De groepsraad en het college van bestuur zijn akkoord gegaan met het plan van aanpak voor het internet van de TU Delft. Op 1 september 2003 komen er richtlijnen voor de vormgeving in de nieuwe huisstijl.
Het plan van aanpak voor het internet van de TU Delft bestaat uit twee fasen. In fase A wordt de vormgeving aangepast. Er komt één webhuisstijl. Daarvoor worden richtlijnen ontwikkeld. ,,In fase B kijken we ‘onder de motorkap’,” aldus Leonard Thierry, projectmanager universitaire website. ,,Dan gaan we de organisatie van de informatie aanpakken. Dat betekent dat we overstappen op een TU-breed contentmanagementsysteem.”
Het grote voordeel van contentmanagement is dat het mogelijk wordt vanaf een centraal punt tegelijkertijd wijzigingen aan te brengen in diverse websites. ,,Stel dat bijvoorbeeld een college vervangen wordt of de naam ervan verandert. Op dit moment moet je alle webpagina’s van de TU nalopen waarop dat college vermeld staat en dat handmatig veranderen. Dat hoeft straks niet meer. Verander je het op dit centrale punt, dan wordt het tegelijkertijd aangepast op alle plaatsen waar dit college vermeld staat.”
Onlangs hebben de groepsraad en het college van bestuur het groene licht gegeven voor het plan van aanpak. De komende maanden zal er hard worden gewerkt aan fase A, het ontwikkelen van richtlijnen waaraan de vormgeving en de navigatie van alle TU-sites moeten voldoen. Thierry: ,,De TU-websites richten zich vaak in belangrijke mate op interne doelgroepen: TU-studenten en -medewerkers. Externe bezoekers % scholieren, potentiële (buitenlandse) studenten, journalisten of wetenschappers van andere universiteiten – kunnen moeilijk de door hen gewenste informatie vinden. Dat willen wij veranderen. Onze opzet is dat er een splitsing komt tussen interne en externe gebruikers. Op dit moment zijn we in kaart aan het brengen wat de wensen van die externe groepen zijn. Daarop baseren we vervolgens een navigatiestructuur die de doelgroepen optimaal bedient. We denken bijvoorbeeld aan een aparte nieuwssite voor journalisten. Daarnaast zouden we bijvoorbeeld ook graag zien dat een bezoeker van één van de websites van de TU Delft in principe altijd terecht kan komen op de homepage van de TU Delft. ”
Big bang
Een deel van de beheerseenheden had graag gezien dat fase A (vormgeving) en fase B (inhoud) tegelijkertijd ingevoerd zouden worden. Vooral omdat de meeste van hen veel behoefte hebben aan een contentmanagementsysteem. Toch is bewust niet voor een big bang gekozen, aldus Thierry. ,,De afgelopen jaren zijn inderdaad enkele plannen ontwikkeld om in één klap content en vormgeving aan te pakken, maar die zijn steeds gestrand. Het is te omvangrijk om in een keer te realiseren en het overzicht te houden. We kiezen daarom voor kleinere stappen. Het prettige daarvan is dat je tussendoor ook resultaat kunt laten zien.”
In Fase A wordt Fase B al wel voorbereid. Websites worden ‘geschreven’ in Html-taal. Hierin staan de codes van de vormgeving en de tekst door elkaar. In de Fase A worden de codes voor de vormgeving eruit gefilterd. ,,De inhoud wordt beschreven in Xhtml. Dit is de op XML gebaseerde opvolger van Html. De vormgeving wordt ondergebracht in cascading stylesheets (CSS). Dit zijn open standaarden waarop het nieuwe contentmanagementsysteem straks goed kan aansluiten.”
Welk contentmanagementsysteem de TU Delft gaat gebruiken, is nog onduidelijk. ,,De bibliotheek van de TU Delft heeft er al een dat goed bevalt. In de komende maanden zullen we dit systeem en andere systemen bekijken en een gefundeerde keuze voorleggen aan college van bestuur en groepsraad.”
Het plan van aanpak voor het internet van de TU Delft bestaat uit twee fasen. In fase A wordt de vormgeving aangepast. Er komt één webhuisstijl. Daarvoor worden richtlijnen ontwikkeld. ,,In fase B kijken we ‘onder de motorkap’,” aldus Leonard Thierry, projectmanager universitaire website. ,,Dan gaan we de organisatie van de informatie aanpakken. Dat betekent dat we overstappen op een TU-breed contentmanagementsysteem.”
Het grote voordeel van contentmanagement is dat het mogelijk wordt vanaf een centraal punt tegelijkertijd wijzigingen aan te brengen in diverse websites. ,,Stel dat bijvoorbeeld een college vervangen wordt of de naam ervan verandert. Op dit moment moet je alle webpagina’s van de TU nalopen waarop dat college vermeld staat en dat handmatig veranderen. Dat hoeft straks niet meer. Verander je het op dit centrale punt, dan wordt het tegelijkertijd aangepast op alle plaatsen waar dit college vermeld staat.”
Onlangs hebben de groepsraad en het college van bestuur het groene licht gegeven voor het plan van aanpak. De komende maanden zal er hard worden gewerkt aan fase A, het ontwikkelen van richtlijnen waaraan de vormgeving en de navigatie van alle TU-sites moeten voldoen. Thierry: ,,De TU-websites richten zich vaak in belangrijke mate op interne doelgroepen: TU-studenten en -medewerkers. Externe bezoekers % scholieren, potentiële (buitenlandse) studenten, journalisten of wetenschappers van andere universiteiten – kunnen moeilijk de door hen gewenste informatie vinden. Dat willen wij veranderen. Onze opzet is dat er een splitsing komt tussen interne en externe gebruikers. Op dit moment zijn we in kaart aan het brengen wat de wensen van die externe groepen zijn. Daarop baseren we vervolgens een navigatiestructuur die de doelgroepen optimaal bedient. We denken bijvoorbeeld aan een aparte nieuwssite voor journalisten. Daarnaast zouden we bijvoorbeeld ook graag zien dat een bezoeker van één van de websites van de TU Delft in principe altijd terecht kan komen op de homepage van de TU Delft. ”
Big bang
Een deel van de beheerseenheden had graag gezien dat fase A (vormgeving) en fase B (inhoud) tegelijkertijd ingevoerd zouden worden. Vooral omdat de meeste van hen veel behoefte hebben aan een contentmanagementsysteem. Toch is bewust niet voor een big bang gekozen, aldus Thierry. ,,De afgelopen jaren zijn inderdaad enkele plannen ontwikkeld om in één klap content en vormgeving aan te pakken, maar die zijn steeds gestrand. Het is te omvangrijk om in een keer te realiseren en het overzicht te houden. We kiezen daarom voor kleinere stappen. Het prettige daarvan is dat je tussendoor ook resultaat kunt laten zien.”
In Fase A wordt Fase B al wel voorbereid. Websites worden ‘geschreven’ in Html-taal. Hierin staan de codes van de vormgeving en de tekst door elkaar. In de Fase A worden de codes voor de vormgeving eruit gefilterd. ,,De inhoud wordt beschreven in Xhtml. Dit is de op XML gebaseerde opvolger van Html. De vormgeving wordt ondergebracht in cascading stylesheets (CSS). Dit zijn open standaarden waarop het nieuwe contentmanagementsysteem straks goed kan aansluiten.”
Welk contentmanagementsysteem de TU Delft gaat gebruiken, is nog onduidelijk. ,,De bibliotheek van de TU Delft heeft er al een dat goed bevalt. In de komende maanden zullen we dit systeem en andere systemen bekijken en een gefundeerde keuze voorleggen aan college van bestuur en groepsraad.”

Comments are closed.