Campus

Jezus verlost met microkrediet

Zakenman Jezus verstrekt leningen aan de armen. Zij aanbidden hem als de nieuwe verlosser. Maar al snel gooien de gewiekste concurrentie, een vileine talkshowhost en een verrader roet in het eten in de musical Jesus Inc. van Virgiel.

Wanhopig kijkt Jezus om zich heen als een groep arme aanbidders naar hem graait. Ze rukken zijn blouse los. Daarna tillen ze hem op. ‘Geeft u mij nog wat’, zingt de groep in koor. De verlosser verweert zich maar kan niets tegen de overmacht doen. De menigte maakt zijn veters los en een schoen valt van zijn voet, zijn blouse hangt wagenwijd open. Ze frummelen aan zijn broek. “Je moet jezelf helpen”, schreeuwt hij wanhopig boven hun gezang uit.
Wie naar de musical Jesus Inc. ging en het bekende Bijbelverhaal verwachtte, kwam bedrogen uit. Alleen de liedjes uit de succesmusical Jesus Christ Superstar werden overgenomen, maar voor de rest was alles anders dan eerder versies. Virgiel voerde de musical op 10 en 11 juni op in Theater de Veste in Delft.

In de bewerking van Virgiel is Jezus zakenman. Hij verstrekt als CEO in New York microkredieten aan de armen. Zij zien hem als de Messias. Het nieuwe toneelstuk werd de afgelopen maanden bedacht door de theaterafdeling van Virgiel, regisseur Maarten Bakker en de acteurs.
Jezus komt in het stuk steeds meer onder druk te staan. “In het begin kijkt iedereen tegen hem op. Maar al snel proberen zijn concurrenten hem kapot te maken. Ik vind het interessant om de ontwikkeling van hoop naar wanhoop te spelen”, zegt derdejaars student bouwkunde Thomas Steigenga, die de rol van Jezus op zich nam.

De studenten gaven bewust een actueel tintje aan het bekende verhaal rond de Messias. “Wij hebben ons uiteraard laten inspireren door de kredietcrisis”, zegt Steigenga. “Tijdens de repetities maakten we grapjes over de DSB. Bij het hoofdkantoor stonden daar ook mensen voor de deur te roepen dat ze van Dirk Scheringa hielden. Ze zagen hem ook als een soort verlosser.”

Een van de mensen die Jezus kapot wil maken is de vileine talkshowhost Melanie Desserts. “Desserts is een mix van Oprah Winfrey en Jerry Springer”, zegt Steigenga. “Ze brengt lichtvoetigheid in de musical. Ze wil Jezus in haar talkshow. Als hij komt, verloopt zijn optreden desastreus. Jezus zegt niets en dat vind ik lastig om uit te beelden. Het is moeilijk emoties te tonen, zonder wat te zeggen. Uiteindelijk denk ik in mijn hoofd wat Jezus dan voelt.”
De grootste tegenstander van Jezus is schurk Judas. Hij is de financiële specialist van Jesus Inc. en vindt dat Jezus te veel leningen verstrekt en zo voor de ondergang van het bedrijf zorgt. Dat leidt tot een indrukwekkende ruzie. “Dat is mijn favoriete scène”, zegt derdejaars student grafisch ontwerpen aan de kunstacademie en Judasvertolker Koen Mostert. “Omdat het zo’n heftige ruzie is, gaan we helemaal los. Er zit een mooie ontwikkeling in die ruzie. Het gaat van wanhoop naar opgekropte woede, gevolgd door geschreeuw. Het escaleert echt als Judas Maria, de vriendin van Jezus en zijn secretaresse, een hoer noemt. Tijdens die ruzie zing ik een lied. Er is geen onderbreking, de woede blijft in het lied zitten. Ik zing een deel en schreeuw er ook in.”

Dat het verhaal van Jesus Inc. zo afwijkt van het Bijbelverhaal leidde in de theatergroep van Virgiel tot discussie. “Een aantal mensen in de groep is gelovig”, weet Mostert. “Zij hadden er wel moeite mee in het begin. Ik denk dat het belangrijk is dat wij Jezus absoluut niet belachelijk maken. Maar we maken hem wel tastbaar en zetten hem als mens neer. Jezus schiet bijvoorbeeld uit zijn slof en wordt boos. Judas is in ons stuk ook veel sympathieker dan in de Bijbel. Hij verraadt Jezus omdat hij zich zorgen maakt over het bedrijf. Sommige mensen zullen daar misschien aanstoot aan nemen. Maar uiteindelijk is het stuk een metafoor en hebben we er een nieuw, goed verhaal van willen maken.”

 De apparatuur van Midiator maakt het mogelijk om tijdens shows de belichting tot op de seconde nauwkeurig af te stemmen op wat op het podium gebeurt.

De jury van de PLASA Awards for Innovation prees de techniek van Midiator, omdat deze een lichtman in staat stelt zich volledig te richten op de kwaliteit van de lichtshow. De jury was ook gecharmeerd van de tegendraadse en onconventionele aanpak van Midiator. De trend is om producten steeds complexer te maken, terwijl Midiator juist voor versimpeling gaat.

De PLASA show is een grote Europese vakbeurs waar licht- en geluidfabrikanten van over de hele wereld nieuwe innovatieve producten laten zien. In totaal waren zestig inzendingen genomineerd voor acht Innovation Awards.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.