De grote personeelsfracties in de universiteitsraad, Demokratisch Beleid en TH Akkoord, hebben weinig vertrouwen in het project ethiekonderwijs, zoals dat vorige week is goedgekeurd.
Voor THA was ethiek ‘een soort smeerolie’ om de acceptatie van techniek te verbeteren. En DB stelde: ,,We leiden geen ethici op, maar technici.”
Het project werd uiteindelijk door de raad weliswaar met algemene stemmen aangenomen, maar bij de debatten en de amendementen kwam het wantrouwen naar voren. ,,Waar zijn we nu toch mee bezig”, verzuchtte THA-woordvoerder Van den Broek, omdat het voorstel zich als doel stelt ,,het aanreiken van operationele kennis op het gebied van de ethisch-evaluatieve aspecten van de techniek aan docenten die met dit onderwijs worden belast”. ,,Dan hebben we nog een lange weg te gaan. Een docent hoeft de problemen niet op te lossen, wel moet hij vragen kunnen stellen.”
En DB-er Klooster had een ander element uit diezelfde zin geheel letterlijk genomen. ,,Je kan docenten niet hiermee ‘belasten’, dat gebeurt door motiveren en interesseren. En bovendien maken de faculteiten zelf wel uit wat ze in het onderwijsprogramma doen.”
Het plan voor het opzetten van onderwijs in ethiek en maatschappelijke aspecten kost vier ton en omvat het opzetten en uittesten van een basiscursus, het trainen van docenten, het invoeren van de basiscursus bij alle faculteiten en uiteindelijk het integreren van ethiek in kernvakken van de faculteiten. In het voorstel kan de student 2,5 tot 3 studiepunten met de basiscursus ‘verdienen’ via een studiebelasting van 100 tot 120 uur. Volgens het plan ligt het aandeel van het onderwijs in de humaniora aan de TU Delft daarmee aanzienlijk lager dan dat van gerenommeerde universiteiten als MIT of de École Polytechnique Fédérale in Lausanne.
Zinloos
THA en DB hadden moties naar de vergadering meegebracht die mikten op het minder snel uitgeven van het geld, en op minder studiepunten. Van den Broek van THA: ,,Eén postdoc is redelijk voldoende. Als je er twee aanneemt gaan ze met elkaar praten, en ze moeten juist met de faculteiten praten.” Klooster van DB richtte zijn pijlen op de studiepunten. ,,Doe het wat minder, dan is het ook makkelijker inpasbaar in het studieprogramma.”
Toen Klooster zijn stelling uitsprak dat ‘wij hier geen ethici, maar technici opleiden’, nuanceerde Jan Wolf van de Aag-studentenfractie: ,,Hier worden ingenieurs opgeleid.” Klooster: ,,En dat zijn technici. Had je dat nog niet begrepen? Uw interruptie is uitermate zinloos.”
Het amendement om voorlopig maar eens anderhalve ton voor het ethiekonderwijs ter beschikking te stellen werd verworpen door de studentenfracties, de buiten-universitaire leden enpersoneelsfractie TU-2000.
Het amendement om het onderwijs tot twee studiepunten te reduceren, werd, toen zich ook daarvoor een nederlaag aftekende, gewijzigd. DB kwam met een soepeler voorstel: het ethiekonderwijs moet ,,bij voorkeur worden opgedeeld in modulen van één studiepunt”. Die formulering haalde het omdat de Orasstudenten zich nu aansloten bij THA en DB. De studenten van de Aag, de buiten-universitair leden en TU-2000 vonden het echter niet gepast om zich met toekenning van studiepunten bezig te houden, omdat dat de verantwoordelijkheid is van de faculteiten.
Rector magnificus Wakker vond het debat over de studiepunten een beetje minnetjes: ,,Als je er zo mee omgaat is het wel erg schraal. We moeten de moed hebben om het goed te doen. We moeten nu op succes mikken, niet krenterig worden en later constateren dat het niveau niet gehaald is.” (R.M.)
De grote personeelsfracties in de universiteitsraad, Demokratisch Beleid en TH Akkoord, hebben weinig vertrouwen in het project ethiekonderwijs, zoals dat vorige week is goedgekeurd. Voor THA was ethiek ‘een soort smeerolie’ om de acceptatie van techniek te verbeteren. En DB stelde: ,,We leiden geen ethici op, maar technici.”
Het project werd uiteindelijk door de raad weliswaar met algemene stemmen aangenomen, maar bij de debatten en de amendementen kwam het wantrouwen naar voren. ,,Waar zijn we nu toch mee bezig”, verzuchtte THA-woordvoerder Van den Broek, omdat het voorstel zich als doel stelt ,,het aanreiken van operationele kennis op het gebied van de ethisch-evaluatieve aspecten van de techniek aan docenten die met dit onderwijs worden belast”. ,,Dan hebben we nog een lange weg te gaan. Een docent hoeft de problemen niet op te lossen, wel moet hij vragen kunnen stellen.”
En DB-er Klooster had een ander element uit diezelfde zin geheel letterlijk genomen. ,,Je kan docenten niet hiermee ‘belasten’, dat gebeurt door motiveren en interesseren. En bovendien maken de faculteiten zelf wel uit wat ze in het onderwijsprogramma doen.”
Het plan voor het opzetten van onderwijs in ethiek en maatschappelijke aspecten kost vier ton en omvat het opzetten en uittesten van een basiscursus, het trainen van docenten, het invoeren van de basiscursus bij alle faculteiten en uiteindelijk het integreren van ethiek in kernvakken van de faculteiten. In het voorstel kan de student 2,5 tot 3 studiepunten met de basiscursus ‘verdienen’ via een studiebelasting van 100 tot 120 uur. Volgens het plan ligt het aandeel van het onderwijs in de humaniora aan de TU Delft daarmee aanzienlijk lager dan dat van gerenommeerde universiteiten als MIT of de École Polytechnique Fédérale in Lausanne.
Zinloos
THA en DB hadden moties naar de vergadering meegebracht die mikten op het minder snel uitgeven van het geld, en op minder studiepunten. Van den Broek van THA: ,,Eén postdoc is redelijk voldoende. Als je er twee aanneemt gaan ze met elkaar praten, en ze moeten juist met de faculteiten praten.” Klooster van DB richtte zijn pijlen op de studiepunten. ,,Doe het wat minder, dan is het ook makkelijker inpasbaar in het studieprogramma.”
Toen Klooster zijn stelling uitsprak dat ‘wij hier geen ethici, maar technici opleiden’, nuanceerde Jan Wolf van de Aag-studentenfractie: ,,Hier worden ingenieurs opgeleid.” Klooster: ,,En dat zijn technici. Had je dat nog niet begrepen? Uw interruptie is uitermate zinloos.”
Het amendement om voorlopig maar eens anderhalve ton voor het ethiekonderwijs ter beschikking te stellen werd verworpen door de studentenfracties, de buiten-universitaire leden enpersoneelsfractie TU-2000.
Het amendement om het onderwijs tot twee studiepunten te reduceren, werd, toen zich ook daarvoor een nederlaag aftekende, gewijzigd. DB kwam met een soepeler voorstel: het ethiekonderwijs moet ,,bij voorkeur worden opgedeeld in modulen van één studiepunt”. Die formulering haalde het omdat de Orasstudenten zich nu aansloten bij THA en DB. De studenten van de Aag, de buiten-universitair leden en TU-2000 vonden het echter niet gepast om zich met toekenning van studiepunten bezig te houden, omdat dat de verantwoordelijkheid is van de faculteiten.
Rector magnificus Wakker vond het debat over de studiepunten een beetje minnetjes: ,,Als je er zo mee omgaat is het wel erg schraal. We moeten de moed hebben om het goed te doen. We moeten nu op succes mikken, niet krenterig worden en later constateren dat het niveau niet gehaald is.” (R.M.)
Comments are closed.