De effectiviteit van de kennisoverdracht naar studenten moet hoger. Dat zei collegevoorzitter De Voogd afgelopen donderdag bij de ingebruikname van het Interactive Voting System (IVS) bij de faculteit Scheikundige Technologie en Materiaalkunde.
Met het systeem is al zeven weken ervaring opgedaan tijdens het college algemene scheikunde.
Doel van het IVS is om studenten actief te laten deelnemen aan de colleges. Op die manier vindt het volgen van onderwijs en het voorbereiden op tentamens tegelijkertijd plaats, waardoor het studeergedrag efficiënter wordt, aldus De Voogd. Tevens worden studenten betrokken bij de evaluatie van colleges en practica. De Voogd: ,,Omdat de kwaliteit van het onderwijs weer centraal staat in het beleid van de universiteit is deze betrokkenheid zeer belangrijk.”
Via een kastje dat in de collegebanken is ingebouwd, kunnen de studenten reageren op vragen van de docent. Behalve knoppen voor ja/nee/weet niet is er ook de mogelijkheid om meerkeuzevragen te geven met maximaal tien antwoordmogelijkheden. De beantwoording van de vragen is anoniem. Volgens docent ir. J.G. van Berkum, die het eerste kwartaal met het nieuwe systeem heeft gewerkt, durven de studenten eerder voor hun menig uit te komen als ze onbekend blijven.
Zowel ingenieursbureau SysCom, ontwerper van het systeem, als Van Berkum benadrukten dat het systeem meer kwaliteit van de docent vraagt. Behalve dat het college aangepast moet worden aan de beantwoording van de vragen, is het belangrijk bij de voorbereiding van het onderwijs zich reeds de essentie van de leerstof gerealiseerd te hebben. Volgens Van Berkum gebeurt dat nu soms pas bij het samenstellen van het tentamen.
Door oefenopgaven en begripsvragen tijdens het college te behandelen, ,,maken studenten tijdens het college huiswerk zonder het zelf in de gaten te hebben”. Van Berkum opperde zelfs de mogelijkheid van proeftentamens die op het college worden afgenomen, zodat de studenten weten in hoeverre ze de stof al onder de knie hebben. (M.d.L)
Figuur 1 Docenten horen uitleg van De Voogd aan
De effectiviteit van de kennisoverdracht naar studenten moet hoger. Dat zei collegevoorzitter De Voogd afgelopen donderdag bij de ingebruikname van het Interactive Voting System (IVS) bij de faculteit Scheikundige Technologie en Materiaalkunde. Met het systeem is al zeven weken ervaring opgedaan tijdens het college algemene scheikunde.
Doel van het IVS is om studenten actief te laten deelnemen aan de colleges. Op die manier vindt het volgen van onderwijs en het voorbereiden op tentamens tegelijkertijd plaats, waardoor het studeergedrag efficiënter wordt, aldus De Voogd. Tevens worden studenten betrokken bij de evaluatie van colleges en practica. De Voogd: ,,Omdat de kwaliteit van het onderwijs weer centraal staat in het beleid van de universiteit is deze betrokkenheid zeer belangrijk.”
Via een kastje dat in de collegebanken is ingebouwd, kunnen de studenten reageren op vragen van de docent. Behalve knoppen voor ja/nee/weet niet is er ook de mogelijkheid om meerkeuzevragen te geven met maximaal tien antwoordmogelijkheden. De beantwoording van de vragen is anoniem. Volgens docent ir. J.G. van Berkum, die het eerste kwartaal met het nieuwe systeem heeft gewerkt, durven de studenten eerder voor hun menig uit te komen als ze onbekend blijven.
Zowel ingenieursbureau SysCom, ontwerper van het systeem, als Van Berkum benadrukten dat het systeem meer kwaliteit van de docent vraagt. Behalve dat het college aangepast moet worden aan de beantwoording van de vragen, is het belangrijk bij de voorbereiding van het onderwijs zich reeds de essentie van de leerstof gerealiseerd te hebben. Volgens Van Berkum gebeurt dat nu soms pas bij het samenstellen van het tentamen.
Door oefenopgaven en begripsvragen tijdens het college te behandelen, ,,maken studenten tijdens het college huiswerk zonder het zelf in de gaten te hebben”. Van Berkum opperde zelfs de mogelijkheid van proeftentamens die op het college worden afgenomen, zodat de studenten weten in hoeverre ze de stof al onder de knie hebben. (M.d.L)
Figuur 1 Docenten horen uitleg van De Voogd aan
Comments are closed.