelf.

Het voornaamste pr-probleem is dat de TU geen helder en eenduidig beeld naar buiten brengt. De externe communicatie zou een logisch uitvloeisel moeten zijn van de missie, de strategie van de de universiteit, meent Kpmg. ‘Er klinkt geen eenduidig beeld door van de persoonlijkheid van de organistatie’, schrijft het adviesbureau in zijn rapport.

‘TU Delft’ moet een begrip worden, een eenduidige merknaam. Daarvoor is het onder meer nodig dat de TU Delft consequent één logo gaat gebruiken. Momenteel is er een wildgroei aan verschillende logo’s, stelt Kpmg.

Ook de interne communicatie loopt niet soepel, vindt Kpmg. Het grootste probleem is dat de afstand tussen de TU-top en de wetenschappers te groot is. De ontwikkeling van een nieuwe strategie bijvoorbeeld speelt zich te veel aan de top af, meent het adviesbureau. Daardoor is het lastig om straks draagvlak te verwerven.

Collegevoorzitter De Voogd vindt de punten die KPMG maakt voor een belangrijk deel terecht. Een werkgroep onder leiding van TBM-decaan prof.dr. Henk Sol gaat met het Kpmg-rapport aan de slag. Eén ding staat al vast: de ‘éénmerkstrategie’ voor de TU wordt overgenomen, en er komt één TU-logo waar niemand meer van af mag wijken. De Voogd: ,,We hebben al veel te lang geen duidelijke eigen huisstijl.”

,,Ik vind het heel goed dat KPMG de communicatie direct wil koppelen aan de strategie van de TU Delft”, reageert Richard Meijer, hoofd van de Communicatie & Marketing Groep van de TU. Maar Meijer mist het begrip wetenschap in het rapport. ,,Het woord wetenschapsvoorlichting komt nergens voor, terwijl dat natuurlijk heel belangrijk is voor een research driven universiteit.”

De in- en externe communicatie van de TU Delft moet veel beter, oordeelt adviesbureau Kpmg.

Het Kpmg-rapport over de TU-commmunicatie dat twee weken geleden verscheen, kraakt een aantal harde noten. Kort samengevat: de pr van de TU is niet goed; er is een te grote afstand tussen het college van bestuur en de werkvloer; de hele TU moet nou eens een en hetzelfde logo gaan gebruiken. Kpmg schreef het rapport in opdracht van de TU zelf.

Het voornaamste pr-probleem is dat de TU geen helder en eenduidig beeld naar buiten brengt. De externe communicatie zou een logisch uitvloeisel moeten zijn van de missie, de strategie van de de universiteit, meent Kpmg. ‘Er klinkt geen eenduidig beeld door van de persoonlijkheid van de organistatie’, schrijft het adviesbureau in zijn rapport.

‘TU Delft’ moet een begrip worden, een eenduidige merknaam. Daarvoor is het onder meer nodig dat de TU Delft consequent één logo gaat gebruiken. Momenteel is er een wildgroei aan verschillende logo’s, stelt Kpmg.

Ook de interne communicatie loopt niet soepel, vindt Kpmg. Het grootste probleem is dat de afstand tussen de TU-top en de wetenschappers te groot is. De ontwikkeling van een nieuwe strategie bijvoorbeeld speelt zich te veel aan de top af, meent het adviesbureau. Daardoor is het lastig om straks draagvlak te verwerven.

Collegevoorzitter De Voogd vindt de punten die KPMG maakt voor een belangrijk deel terecht. Een werkgroep onder leiding van TBM-decaan prof.dr. Henk Sol gaat met het Kpmg-rapport aan de slag. Eén ding staat al vast: de ‘éénmerkstrategie’ voor de TU wordt overgenomen, en er komt één TU-logo waar niemand meer van af mag wijken. De Voogd: ,,We hebben al veel te lang geen duidelijke eigen huisstijl.”

,,Ik vind het heel goed dat KPMG de communicatie direct wil koppelen aan de strategie van de TU Delft”, reageert Richard Meijer, hoofd van de Communicatie & Marketing Groep van de TU. Maar Meijer mist het begrip wetenschap in het rapport. ,,Het woord wetenschapsvoorlichting komt nergens voor, terwijl dat natuurlijk heel belangrijk is voor een research driven universiteit.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.