Een nieuwe tabloid op de TU-campus. Afgelopen maandag dook opeens overal het blad TUday op. Niemand kon of wilde zeggen wie erachter zat. Totdat marketing en communicatie na een aanvankelijke ontkenning toegaf dat het toch uit haar koker kwam.
TUday is volgens directeur marketing en communicatie Helmi Geeve een ‘OOD-communicatiemiddel’. “Het is een uiting met een undergroundkarakter, die we niet periodiek laten verschijnen”, vertelt ze. “Misschien komt hij vier keer uit, misschien acht keer.”
De bedoeling van het gelikt ogende TUday is volgens Geeve ‘het menselijke verhaal te vertellen achter de veranderingen van de OOD’. “Naast strakke middelen als websites en nieuwsbrieven, wilden we nu op een niet-TU-wijze communiceren. Op deze manier willen we het bereik vergroten.”
Vorige week al verschenen er op verschillende plaatsen op de campus geheimzinnige posters van TUday. ‘Binnenkort op tabloid-formaat’, stond erop, en ‘Het nieuws dat jij wilt lezen’. Verder niets. Volgens Geeve mocht totdat het blad overal lag niemand weten wie erachter zat, om ‘maximale buzz’ en aandacht te krijgen.
De M&C-directeur zegt zeer uiteenlopende reacties op TUday te hebben gekregen, ‘van heel positief tot heel negatief’. Feit is dat het blad voor opschudding zorgde. Geïnterviewden bleken bij navraag helemaal niet te weten wie hen precies had ondervraagd en gefotografeerd. De één vond dat geen probleem, de ander had liever niet zo prominent in de krant gestaan.
Volgens Geeve heeft er een redactiepoule van twintig mensen aan het blad meegewerkt. Wie precies houdt zij voor zich. “Maar het gaat van secretaresse en student tot directeur.” Ook hebben er freelancers van buiten de TU voor TUday geschreven.
TUday staat net als de Telegraaf vol met dikgedrukte en onderstreepte koppen. Op de voorpagina prijkt groot ‘Alcoholmisbruik?’, met kleiner daaronder ‘Eigen kroeg voor TU Delft’. Op pagina tien volgt een kort stukje over het onderwerp, volgens Geeve omdat er in de OOD echt is gesproken over een campuskroeg.
Op de achterpagina van het twaalf pagina’s tellende TUday staat een ‘gezichtsmaskertje’ van rector magnificus Jacob Fokkema, met daaronder een oproep: “Heb jij ideeën voor het volgende maskertje? Mail het naar vinea@tuday.nl.” Geeve kan vertellen dat deze oproep serieus is. “De ideeën stromen al binnen.”
Binnenin de krant is er ook vooral die knipoog. Zoals de rubriek ‘Ik geef je een roosje’, waarin Simon Huisman van de centrale studentenadministratie zegt een roos te willen geven aan zijn baas André Dijkgraaf, voor ‘de manier waarop hij de reorganisatie heeft verwerkt en opgepakt’.
Geeve kan nog niet zeggen wanneer de volgende TUday uitkomt. “Het is niet zo dat hij er volgende week weer ligt. Wanneer hij weer verschijnt, hangt af van de veranderingen.” Ze wil wel kwijt dat er in de krant ook aandacht komt voor de veranderingen waar studenten als gevolg van de OOD mee te maken krijgen. (SB)
TUday is volgens directeur marketing en communicatie Helmi Geeve een ‘OOD-communicatiemiddel’. “Het is een uiting met een undergroundkarakter, die we niet periodiek laten verschijnen”, vertelt ze. “Misschien komt hij vier keer uit, misschien acht keer.”
De bedoeling van het gelikt ogende TUday is volgens Geeve ‘het menselijke verhaal te vertellen achter de veranderingen van de OOD’. “Naast strakke middelen als websites en nieuwsbrieven, wilden we nu op een niet-TU-wijze communiceren. Op deze manier willen we het bereik vergroten.”
Vorige week al verschenen er op verschillende plaatsen op de campus geheimzinnige posters van TUday. ‘Binnenkort op tabloid-formaat’, stond erop, en ‘Het nieuws dat jij wilt lezen’. Verder niets. Volgens Geeve mocht totdat het blad overal lag niemand weten wie erachter zat, om ‘maximale buzz’ en aandacht te krijgen.
De M&C-directeur zegt zeer uiteenlopende reacties op TUday te hebben gekregen, ‘van heel positief tot heel negatief’. Feit is dat het blad voor opschudding zorgde. Geïnterviewden bleken bij navraag helemaal niet te weten wie hen precies had ondervraagd en gefotografeerd. De één vond dat geen probleem, de ander had liever niet zo prominent in de krant gestaan.
Volgens Geeve heeft er een redactiepoule van twintig mensen aan het blad meegewerkt. Wie precies houdt zij voor zich. “Maar het gaat van secretaresse en student tot directeur.” Ook hebben er freelancers van buiten de TU voor TUday geschreven.
TUday staat net als de Telegraaf vol met dikgedrukte en onderstreepte koppen. Op de voorpagina prijkt groot ‘Alcoholmisbruik?’, met kleiner daaronder ‘Eigen kroeg voor TU Delft’. Op pagina tien volgt een kort stukje over het onderwerp, volgens Geeve omdat er in de OOD echt is gesproken over een campuskroeg.
Op de achterpagina van het twaalf pagina’s tellende TUday staat een ‘gezichtsmaskertje’ van rector magnificus Jacob Fokkema, met daaronder een oproep: “Heb jij ideeën voor het volgende maskertje? Mail het naar vinea@tuday.nl.” Geeve kan vertellen dat deze oproep serieus is. “De ideeën stromen al binnen.”
Binnenin de krant is er ook vooral die knipoog. Zoals de rubriek ‘Ik geef je een roosje’, waarin Simon Huisman van de centrale studentenadministratie zegt een roos te willen geven aan zijn baas André Dijkgraaf, voor ‘de manier waarop hij de reorganisatie heeft verwerkt en opgepakt’.
Geeve kan nog niet zeggen wanneer de volgende TUday uitkomt. “Het is niet zo dat hij er volgende week weer ligt. Wanneer hij weer verschijnt, hangt af van de veranderingen.” Ze wil wel kwijt dat er in de krant ook aandacht komt voor de veranderingen waar studenten als gevolg van de OOD mee te maken krijgen. (SB)

Comments are closed.