Campus

Iedereen zijn eigen cd-rom

Bijna alle faculteiten willen scholieren voorlichten met een cd-rom, maar niet iedereen heeft de doelgroep even goed voor ogen.

,,Hackertjes zullen de cd van aardwetenschappen leuk vinden, maar voor de gewone scholier is hij onnodig complex.”

Om deze expeditie goed te kunnen volgen, moet je op je computer een MPEG-player hebben geïnstalleerd, meldt de cd-rom van Technische Aardwetenschappen. Voor de niet-techneuten is er de volgende optie: Nee, ik heb nog geen MPEG-player. Installeer hem maar.

De scholier die op zoek is naar een vervolgstudie en niet van cd-rom’s houdt, heeft het zwaar. Na de Studiekeuzeschijf van een it-bedrijf gebruiken nu ook de meeste TU-faculteiten cd-rom’s voor de voorlichting over hun opleidingen.

Lucht- en ruimtevaarttechniek kwam in 1996 als eerste met een cd-rom op de proppen, waarvan inmiddels vijftienduizend exemplaren zijn uitgedeeld. Secretaris van de faculteit drs. Gert-Jan van Helden is overtuigd van het nut: ,,Van een traditionele brochure raak je er niet zoveel kwijt.” Inmiddels legt de faculteit de laatste hand aan de Engelstalige versie. Daarna krijgt de Nederlandse versie een update. De oorspronkelijke versie kostte veertigduizend gulden. Van Helden: ,,Als je dat vergelijkt met de prijs van fullcolour-brochures is het eigenlijk een hele goedkope investering.”

Ook al staat de L&R-cd-rom er vol mee, toch wordt duidelijk dat de studie meer inhoudt dan het ontwerpen van vliegtuigen. Begeleid door spacy ritmes kunnen vanaf een menu traditionele onderwerpen als studie, arbeidsmarkt en studentenleven bezocht worden, soms begeleid door een interview of een filmpje over sport. Volgens dr.ir. Charles van der Mast, docent van het vak multimedia van de faculteit ITS, heeft L&R goed gebruikt gemaakt van de middelen die in 1996 voorhanden waren. Verder vindt hij de presentatie ‘zakelijk en to the point‘.
Gamebord

In juni dit jaar kwamen ook Technische Bestuurskunde en Technische Aardwetenschappen met een cd-rom. De cd-rom van TA heet ‘expeditie’ en is net verspreid onder alle decanen van middelbare scholen. Studievoorlichter drs. Monique Draijer vertelt trots: ,,Scholieren bellen zelfs voor een eigen exemplaar, als ze die van hun vriendje hebben gezien.”

De cd-rom, waarvan de ontwikkeling drie jaar heeft geduurd, kostte tachtigduizend gulden, waarvan de helft voor het bureau dat hem heeft vormgegeven. In de expeditie-cd-rom gaat de twijfelende scholier op reis door de wondere wereld van de studie. Vertrekpunt is telkens het gamebord. Met vragen wordt de opgedane kennis over TA en het Delftse studentenleven getest. Na een fout antwoord stuurt de cd je naar de plek waar je het juiste antwoord had kunnen vinden. Een hele reeks met cursors geeft de verschillende mogelijkheden op die plek aan.

Uit schots en scheef op het scherm staande teksten leren we zo dat TA zich ook bezighoudt met het scheiden van metalen. Er kan dan direct een spelletje afval-scheiden gespeeld worden.Als je iets specifieks zoekt, is het lang zoeken op het gamebord.

Cd-rom-specialist Van der Mast: ,,Ik heb nog nooit zoveel verschillende cursors gezien als op deze cd. Hackertjes die op technische dingetjes zijn ingesteld zullen deze cd leuk vinden, maar voor de gewone scholier is hij onnodig complex.”

Heel wat zakelijker is de cd-rom van Technische Bestuurskunde. Er knippert, flitst en tettert helemaal niets en de alom aanwezige lappen tekst staan gewoon horizontaal op het scherm. Van der Mast: ,,De cd-rom straalt een ambtelijke en bestuurlijke sfeer uit en dat past goed bij de studie.”

De nieuwbouw is de trots van de studie, want vrijwel altijd op de rechterhelft van het scherm in beeld. Het is echter de vraag of scholieren dat interesseert. Via een virtual reality-animatie kan je de group decision rooms en skill labs van de toekomst zien. Ook is er een proefproject over een strategisch besluit in de metaalindustrie. Scholieren moeten daar vragen beantwoorden over ‘actoren’ en een ‘causaal relatiediagram’ invullen.

Voor een beetje kijk- en luisterplezier bij het bekijken van de drie bestaande cd-rom’s is een pentium 166-computer met 16 megabyte intern geheugen toch wel een minimum. Alledrie hebben ze speciale software nodig voor het bekijken van filmpjes. Toch weigeren de cd-rom’s soms om onduidelijke redenen dienst. Van Helden van L&R heeft zich inmiddels bij het fenomeen neergelegd: ,,Fouten zijn nu eenmaal eigen aan cd-rom’s.”


2 Beelden van de cd-rom van Technische Bestuurskunde Foto’s: Fotografische Dienst TU Vormgeving: CrossWorlds


Marginaal

Ondanks dat er nu al drie opleidingen met een eigen cd-rom zijn, vindt er TU-breed geen coördinatie plaats door de Communicatie en Marketing Groep (C&MG), waar in de Werkgroep studievoorlichting het beleid van voorlichting van de verschillende faculteiten op elkaar wordt afgestemd. Drs. Maarten Binnendijk van de C&MG: ,,Binnen de werkgroep is er wel gesproken over het uitbrengen van een TU-brede cd-rom, maar er is weinig support voor. Wij denken dat het teveel een gadget is en dat het nut als voorlichtingsmiddel te marginaal is.”

De voorlichters op het hoofdgebouw besteden hun aandacht liever aan het bijhouden en aantrekkelijk maken van de TU-website voor scholieren. Binnendijk denkt dat voldoende scholieren toegang hebben tot internet. ,,We durven het aan ons via internet te presenteren”.

Diverse opleidingen delen de mening van de C&MG niet, getuige hun plannen om dan maar zonder centrale coördinatie een eigen cd-rom te gaan maken. De faculteit Informatietechnologie en Systemen is nu bijna klaar met één cd-rom voor alledrie haar opleidingen. De demo-versie wordt dit najaar al op de voorlichtingsbeurzen voor scholieren gepresenteerd. Tini van Baar, coördinator studievoorlichting van ITS: ,,Bij de C&MG waren er al jaren plannen om iets met een cd-rom te gaan doen maar tot besluiten is het nooit gekomen. Eigenlijk zou de TU als één blok naar buiten moeten treden met één cd-rom.”

Van Baar geeft toe dat het uitbrengen van een cd-rom een gokis, omdat niemand weet of het iets blijvends is. ,,Misschien is het over een jaar alweer achterhaald.” Verder ziet ze het juist als voordeel dat de cd-rom een hebbedingetje is. Internet heeft dat voordeel niet.
Saai


6 Bij één van de opdrachten op de cd-rom van technische aardwetenschappen moeten scholieren glas, metaal en steen zo zuiver mogelijk scheiden Illustratie Storm-Scot

Vier studenten werken als student-assistent aan de cd-rom. Eén van hen, elektrostudent Johan Ensing, vertelt: ,,We hebben eerst naar de al bestaande cd-rom’s van de TU gekeken en gezocht naar mogelijkheden voor verbeteringen. Soms was informatie moeilijk te vinden of was de cd-rom gewoon te langzaam.” De cd-rom wordt in principe geheel in eigen beheer gemaakt maar ,,we zullen het reclamebureau van Elektrotechniek en een aantal IO’ers vragen kritisch naar ons product te kijken”, aldus Ensing.

Bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie wachten ze nog even met het uitbrengen van een cd-rom. Ben Maaskant, studievoorlichter van die faculteit: ,,We hebben wel plannen, maar als we het doen willen we per se een goede. Zo vind ik die van L&R eigenlijk te saai. Hij moet interactiever.” Ook moeten problemen met niet-werkende software opgelost zijn voordat OCP zich aan het avontuur waagt.

Bij de opleiding Technische Natuurkunde is de planfase afgerond en is de zoektocht naar een producent begonnen. Studievoorlichter drs. Michelle Kroon: ,,We hebben al twee producenten afgewezen omdat de technische kant van de cd-rom echt goed moet zijn, zodat hij het ook op de I-Mac en wat ouders computers doet.”

,,,,,

Bijna alle faculteiten willen scholieren voorlichten met een cd-rom, maar niet iedereen heeft de doelgroep even goed voor ogen. ,,Hackertjes zullen de cd van aardwetenschappen leuk vinden, maar voor de gewone scholier is hij onnodig complex.”

Om deze expeditie goed te kunnen volgen, moet je op je computer een MPEG-player hebben geïnstalleerd, meldt de cd-rom van Technische Aardwetenschappen. Voor de niet-techneuten is er de volgende optie: Nee, ik heb nog geen MPEG-player. Installeer hem maar.

De scholier die op zoek is naar een vervolgstudie en niet van cd-rom’s houdt, heeft het zwaar. Na de Studiekeuzeschijf van een it-bedrijf gebruiken nu ook de meeste TU-faculteiten cd-rom’s voor de voorlichting over hun opleidingen.

Lucht- en ruimtevaarttechniek kwam in 1996 als eerste met een cd-rom op de proppen, waarvan inmiddels vijftienduizend exemplaren zijn uitgedeeld. Secretaris van de faculteit drs. Gert-Jan van Helden is overtuigd van het nut: ,,Van een traditionele brochure raak je er niet zoveel kwijt.” Inmiddels legt de faculteit de laatste hand aan de Engelstalige versie. Daarna krijgt de Nederlandse versie een update. De oorspronkelijke versie kostte veertigduizend gulden. Van Helden: ,,Als je dat vergelijkt met de prijs van fullcolour-brochures is het eigenlijk een hele goedkope investering.”

Ook al staat de L&R-cd-rom er vol mee, toch wordt duidelijk dat de studie meer inhoudt dan het ontwerpen van vliegtuigen. Begeleid door spacy ritmes kunnen vanaf een menu traditionele onderwerpen als studie, arbeidsmarkt en studentenleven bezocht worden, soms begeleid door een interview of een filmpje over sport. Volgens dr.ir. Charles van der Mast, docent van het vak multimedia van de faculteit ITS, heeft L&R goed gebruikt gemaakt van de middelen die in 1996 voorhanden waren. Verder vindt hij de presentatie ‘zakelijk en to the point‘.
Gamebord

In juni dit jaar kwamen ook Technische Bestuurskunde en Technische Aardwetenschappen met een cd-rom. De cd-rom van TA heet ‘expeditie’ en is net verspreid onder alle decanen van middelbare scholen. Studievoorlichter drs. Monique Draijer vertelt trots: ,,Scholieren bellen zelfs voor een eigen exemplaar, als ze die van hun vriendje hebben gezien.”

De cd-rom, waarvan de ontwikkeling drie jaar heeft geduurd, kostte tachtigduizend gulden, waarvan de helft voor het bureau dat hem heeft vormgegeven. In de expeditie-cd-rom gaat de twijfelende scholier op reis door de wondere wereld van de studie. Vertrekpunt is telkens het gamebord. Met vragen wordt de opgedane kennis over TA en het Delftse studentenleven getest. Na een fout antwoord stuurt de cd je naar de plek waar je het juiste antwoord had kunnen vinden. Een hele reeks met cursors geeft de verschillende mogelijkheden op die plek aan.

Uit schots en scheef op het scherm staande teksten leren we zo dat TA zich ook bezighoudt met het scheiden van metalen. Er kan dan direct een spelletje afval-scheiden gespeeld worden.Als je iets specifieks zoekt, is het lang zoeken op het gamebord.

Cd-rom-specialist Van der Mast: ,,Ik heb nog nooit zoveel verschillende cursors gezien als op deze cd. Hackertjes die op technische dingetjes zijn ingesteld zullen deze cd leuk vinden, maar voor de gewone scholier is hij onnodig complex.”

Heel wat zakelijker is de cd-rom van Technische Bestuurskunde. Er knippert, flitst en tettert helemaal niets en de alom aanwezige lappen tekst staan gewoon horizontaal op het scherm. Van der Mast: ,,De cd-rom straalt een ambtelijke en bestuurlijke sfeer uit en dat past goed bij de studie.”

De nieuwbouw is de trots van de studie, want vrijwel altijd op de rechterhelft van het scherm in beeld. Het is echter de vraag of scholieren dat interesseert. Via een virtual reality-animatie kan je de group decision rooms en skill labs van de toekomst zien. Ook is er een proefproject over een strategisch besluit in de metaalindustrie. Scholieren moeten daar vragen beantwoorden over ‘actoren’ en een ‘causaal relatiediagram’ invullen.

Voor een beetje kijk- en luisterplezier bij het bekijken van de drie bestaande cd-rom’s is een pentium 166-computer met 16 megabyte intern geheugen toch wel een minimum. Alledrie hebben ze speciale software nodig voor het bekijken van filmpjes. Toch weigeren de cd-rom’s soms om onduidelijke redenen dienst. Van Helden van L&R heeft zich inmiddels bij het fenomeen neergelegd: ,,Fouten zijn nu eenmaal eigen aan cd-rom’s.”


2 Beelden van de cd-rom van Technische Bestuurskunde Foto’s: Fotografische Dienst TU Vormgeving: CrossWorlds


Marginaal

Ondanks dat er nu al drie opleidingen met een eigen cd-rom zijn, vindt er TU-breed geen coördinatie plaats door de Communicatie en Marketing Groep (C&MG), waar in de Werkgroep studievoorlichting het beleid van voorlichting van de verschillende faculteiten op elkaar wordt afgestemd. Drs. Maarten Binnendijk van de C&MG: ,,Binnen de werkgroep is er wel gesproken over het uitbrengen van een TU-brede cd-rom, maar er is weinig support voor. Wij denken dat het teveel een gadget is en dat het nut als voorlichtingsmiddel te marginaal is.”

De voorlichters op het hoofdgebouw besteden hun aandacht liever aan het bijhouden en aantrekkelijk maken van de TU-website voor scholieren. Binnendijk denkt dat voldoende scholieren toegang hebben tot internet. ,,We durven het aan ons via internet te presenteren”.

Diverse opleidingen delen de mening van de C&MG niet, getuige hun plannen om dan maar zonder centrale coördinatie een eigen cd-rom te gaan maken. De faculteit Informatietechnologie en Systemen is nu bijna klaar met één cd-rom voor alledrie haar opleidingen. De demo-versie wordt dit najaar al op de voorlichtingsbeurzen voor scholieren gepresenteerd. Tini van Baar, coördinator studievoorlichting van ITS: ,,Bij de C&MG waren er al jaren plannen om iets met een cd-rom te gaan doen maar tot besluiten is het nooit gekomen. Eigenlijk zou de TU als één blok naar buiten moeten treden met één cd-rom.”

Van Baar geeft toe dat het uitbrengen van een cd-rom een gokis, omdat niemand weet of het iets blijvends is. ,,Misschien is het over een jaar alweer achterhaald.” Verder ziet ze het juist als voordeel dat de cd-rom een hebbedingetje is. Internet heeft dat voordeel niet.
Saai


6 Bij één van de opdrachten op de cd-rom van technische aardwetenschappen moeten scholieren glas, metaal en steen zo zuiver mogelijk scheiden Illustratie Storm-Scot

Vier studenten werken als student-assistent aan de cd-rom. Eén van hen, elektrostudent Johan Ensing, vertelt: ,,We hebben eerst naar de al bestaande cd-rom’s van de TU gekeken en gezocht naar mogelijkheden voor verbeteringen. Soms was informatie moeilijk te vinden of was de cd-rom gewoon te langzaam.” De cd-rom wordt in principe geheel in eigen beheer gemaakt maar ,,we zullen het reclamebureau van Elektrotechniek en een aantal IO’ers vragen kritisch naar ons product te kijken”, aldus Ensing.

Bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie wachten ze nog even met het uitbrengen van een cd-rom. Ben Maaskant, studievoorlichter van die faculteit: ,,We hebben wel plannen, maar als we het doen willen we per se een goede. Zo vind ik die van L&R eigenlijk te saai. Hij moet interactiever.” Ook moeten problemen met niet-werkende software opgelost zijn voordat OCP zich aan het avontuur waagt.

Bij de opleiding Technische Natuurkunde is de planfase afgerond en is de zoektocht naar een producent begonnen. Studievoorlichter drs. Michelle Kroon: ,,We hebben al twee producenten afgewezen omdat de technische kant van de cd-rom echt goed moet zijn, zodat hij het ook op de I-Mac en wat ouders computers doet.”

Bijna alle faculteiten willen scholieren voorlichten met een cd-rom, maar niet iedereen heeft de doelgroep even goed voor ogen. ,,Hackertjes zullen de cd van aardwetenschappen leuk vinden, maar voor de gewone scholier is hij onnodig complex.”

Om deze expeditie goed te kunnen volgen, moet je op je computer een MPEG-player hebben geïnstalleerd, meldt de cd-rom van Technische Aardwetenschappen. Voor de niet-techneuten is er de volgende optie: Nee, ik heb nog geen MPEG-player. Installeer hem maar.

De scholier die op zoek is naar een vervolgstudie en niet van cd-rom’s houdt, heeft het zwaar. Na de Studiekeuzeschijf van een it-bedrijf gebruiken nu ook de meeste TU-faculteiten cd-rom’s voor de voorlichting over hun opleidingen.

Lucht- en ruimtevaarttechniek kwam in 1996 als eerste met een cd-rom op de proppen, waarvan inmiddels vijftienduizend exemplaren zijn uitgedeeld. Secretaris van de faculteit drs. Gert-Jan van Helden is overtuigd van het nut: ,,Van een traditionele brochure raak je er niet zoveel kwijt.” Inmiddels legt de faculteit de laatste hand aan de Engelstalige versie. Daarna krijgt de Nederlandse versie een update. De oorspronkelijke versie kostte veertigduizend gulden. Van Helden: ,,Als je dat vergelijkt met de prijs van fullcolour-brochures is het eigenlijk een hele goedkope investering.”

Ook al staat de L&R-cd-rom er vol mee, toch wordt duidelijk dat de studie meer inhoudt dan het ontwerpen van vliegtuigen. Begeleid door spacy ritmes kunnen vanaf een menu traditionele onderwerpen als studie, arbeidsmarkt en studentenleven bezocht worden, soms begeleid door een interview of een filmpje over sport. Volgens dr.ir. Charles van der Mast, docent van het vak multimedia van de faculteit ITS, heeft L&R goed gebruikt gemaakt van de middelen die in 1996 voorhanden waren. Verder vindt hij de presentatie ‘zakelijk en to the point‘.
Gamebord

In juni dit jaar kwamen ook Technische Bestuurskunde en Technische Aardwetenschappen met een cd-rom. De cd-rom van TA heet ‘expeditie’ en is net verspreid onder alle decanen van middelbare scholen. Studievoorlichter drs. Monique Draijer vertelt trots: ,,Scholieren bellen zelfs voor een eigen exemplaar, als ze die van hun vriendje hebben gezien.”

De cd-rom, waarvan de ontwikkeling drie jaar heeft geduurd, kostte tachtigduizend gulden, waarvan de helft voor het bureau dat hem heeft vormgegeven. In de expeditie-cd-rom gaat de twijfelende scholier op reis door de wondere wereld van de studie. Vertrekpunt is telkens het gamebord. Met vragen wordt de opgedane kennis over TA en het Delftse studentenleven getest. Na een fout antwoord stuurt de cd je naar de plek waar je het juiste antwoord had kunnen vinden. Een hele reeks met cursors geeft de verschillende mogelijkheden op die plek aan.

Uit schots en scheef op het scherm staande teksten leren we zo dat TA zich ook bezighoudt met het scheiden van metalen. Er kan dan direct een spelletje afval-scheiden gespeeld worden.Als je iets specifieks zoekt, is het lang zoeken op het gamebord.

Cd-rom-specialist Van der Mast: ,,Ik heb nog nooit zoveel verschillende cursors gezien als op deze cd. Hackertjes die op technische dingetjes zijn ingesteld zullen deze cd leuk vinden, maar voor de gewone scholier is hij onnodig complex.”

Heel wat zakelijker is de cd-rom van Technische Bestuurskunde. Er knippert, flitst en tettert helemaal niets en de alom aanwezige lappen tekst staan gewoon horizontaal op het scherm. Van der Mast: ,,De cd-rom straalt een ambtelijke en bestuurlijke sfeer uit en dat past goed bij de studie.”

De nieuwbouw is de trots van de studie, want vrijwel altijd op de rechterhelft van het scherm in beeld. Het is echter de vraag of scholieren dat interesseert. Via een virtual reality-animatie kan je de group decision rooms en skill labs van de toekomst zien. Ook is er een proefproject over een strategisch besluit in de metaalindustrie. Scholieren moeten daar vragen beantwoorden over ‘actoren’ en een ‘causaal relatiediagram’ invullen.

Voor een beetje kijk- en luisterplezier bij het bekijken van de drie bestaande cd-rom’s is een pentium 166-computer met 16 megabyte intern geheugen toch wel een minimum. Alledrie hebben ze speciale software nodig voor het bekijken van filmpjes. Toch weigeren de cd-rom’s soms om onduidelijke redenen dienst. Van Helden van L&R heeft zich inmiddels bij het fenomeen neergelegd: ,,Fouten zijn nu eenmaal eigen aan cd-rom’s.”


2 Beelden van de cd-rom van Technische Bestuurskunde Foto’s: Fotografische Dienst TU Vormgeving: CrossWorlds


Marginaal

Ondanks dat er nu al drie opleidingen met een eigen cd-rom zijn, vindt er TU-breed geen coördinatie plaats door de Communicatie en Marketing Groep (C&MG), waar in de Werkgroep studievoorlichting het beleid van voorlichting van de verschillende faculteiten op elkaar wordt afgestemd. Drs. Maarten Binnendijk van de C&MG: ,,Binnen de werkgroep is er wel gesproken over het uitbrengen van een TU-brede cd-rom, maar er is weinig support voor. Wij denken dat het teveel een gadget is en dat het nut als voorlichtingsmiddel te marginaal is.”

De voorlichters op het hoofdgebouw besteden hun aandacht liever aan het bijhouden en aantrekkelijk maken van de TU-website voor scholieren. Binnendijk denkt dat voldoende scholieren toegang hebben tot internet. ,,We durven het aan ons via internet te presenteren”.

Diverse opleidingen delen de mening van de C&MG niet, getuige hun plannen om dan maar zonder centrale coördinatie een eigen cd-rom te gaan maken. De faculteit Informatietechnologie en Systemen is nu bijna klaar met één cd-rom voor alledrie haar opleidingen. De demo-versie wordt dit najaar al op de voorlichtingsbeurzen voor scholieren gepresenteerd. Tini van Baar, coördinator studievoorlichting van ITS: ,,Bij de C&MG waren er al jaren plannen om iets met een cd-rom te gaan doen maar tot besluiten is het nooit gekomen. Eigenlijk zou de TU als één blok naar buiten moeten treden met één cd-rom.”

Van Baar geeft toe dat het uitbrengen van een cd-rom een gokis, omdat niemand weet of het iets blijvends is. ,,Misschien is het over een jaar alweer achterhaald.” Verder ziet ze het juist als voordeel dat de cd-rom een hebbedingetje is. Internet heeft dat voordeel niet.
Saai


6 Bij één van de opdrachten op de cd-rom van technische aardwetenschappen moeten scholieren glas, metaal en steen zo zuiver mogelijk scheiden Illustratie Storm-Scot

Vier studenten werken als student-assistent aan de cd-rom. Eén van hen, elektrostudent Johan Ensing, vertelt: ,,We hebben eerst naar de al bestaande cd-rom’s van de TU gekeken en gezocht naar mogelijkheden voor verbeteringen. Soms was informatie moeilijk te vinden of was de cd-rom gewoon te langzaam.” De cd-rom wordt in principe geheel in eigen beheer gemaakt maar ,,we zullen het reclamebureau van Elektrotechniek en een aantal IO’ers vragen kritisch naar ons product te kijken”, aldus Ensing.

Bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie wachten ze nog even met het uitbrengen van een cd-rom. Ben Maaskant, studievoorlichter van die faculteit: ,,We hebben wel plannen, maar als we het doen willen we per se een goede. Zo vind ik die van L&R eigenlijk te saai. Hij moet interactiever.” Ook moeten problemen met niet-werkende software opgelost zijn voordat OCP zich aan het avontuur waagt.

Bij de opleiding Technische Natuurkunde is de planfase afgerond en is de zoektocht naar een producent begonnen. Studievoorlichter drs. Michelle Kroon: ,,We hebben al twee producenten afgewezen omdat de technische kant van de cd-rom echt goed moet zijn, zodat hij het ook op de I-Mac en wat ouders computers doet.”