Opinie

Jong en lui

Jeetje wat erg. De laatste twee feestjes ben ik door afzonderlijke mensen diepzinnig, wijs en het engst van allemaal … volwassen genoemd. Waar komt dit opeens vandaan? Mijn eerste gok is dat ik extreem wijze dingen vertel wanneer ik aangeschoten ben.

Ik neem de proef op de som en schrijf mijn gedachten op na uitgebreid kroegenbezoek. De volgende dag vind ik ‘Gewoon van iedereen houden’ toch een minder realistische oplossing voor wereldvrede. Zou het mijn uiterlijk zijn dan, zie ik er volwassen uit? Vorige week kwamen twee meisjes aan de deur om folders uit te delen. Zij vroegen mij vrolijk: ‘Zijn je ouders ook thuis?’. Mijn uiterlijk is het dus ook niet. Wat is er dan aan de hand en veel belangrijker nog, het klopt toch hopelijk niet?
Sinds een tijdje heb ik de zaken goed op een rijtje. Ik weet waarom ik studeer wat ik studeer, ik woon in een fijn huis, ik heb een lieve vriendengroep en sport veel. Aangezien ik vroeger meer een losgelaten projectiel was die duizend en één dingen begon maar ze het liefst allemaal niet afmaakte, durf ik toe te geven dat ik daarmee vergeleken wellicht een piepklein beetje volwassener ben geworden.
Ik krijg hier enorm de kriebels van. Volwassen zijn doet mij denken aan huisje, boompje, beestje, anderhalf kind en een Volvo voor de deur. Doodeng dus. Dat wil ik allemaal niet! Maar als anderen mij hierin gaan herkennen, is het voor mij dan al te laat?  Godzijdank is daar de wetenschapseditie van de zaterdag Volkskrant. Hersenwetenschapper Dick Swaab stelt dat je hersenen pas op je 25ste uitgerijpt zijn, voor deze leeftijd ben je nog niet rationeel genoeg om volwassen genoemd te worden. Gelukkig, ik heb nog een half jaar waarin ik heerlijk jong en lui kan zijn.

Het gaat in eerste instantie om studenten wiskunde, natuurkunde, scheikunde/life science en informatica. Aanleiding voor de bachelor-lerarenopleiding is het docententekort in Nederland. Die doet zich vooral voelen in de bètavakken. In het voorjaar kreeg staatssecretaris Van Bijsterveldt brede politieke steun om de universiteiten academische bachelordocenten te laten opleiden. Doel is versneld bevoegde leraren voor de klas te krijgen. De nieuwe docenten mogen alleen lesgeven in hun eigen vak. Naast de TU Delft gaan nog negen universiteiten leraren opleiden voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

De opleiding leidt volgens Martin Jacobs (docent en coördinator opleidingsprogramma bij Technische Natuurwetenschappen) op tot ‘een soort beperkte tweedegraads bevoegdheid’. “Die bevoegdheid is nog in voorbereiding op het ministerie.” De studenten van de bachelor-lerarenopleiding volgen in de eerste helft van hun derde jaar een minor van dertig ec. Daarin krijgen ze algemene didactiek en pedagogiek, vakdidactiek en lopen ze stage. Aan het eind van hun bachelor mogen ze lesgeven aan het vmbo-t (mavo) en de eerste drie jaar van havo en vwo.

Dit jaar volgen aan de TU 35 studenten de onderwijs-minor, waarvan er volgens Jacobs 7 á 8 vanwege hun studierichting meteen na hun bachelor bevoegd voor de klas zouden kunnen. “Maar de anderen zijn waarschijnlijk voor scholen ook interessant, want een student werktuigbouwkunde of L&R beheerst na zijn bachelor zeker voldoende natuurkunde om dat vak in de onderbouw te kunnen geven.”

De vereniging van universiteiten (VSNU) overlegt nog met het ministerie van onderwijs of ook andere dan de genoemde opleidingen deel kunnen nemen aan deze leraarsopleiding en dus een officiële bevoegdheid krijgen. Jacobs hoopt dat het de VSNU dan ook lukt OCW ervan te overtuigen studenten die vorig jaar de onderwijsminor hebben gedaan een onderwijsbevoegdheid te verlenen.
Studenten hoeven volgens Jacobs niet bang te zijn dat ze de weg naar de onderwijsmaster afsluiten als ze kiezen voor de minor in de bachelor en voor de klas gaan staan. 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.