Campus

Hoger onderwijs krijgt geld voor ondernemersles

Zes universiteiten en twaalf hogescholen hebben deze week in totaal vier miljoen gulden subsidie gekregen voor onderwijsprojecten die aandacht besteden aan ondernemerschap.

Bij 35 onderwijsinstellingen (waaronder achttien uit het hoger onderwijs) plofte deze week het bericht op de deurmat dat ze geld krijgen voor nieuwe leermethodes op het gebied van ondernemen. Met die subsidies is gemiddeld twee ton per project gemoeid. De TU doet overigens niet mee aan het onderwijsproject.

Het geld komt uit een potje van tien miljoen gulden dat is ingesteld door staatssecretaris Ybema (economische zaken) en minister Hermans (Onderwijs). Volgens hen komen studenten tijdens hun studie te weinig in aanraking met het ondernemerschap. Universiteiten en hogescholen kunnen nu subsidie krijgen voor projecten die hierin verandering brengen. Ook is er een half miljoen gulden uitgetrokken voor kleinere proefprojecten.

Er is zowel subsidie voor algemene ondernemerscursussen, of -projecten als voor projecten van bepaalde faculteiten. Zo komt er in Leeuwarden een ‘ondernemende lerarenopleiding’ en is er op drie plaatsen aandacht voor ondernemende kunstenaars en musici.

Een voorbeeld van dat laatste is de subsidie van 235 duizend gulden voor een project music management van de Fontys hogescholen met het Koninklijk conservatorium. In het kielzog van dat project krijgt Fontys ook nog twintigduizend gulden subsidie voor een proefonderzoek naar de mogelijkheid van een eigen platenlabel.

,,We willen niet gaan concurreren met de platenmaatschappijen”, relativeert opleidingsmanager Guy van Duynen. ,,Het gaat erom dat we zo goed mogelijk de werkelijkheid nabootsen.” Volgens datzelfde idee organiseren zijn studenten nu al een concerttournee voor collega’s van het conservatorium.

Vooral projecten met interactief onderwijs scoorden goed, net als projecten die een wisselwerking met het bedrijfsleven tot stand brengen. ,,Binnenschools onderwijs waar studenten slechts passief luisteren is niet in de prijzen gevallen”, vertelt een woordvoerster van Senter, het bureau dat het geld verdeelt.

Hogescholen en universiteiten hebben nog tot 15 juni de tijd plannen in te dienen voor de tweede subsidieronde. Daarin is nog drie miljoen gulden te verdelen. Senter hoopt dat zich dan meer scholen in het basis- en voortgezet onderwijs melden. Die toonden in de eerste ronde nauwelijks belangstelling. (HOP/HO/KB)

Bij 35 onderwijsinstellingen (waaronder achttien uit het hoger onderwijs) plofte deze week het bericht op de deurmat dat ze geld krijgen voor nieuwe leermethodes op het gebied van ondernemen. Met die subsidies is gemiddeld twee ton per project gemoeid. De TU doet overigens niet mee aan het onderwijsproject.

Het geld komt uit een potje van tien miljoen gulden dat is ingesteld door staatssecretaris Ybema (economische zaken) en minister Hermans (Onderwijs). Volgens hen komen studenten tijdens hun studie te weinig in aanraking met het ondernemerschap. Universiteiten en hogescholen kunnen nu subsidie krijgen voor projecten die hierin verandering brengen. Ook is er een half miljoen gulden uitgetrokken voor kleinere proefprojecten.

Er is zowel subsidie voor algemene ondernemerscursussen, of -projecten als voor projecten van bepaalde faculteiten. Zo komt er in Leeuwarden een ‘ondernemende lerarenopleiding’ en is er op drie plaatsen aandacht voor ondernemende kunstenaars en musici.

Een voorbeeld van dat laatste is de subsidie van 235 duizend gulden voor een project music management van de Fontys hogescholen met het Koninklijk conservatorium. In het kielzog van dat project krijgt Fontys ook nog twintigduizend gulden subsidie voor een proefonderzoek naar de mogelijkheid van een eigen platenlabel.

,,We willen niet gaan concurreren met de platenmaatschappijen”, relativeert opleidingsmanager Guy van Duynen. ,,Het gaat erom dat we zo goed mogelijk de werkelijkheid nabootsen.” Volgens datzelfde idee organiseren zijn studenten nu al een concerttournee voor collega’s van het conservatorium.

Vooral projecten met interactief onderwijs scoorden goed, net als projecten die een wisselwerking met het bedrijfsleven tot stand brengen. ,,Binnenschools onderwijs waar studenten slechts passief luisteren is niet in de prijzen gevallen”, vertelt een woordvoerster van Senter, het bureau dat het geld verdeelt.

Hogescholen en universiteiten hebben nog tot 15 juni de tijd plannen in te dienen voor de tweede subsidieronde. Daarin is nog drie miljoen gulden te verdelen. Senter hoopt dat zich dan meer scholen in het basis- en voortgezet onderwijs melden. Die toonden in de eerste ronde nauwelijks belangstelling. (HOP/HO/KB)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.