Op ITS werd 15 oktober Kennislab geopend, een faculteitsbibliotheek nieuwe stijl. Hiermee speelt de Bibliotheek Technische Universteit Delft in op de behoeften van het projectonderwijs en verbetert voor studenten de toegang tot digitale bronnen.
/strong>
De faculteitsbibliotheek van Informatietechnologie en Systemen (ITS) heeft een flinke facelift ondergaan. Niet alleen de naam is veranderd in ‘Kennislab’, ook de inrichting is anders. In het hart van de bibliotheek staat een werkeiland met tafels en computers waar groepen studenten aan het werk zijn. ,,Studenten willen meer in groepsverband werken en daarbij is geen absolute stilte vereist. Tegelijkertijd hebben ze vragen en het is handig als zij direct iemand van ons kunnen aanspreken”, vertelt Marina Lebedeva, hoofd Kennislab. ,,De oplossing bleek dit werkeiland van bibliotheekmedewerkers tussen de studenten.
Afgaand op de eerste twee weken dat het Kennislab bestaat lijkt het concept succesvol, beide partijen storen elkaar niet. Er komen meer studenten en de bibliotheekmedewerkers vinden het prettig om zo tussen de bezoekers te werken.”
De naam Kennislab is volgens Lebedeva gekozen om te benadrukken dat er meer wordt aangeboden dan boeken en tijdschriften. ,,Studenten gebruiken vandaag de dag niet alleen papieren bronnen maar ook cd’s, dvd’s en internet. Wij bieden in het Kennislab overdag en vier avonden per week ruim toegang tot deze nieuwe media”, aldus Lebedeva.
Naast de faculteit ITS is de centrale vestiging van de Bibliotheek Technische Universiteit Delft (Btud) nauw betrokken geweest bij de restyling van Kennislab. Janneke Kelter, marketing- en communicatieadviseur bij de Btud: ,,Bij ITS zijn de afgelopen jaren drie afdelingsbibliotheken samengevoegd. Dat was een goede gelegenheid om over te stappen naar een nieuwe opzet. De collectie is gesaneerd, waarbij vooral kritisch is bekeken wat van de papieren collectie bewaard moest worden. Zo ontstond ook ruimte om de nieuwe werkplekken voor kleine groepen te creëren.”
Leest
Evenals Lebedeva is Kelter van mening dat door de facultaire bibliotheken op een andere leest te schoeien deze meer tegemoet komen aan de veranderde behoeften van studenten op informatiegebied. ,,De huidige student is gewend digitale bronnen binnen handbereik te hebben en in groepen te werken. Die trend is nog versterkt door de introductie van het studiehuis op de middelbare school. Als Btud willen wij ervoor zorgen dat de TU Delft die mogelijkheden ook biedt.”
Niet alleen in de centrale vestiging van de bibliotheek moeten de digitale bronnen beschikbaar zijn, maar ook op de faculteiten. Kelter: ,,Wij zijn van mening dat het belangrijk is dat de studenten die informatie die ze nodig hebben dichtbij hun onderwijsplek kunnen vinden. De bibliotheek streeft ernaar het onderwijs zo goed mogelijk te ondersteunen met adequate informatievoorziening. Niet alleen de behoeften van de studenten zijn veranderd, maar ook die van het onderwijs. Het werken in projecten neemt steeds meer toe. Kennislab sluit daarbij aan door het instellen van groepswerkplekken voorzien van een computer.”
Naast het verschaffen van informatie speelt een facultaire bibliotheek ook een belangrijke rol bij de gemeenschapsvorming binnen een faculteit. Kelter: ,,Evenals de kantine is de faculteitsbibliotheek een plek waar gelijkgezinden elkaar ontmoeten. Daar is gelegenheid om over de stof te praten en een band op te bouwen met studiegenoten. Dat moet je behouden en dat kan door de voorzieningen aan te passen aan de eisen van de tijd, zoals Kennislab dat heeft gedaan.”
Op ITS werd 15 oktober Kennislab geopend, een faculteitsbibliotheek nieuwe stijl. Hiermee speelt de Bibliotheek Technische Universteit Delft in op de behoeften van het projectonderwijs en verbetert voor studenten de toegang tot digitale bronnen.
De faculteitsbibliotheek van Informatietechnologie en Systemen (ITS) heeft een flinke facelift ondergaan. Niet alleen de naam is veranderd in ‘Kennislab’, ook de inrichting is anders. In het hart van de bibliotheek staat een werkeiland met tafels en computers waar groepen studenten aan het werk zijn. ,,Studenten willen meer in groepsverband werken en daarbij is geen absolute stilte vereist. Tegelijkertijd hebben ze vragen en het is handig als zij direct iemand van ons kunnen aanspreken”, vertelt Marina Lebedeva, hoofd Kennislab. ,,De oplossing bleek dit werkeiland van bibliotheekmedewerkers tussen de studenten.
Afgaand op de eerste twee weken dat het Kennislab bestaat lijkt het concept succesvol, beide partijen storen elkaar niet. Er komen meer studenten en de bibliotheekmedewerkers vinden het prettig om zo tussen de bezoekers te werken.”
De naam Kennislab is volgens Lebedeva gekozen om te benadrukken dat er meer wordt aangeboden dan boeken en tijdschriften. ,,Studenten gebruiken vandaag de dag niet alleen papieren bronnen maar ook cd’s, dvd’s en internet. Wij bieden in het Kennislab overdag en vier avonden per week ruim toegang tot deze nieuwe media”, aldus Lebedeva.
Naast de faculteit ITS is de centrale vestiging van de Bibliotheek Technische Universiteit Delft (Btud) nauw betrokken geweest bij de restyling van Kennislab. Janneke Kelter, marketing- en communicatieadviseur bij de Btud: ,,Bij ITS zijn de afgelopen jaren drie afdelingsbibliotheken samengevoegd. Dat was een goede gelegenheid om over te stappen naar een nieuwe opzet. De collectie is gesaneerd, waarbij vooral kritisch is bekeken wat van de papieren collectie bewaard moest worden. Zo ontstond ook ruimte om de nieuwe werkplekken voor kleine groepen te creëren.”
Leest
Evenals Lebedeva is Kelter van mening dat door de facultaire bibliotheken op een andere leest te schoeien deze meer tegemoet komen aan de veranderde behoeften van studenten op informatiegebied. ,,De huidige student is gewend digitale bronnen binnen handbereik te hebben en in groepen te werken. Die trend is nog versterkt door de introductie van het studiehuis op de middelbare school. Als Btud willen wij ervoor zorgen dat de TU Delft die mogelijkheden ook biedt.”
Niet alleen in de centrale vestiging van de bibliotheek moeten de digitale bronnen beschikbaar zijn, maar ook op de faculteiten. Kelter: ,,Wij zijn van mening dat het belangrijk is dat de studenten die informatie die ze nodig hebben dichtbij hun onderwijsplek kunnen vinden. De bibliotheek streeft ernaar het onderwijs zo goed mogelijk te ondersteunen met adequate informatievoorziening. Niet alleen de behoeften van de studenten zijn veranderd, maar ook die van het onderwijs. Het werken in projecten neemt steeds meer toe. Kennislab sluit daarbij aan door het instellen van groepswerkplekken voorzien van een computer.”
Naast het verschaffen van informatie speelt een facultaire bibliotheek ook een belangrijke rol bij de gemeenschapsvorming binnen een faculteit. Kelter: ,,Evenals de kantine is de faculteitsbibliotheek een plek waar gelijkgezinden elkaar ontmoeten. Daar is gelegenheid om over de stof te praten en een band op te bouwen met studiegenoten. Dat moet je behouden en dat kan door de voorzieningen aan te passen aan de eisen van de tijd, zoals Kennislab dat heeft gedaan.”

Comments are closed.