Onderwijs

Herkenbaarheid TU op de arbeidsmarkt is belangrijk

Mary de Blij (Marketing en Communicatie OCP) is enthousiast over de nieuwe opzet van de personeelsadvertenties van de TU Delft. ,,Het kader is strak maar er is genoeg ruimte voor een eigen invulling door de beheerseenheid.’

Sinds 1 september hebben de personeelsadvertenties van de TU een forse restyling ondergaan. Lange teksten hebben plaatsgemaakt voor fotowerk gecombineerd met korte puntige teksten. Voor meer informatie verwijst de advertentie naar de internetsite van de TU Delft.

Alle beheerseenheden moeten van dit concept gebruikmaken voor hun personeelswerving. Er is echter ook ruimte om een eigen stempel op te advertentie te drukken. Uitgangspunt bij het nieuwe concept is een omgevingsfoto % die een bepaalde technische sector weergeeft % met daarin een foto gemonteerd van de toekomstige werkplek van de sollicitant. Beide foto’s kunnen de beheerseenheden zelf kiezen. Ook kunnen de afdelingen Personeel en Organisatie voor het omringende tekstblok zelf suggesties aandragen. Een copywriter schaaft deze vervolgens bij tot een pakkende tekst. Verder kunnen de beheerseenheden alle overige informatie, die zij relevant vinden voor de sollicitant, zelf op ‘vacatures’ van de TU-site plaatsen.

Persoonlijke benadering

Mary de Blij is medewerkster Marketing en Communicatie bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie (OCP). De afgelopen maanden heeft ze met veel plezier de nieuwe advertentieopzet uitgewerkt voor haar faculteit. ,,Eerst ben ik alle zeven afdelingen afgegaan. Met de vertegenwoordigers hiervan heb ik uitgebreid doorgesproken welk imago ze willen uitstralen en meegedacht over de visuele vertaling hiervan. Het is niet altijd eenvoudig om een passend beeld te vinden. Bij Design Engineering bijvoorbeeld vergde dat bijvoorbeeld wat creativiteit. Na uitgebreid brainstormen met prof.ir. P. de Ruwe kwam het idee om een apparaat uit elkaar te halen en daarvan een foto te laten maken. Daar was iedereen heel tevreden over.”

De restyling van de advertentieopzet was volgens De Blij een goede gelegenheid om het fotomateriaal te inventariseren. ,,Intussen weten we precies wat we in huis hebben en voor hetgeen ontbreekt sturen we een fotograaf op pad.”

Over de medewerking binnen de opleidingen Industrieel Ontwerpen, Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek is De Blij lovend. ,,Door de afdeling Industrial Design werden wel enige kritische kanttekeningen bij de vormgeving geplaatst. Er is vervolgens overleg geweest met de Communicatie & Marketing Groep en dat leidde er toe dat enkele suggesties zijn overgenomen.”

Waarschijnlijk heeft de enthousiaste houding van De Blij de eventuele weifelaars over de streep gehaald. ,,Dat zou kunnen. Zelf denk ik dat de persoonlijke benadering % door met alle zeven afdelingen het concept goed door te praten % het meeste heeft bijdragen aan de goede medewerking. Maar ik sta inderdaad achter dit nieuwe concept. Zelf ben ik van mening dat de herkenbaarheid van deTU Delft op een krappe arbeidsmarkt belangrijk is. Uniformiteit van personeelsadvertenties draagt daar aan bij. Bovendien vind ik het sterke van dit concept dat het de beheerseenheden ook ruimte biedt % door bijvoorbeeld het fotowerk – om de eigenheid van een faculteit te laten zien.”

,,Bovendien is het voor de afdelingen uiteindelijk minder werk. Op de site zoek je een geschikte foto, die je vervolgens samen met je tekstvoorstel stuurt naar de afdeling Personeel en Organisatie van je faculteit. Deze zorgt dat het hele pakket bij het bureau Magnes terechtkomt die tekst en opmaak geschikt maken voor publicatie.”

Mary de Blij (Marketing en Communicatie OCP) is enthousiast over de nieuwe opzet van de personeelsadvertenties van de TU Delft. ,,Het kader is strak maar er is genoeg ruimte voor een eigen invulling door de beheerseenheid.”

Sinds 1 september hebben de personeelsadvertenties van de TU een forse restyling ondergaan. Lange teksten hebben plaatsgemaakt voor fotowerk gecombineerd met korte puntige teksten. Voor meer informatie verwijst de advertentie naar de internetsite van de TU Delft.

Alle beheerseenheden moeten van dit concept gebruikmaken voor hun personeelswerving. Er is echter ook ruimte om een eigen stempel op te advertentie te drukken. Uitgangspunt bij het nieuwe concept is een omgevingsfoto % die een bepaalde technische sector weergeeft % met daarin een foto gemonteerd van de toekomstige werkplek van de sollicitant. Beide foto’s kunnen de beheerseenheden zelf kiezen. Ook kunnen de afdelingen Personeel en Organisatie voor het omringende tekstblok zelf suggesties aandragen. Een copywriter schaaft deze vervolgens bij tot een pakkende tekst. Verder kunnen de beheerseenheden alle overige informatie, die zij relevant vinden voor de sollicitant, zelf op ‘vacatures’ van de TU-site plaatsen.

Persoonlijke benadering

Mary de Blij is medewerkster Marketing en Communicatie bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie (OCP). De afgelopen maanden heeft ze met veel plezier de nieuwe advertentieopzet uitgewerkt voor haar faculteit. ,,Eerst ben ik alle zeven afdelingen afgegaan. Met de vertegenwoordigers hiervan heb ik uitgebreid doorgesproken welk imago ze willen uitstralen en meegedacht over de visuele vertaling hiervan. Het is niet altijd eenvoudig om een passend beeld te vinden. Bij Design Engineering bijvoorbeeld vergde dat bijvoorbeeld wat creativiteit. Na uitgebreid brainstormen met prof.ir. P. de Ruwe kwam het idee om een apparaat uit elkaar te halen en daarvan een foto te laten maken. Daar was iedereen heel tevreden over.”

De restyling van de advertentieopzet was volgens De Blij een goede gelegenheid om het fotomateriaal te inventariseren. ,,Intussen weten we precies wat we in huis hebben en voor hetgeen ontbreekt sturen we een fotograaf op pad.”

Over de medewerking binnen de opleidingen Industrieel Ontwerpen, Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek is De Blij lovend. ,,Door de afdeling Industrial Design werden wel enige kritische kanttekeningen bij de vormgeving geplaatst. Er is vervolgens overleg geweest met de Communicatie & Marketing Groep en dat leidde er toe dat enkele suggesties zijn overgenomen.”

Waarschijnlijk heeft de enthousiaste houding van De Blij de eventuele weifelaars over de streep gehaald. ,,Dat zou kunnen. Zelf denk ik dat de persoonlijke benadering % door met alle zeven afdelingen het concept goed door te praten % het meeste heeft bijdragen aan de goede medewerking. Maar ik sta inderdaad achter dit nieuwe concept. Zelf ben ik van mening dat de herkenbaarheid van deTU Delft op een krappe arbeidsmarkt belangrijk is. Uniformiteit van personeelsadvertenties draagt daar aan bij. Bovendien vind ik het sterke van dit concept dat het de beheerseenheden ook ruimte biedt % door bijvoorbeeld het fotowerk – om de eigenheid van een faculteit te laten zien.”

,,Bovendien is het voor de afdelingen uiteindelijk minder werk. Op de site zoek je een geschikte foto, die je vervolgens samen met je tekstvoorstel stuurt naar de afdeling Personeel en Organisatie van je faculteit. Deze zorgt dat het hele pakket bij het bureau Magnes terechtkomt die tekst en opmaak geschikt maken voor publicatie.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.