Op het debuterende Delftse platenlabel Perfect Sound Forever! Records verschijnt vandaag de eerste cd van het noisepop-trio Detsky Sad. De eerste release van het label wordt vanavond live (om 20.0
0 uur) gespeeld op de Beestenmarkt.
Het doosje bevat een sheet, een oranje cd en een kalkpapier. Het geheel sorteert een 3D-effect; dichtgeklapt stelt het een landschap voor. ‘Grey over Green’ luidt de titel. Het is de eerste, handgenummerde cd (oplage: 500 stuks) van de Delftse band Detsky Sad (Russisch voor kleuterschool). Het ontwerp komt uit Breda, de zus van de drummer studeerde er aan de kunstacademie. Vandaar.
‘Grey over Green’ gaat pittig van start. Ferme noisepop met een krachtig metal-randje. Het begin van het dertig minuten durend werkje bestaat uit rudimentair drie-akkoordenwerk dat weinig aan de verbeelding overlaat maar lekker doordendert. Het motto luidt: spelen. Tegen het eind worden de nummers avontuurlijker en gaan de stekkers eruit. Detsky Sad blaast makkelijk een zaal omver, maar kan akoestisch ook pas op de plaats maken. Vooral dan groeien de liedjes.
,,We zijn ooit aangekondigd als noise, maar op Dynamo zouden we een luchtig tussendoortje zijn. Ik hou het altijd maar op snelle, korte popsongs met een aardig noise-gehalte”, zegt drummer Remco Cornelissen. Met zijn 22 jaar is hij de jongste van het stel, maar beschikt dankzij eerdere betrekkingen bij God Knows (uit Breda) en Xenobite (Katwijk/Delft) over de meeste bandervaring.
Cornelissen voegde zich in mei ’95 als laatste bij de band, nadat verdiepingsgenoten Guido Potters (27) en Rutger Baan (25) al waren begonnen. Baan hanteert weliswaar de bas, maar kan al sinds zijn zesde met een cello uit de voeten. Potters begon in Delft voor het eerst te pielen op gitaar, wat mede verklaart waarom zijn studie industrieel ontwerpen enigszins uitloopt. Baan doet civiele techniek, Cornelissen verruilde industrieel ontwerpen voor de sociale academie in Rotterdam.
Ding
,,Het klikte meteen”, aldus Potters. ,,Sindsdien is het een huwelijk tussen drie mensen. We houden elkaar in evenwicht. Wat ons bindt is dat we altijd stiekem van muziek hielden. Ik bijvoorbeeld ben van origine een waver; OMD, Police, Simple Minds, en altijd luisteren naar de Verukkelukke Vijftien.”
Cornelissen begon bij The Smiths en The Cure ,,maar Sonic Youth was mijn ideaal: log, zwaar en lekker depressief”. De muzikale achtergrond van Baan is van huis uit veel breder: klassiek, jazz en Level 42. Wat ze erg kunnen waarderen is een band als Motorpsycho. ,,Geen pretenties, die doen gewoon hun ding.”
Het ‘ding’ van Detsky Sad is voorlopig ‘een stevige bak herrie met ballen’. De cd moeten we echter als een momentopname zien.De volgende zal toch weer anders zijn. De band wil zich graag ontwikkelen, en zal zeker het experiment opzoeken om een wat subtieler geluid te krijgen.
Over het geluid van ‘Grey over Green’ is het trio evenwel zeer te spreken. De opnamen zijn gemaakt in de Holland Spoor Studio (bekend van onder meer NAOP en Ace-Tones) en studio-eigenaar Rob Rehorst tekende voor de productie. ,,We zijn lang op zoek geweest naar een goed geluid”, aldus Potters. ,,Het resultaat is een geluidstapijt dat het midden houdt tussen Husker Dü en Helmet, vind ik. Vooral na de eerste demo-opnamen ben ik mij bewust geworden van ‘geluid’. Voorafgaand aan deze opnamen heb ik ook eerst wat cd’s uit de kast getrokken. We wilden een vuige gitaar, een rollende bas en kletterende drums ”
Het gezicht van
PSF Records
Na Plexus (Platenmanneke) heeft Delft eindelijk weer een eigen platenlabel. Perfect Sound Forever! Records is het geesteskind van Bob Rockland, eigenaar van de gelijknamige platenwinkel en mail order aan de Beestenmarkt.
‘Grey over Green’ van Detsky Sad is releasenummer PSFR 001. Daarvan wordt de vinyl-single ‘Grey Skies over Green Lands’ getrokken (PSFR 002). Een derde release staat op stapel.
Vanwaar het idee een eigen label te starten?
,,Het idee zat al geruime tijd in mijn hoofd, maar het ontbrak nog aan een aantal ingrediënten waarvan de belangrijkste toch zeker een enthousiaste en goede artiest of band is. Na het horen van Detsky Sad-tapes en niet in de laatste plaats het zien van hun optredens is het label gestart met deze eerste plaat.”
Wat kunnen platenkopers van het label verwachten?
,,Eigenlijk is dat voor mij nog niet geheel duidelijk. Het nadeel van een stroming kiezen is dat je daar dan min of meer aan gebonden bent en zo andere misschien wel geweldige nieuwe bands of acts ineens links moet laten liggen. Aan de andere kant is het wel handig als een label een bepaald gezicht heeft, daar een label dat natuurlijk ook is. Voorlopig wil ik de keuzes voor nieuwe releases laten leiden door persoonlijke voorkeur. Dat klinkt misschien wat arrogant maar het lijkt mij toch de aangewezen manier om een gezicht voor een label te creëren. Waar de bands vandaan komen maar niet uit, maar de kans dat een Delftse act op het label verschijnt is natuurlijk groter.”
Schuilt er nog een diepere gedachte achter PSF Records?
,,Nee, het is meer een uitdaging om muziek waar je zelf achter staat voor meer mensen toegankelijk te maken. Verder blijft het op de een of andere manier altijd tobben met Nederlandse ‘alternatieve’ bands. Als je ziet wat die Belgen voor een succesvolle platen nu achter elkaar uitbrengen, dan vraag je je af waarom dat de Nederlandse acts in verhouding minder succesvol zijn.”
Wat is je favoriete label en waarom?
,,Moeilijke vraag, er zijn er zoveel, maar het is wel leuk er toch maar eentje uit te lichten. Dat is dan ‘City Slang’ uit Berlijn. Zij licenseren voor Europa een aantal erg sterke Amerikaanse bands, meestal uit of rond Chicago. WaaronderTortoise, Hole, Lambchop, Yo La Tengo, Built To Spill. Altijd ook op vinyl geperst en vriendelijk geprijsd.”
Op het debuterende Delftse platenlabel Perfect Sound Forever! Records verschijnt vandaag de eerste cd van het noisepop-trio Detsky Sad. De eerste release van het label wordt vanavond live (om 20.00 uur) gespeeld op de Beestenmarkt.
Het doosje bevat een sheet, een oranje cd en een kalkpapier. Het geheel sorteert een 3D-effect; dichtgeklapt stelt het een landschap voor. ‘Grey over Green’ luidt de titel. Het is de eerste, handgenummerde cd (oplage: 500 stuks) van de Delftse band Detsky Sad (Russisch voor kleuterschool). Het ontwerp komt uit Breda, de zus van de drummer studeerde er aan de kunstacademie. Vandaar.
‘Grey over Green’ gaat pittig van start. Ferme noisepop met een krachtig metal-randje. Het begin van het dertig minuten durend werkje bestaat uit rudimentair drie-akkoordenwerk dat weinig aan de verbeelding overlaat maar lekker doordendert. Het motto luidt: spelen. Tegen het eind worden de nummers avontuurlijker en gaan de stekkers eruit. Detsky Sad blaast makkelijk een zaal omver, maar kan akoestisch ook pas op de plaats maken. Vooral dan groeien de liedjes.
,,We zijn ooit aangekondigd als noise, maar op Dynamo zouden we een luchtig tussendoortje zijn. Ik hou het altijd maar op snelle, korte popsongs met een aardig noise-gehalte”, zegt drummer Remco Cornelissen. Met zijn 22 jaar is hij de jongste van het stel, maar beschikt dankzij eerdere betrekkingen bij God Knows (uit Breda) en Xenobite (Katwijk/Delft) over de meeste bandervaring.
Cornelissen voegde zich in mei ’95 als laatste bij de band, nadat verdiepingsgenoten Guido Potters (27) en Rutger Baan (25) al waren begonnen. Baan hanteert weliswaar de bas, maar kan al sinds zijn zesde met een cello uit de voeten. Potters begon in Delft voor het eerst te pielen op gitaar, wat mede verklaart waarom zijn studie industrieel ontwerpen enigszins uitloopt. Baan doet civiele techniek, Cornelissen verruilde industrieel ontwerpen voor de sociale academie in Rotterdam.
Ding
,,Het klikte meteen”, aldus Potters. ,,Sindsdien is het een huwelijk tussen drie mensen. We houden elkaar in evenwicht. Wat ons bindt is dat we altijd stiekem van muziek hielden. Ik bijvoorbeeld ben van origine een waver; OMD, Police, Simple Minds, en altijd luisteren naar de Verukkelukke Vijftien.”
Cornelissen begon bij The Smiths en The Cure ,,maar Sonic Youth was mijn ideaal: log, zwaar en lekker depressief”. De muzikale achtergrond van Baan is van huis uit veel breder: klassiek, jazz en Level 42. Wat ze erg kunnen waarderen is een band als Motorpsycho. ,,Geen pretenties, die doen gewoon hun ding.”
Het ‘ding’ van Detsky Sad is voorlopig ‘een stevige bak herrie met ballen’. De cd moeten we echter als een momentopname zien.De volgende zal toch weer anders zijn. De band wil zich graag ontwikkelen, en zal zeker het experiment opzoeken om een wat subtieler geluid te krijgen.
Over het geluid van ‘Grey over Green’ is het trio evenwel zeer te spreken. De opnamen zijn gemaakt in de Holland Spoor Studio (bekend van onder meer NAOP en Ace-Tones) en studio-eigenaar Rob Rehorst tekende voor de productie. ,,We zijn lang op zoek geweest naar een goed geluid”, aldus Potters. ,,Het resultaat is een geluidstapijt dat het midden houdt tussen Husker Dü en Helmet, vind ik. Vooral na de eerste demo-opnamen ben ik mij bewust geworden van ‘geluid’. Voorafgaand aan deze opnamen heb ik ook eerst wat cd’s uit de kast getrokken. We wilden een vuige gitaar, een rollende bas en kletterende drums ”
Het gezicht van
PSF Records
Na Plexus (Platenmanneke) heeft Delft eindelijk weer een eigen platenlabel. Perfect Sound Forever! Records is het geesteskind van Bob Rockland, eigenaar van de gelijknamige platenwinkel en mail order aan de Beestenmarkt.
‘Grey over Green’ van Detsky Sad is releasenummer PSFR 001. Daarvan wordt de vinyl-single ‘Grey Skies over Green Lands’ getrokken (PSFR 002). Een derde release staat op stapel.
Vanwaar het idee een eigen label te starten?
,,Het idee zat al geruime tijd in mijn hoofd, maar het ontbrak nog aan een aantal ingrediënten waarvan de belangrijkste toch zeker een enthousiaste en goede artiest of band is. Na het horen van Detsky Sad-tapes en niet in de laatste plaats het zien van hun optredens is het label gestart met deze eerste plaat.”
Wat kunnen platenkopers van het label verwachten?
,,Eigenlijk is dat voor mij nog niet geheel duidelijk. Het nadeel van een stroming kiezen is dat je daar dan min of meer aan gebonden bent en zo andere misschien wel geweldige nieuwe bands of acts ineens links moet laten liggen. Aan de andere kant is het wel handig als een label een bepaald gezicht heeft, daar een label dat natuurlijk ook is. Voorlopig wil ik de keuzes voor nieuwe releases laten leiden door persoonlijke voorkeur. Dat klinkt misschien wat arrogant maar het lijkt mij toch de aangewezen manier om een gezicht voor een label te creëren. Waar de bands vandaan komen maar niet uit, maar de kans dat een Delftse act op het label verschijnt is natuurlijk groter.”
Schuilt er nog een diepere gedachte achter PSF Records?
,,Nee, het is meer een uitdaging om muziek waar je zelf achter staat voor meer mensen toegankelijk te maken. Verder blijft het op de een of andere manier altijd tobben met Nederlandse ‘alternatieve’ bands. Als je ziet wat die Belgen voor een succesvolle platen nu achter elkaar uitbrengen, dan vraag je je af waarom dat de Nederlandse acts in verhouding minder succesvol zijn.”
Wat is je favoriete label en waarom?
,,Moeilijke vraag, er zijn er zoveel, maar het is wel leuk er toch maar eentje uit te lichten. Dat is dan ‘City Slang’ uit Berlijn. Zij licenseren voor Europa een aantal erg sterke Amerikaanse bands, meestal uit of rond Chicago. WaaronderTortoise, Hole, Lambchop, Yo La Tengo, Built To Spill. Altijd ook op vinyl geperst en vriendelijk geprijsd.”
Comments are closed.