Dr.ir. J.J.M. Evers, hoogleraar logistieke technologie, heeft een pleidooi geschreven waarin hij de politiek oproept om te kiezen voor een ‘slimme Betuwelijn’ met robotvoertuigen.
/strong>
Betrouwbaar, goedkoop, goed te plannen, energiezuinig, stil en redelijk flexibel. Zo vat Evers de voordelen samen van zijn idee voor een ‘slimme Betuweroute’. In plaats van een Betuwelijn van ijzeren spoor bepleit hij een asfaltweg met een systeem voor intelligente geleiding van robotvoertuigen, bijvoorbeeld via magneetjes in de weg.
,,De politiek zal de Betuwelijn niet makkelijk helemaal afblazen, maar ze kunnen er wel voor kiezen om het Betuwelijntracé te gebruiken voor een oplossing van de 21ste eeuw.” In december debatteert de Tweede Kamer opnieuw over de Betuwelijn, omdat de Rekenkamer de onderbouwing door het kabinet eerder heeft afgeschoten.
In Evers’ voorstel rijden er dag en nacht onbemande voertuigen op het asfalt met intelligente geleiding, met een maximale snelheid van 50 kilometer per uur. ,,Omdat je meer ’s nachts rijdt, is die snelheid hoog genoeg. Met vrachtwagens wil je vooral hard rijden omdat chauffeurs duur zijn, maar voor de meeste vracht is dat eigenlijk niet nodig.”
Doordat de wagens continu dicht op elkaar kunnen rijden, krijgt het tracé een grote vervoerscapaciteit. Iedereen kan op een bepaald moment een rit reserveren op het tracé via internet. In principe wordt elk voertuig toegelaten dat voldoet aan de standaarden voor rij-eigenschappen, besturing en veiligheid. Verder verbruiken robotvoertuigen die met een constante, lage snelheid rijden weinig energie, stelt Evers, slechts eenderde van het gemiddelde energieverbruik van een vrachtwagen.
De elektronica die in de weg moet worden aangebracht is goedkoop, volgens Evers, minder dan een promille van de totale kosten van de infrastructuur. ,,De intelligentie zit namelijk in de wagens.” De hoogleraar verwacht dat de wagens niet duur uit zullen vallen. ,,Voor tienduizend gulden heb je de hardware van het besturingssysteem. Dat is goedkoper dan de chauffeurscabine van een vrachtwagen.”
Robotvoertuigen
De ‘slimme Betuweroute’ van Evers kent meer overslagplaatsen dan de geplande Betuwetrein. Bij overslagplaatsen kunnen vrachtwagens hun waar laden of lossen. ,,Overslagcentra in mijn plan zijn veel compacter te maken omdat de robotvoertuigen scherpe bochten kunnen maken. Daarom kun je ook in bijvoorbeeld Geldermalsen of Zevenaar terminals inrichten voor aansluiting op het wegvervoer, terwijl treinen op de Betuweroute in één keer doorrijden. Ook kan de ‘slimme Betuweroute’ geïntegreerd worden met het automatischecontainertransport op de Maasvlakte-terminals.”
De Betuwelijn met onbemande voertuigen is in de toekomst uit te breiden door bijvoorbeeld aparte rijbanen op bestaande weg ’s nachts voor goederenvervoer te gebruiken. Niet elk dorp hoeft zo’n verbinding te hebben, maar een verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen vindt Evers erg interessant.
Evers’ voorstel is via via bij het ministerie terecht gekomen. ,,Ik kreeg een briefje van het ministerie dat ik antwoord zou krijgen.” Volgende week gaat zijn rapport naar de Tweede-Kamerfracties. ,,Als ik uitgenodigd word, zal ik het ook gaan toelichten.”
,,We doen veel onderzoek op dit terrein en dan moet je je hand opsteken op het moment dat de Betuwelijn ook politiek weer ter discussie staat. Technologisch is het concept zover uitgewerkt dat er zich geen verrassingen zullen voordoen. Werktuigbouwkundig gaat het om een bewezen techniek.”
Als de politiek geïnteresseerd is in het gebruik van onbemande voertuigen, dan moet dat wel in Nederland verder ontwikkeld worden. ,,We kunnen niet op bijvoorbeeld Frankrijk gaan zitten wachten, want daar speelt het probleem van de overvolle wegen veel minder.”
Dr.ir. J.J.M. Evers, hoogleraar logistieke technologie, heeft een pleidooi geschreven waarin hij de politiek oproept om te kiezen voor een ‘slimme Betuwelijn’ met robotvoertuigen.
Betrouwbaar, goedkoop, goed te plannen, energiezuinig, stil en redelijk flexibel. Zo vat Evers de voordelen samen van zijn idee voor een ‘slimme Betuweroute’. In plaats van een Betuwelijn van ijzeren spoor bepleit hij een asfaltweg met een systeem voor intelligente geleiding van robotvoertuigen, bijvoorbeeld via magneetjes in de weg.
,,De politiek zal de Betuwelijn niet makkelijk helemaal afblazen, maar ze kunnen er wel voor kiezen om het Betuwelijntracé te gebruiken voor een oplossing van de 21ste eeuw.” In december debatteert de Tweede Kamer opnieuw over de Betuwelijn, omdat de Rekenkamer de onderbouwing door het kabinet eerder heeft afgeschoten.
In Evers’ voorstel rijden er dag en nacht onbemande voertuigen op het asfalt met intelligente geleiding, met een maximale snelheid van 50 kilometer per uur. ,,Omdat je meer ’s nachts rijdt, is die snelheid hoog genoeg. Met vrachtwagens wil je vooral hard rijden omdat chauffeurs duur zijn, maar voor de meeste vracht is dat eigenlijk niet nodig.”
Doordat de wagens continu dicht op elkaar kunnen rijden, krijgt het tracé een grote vervoerscapaciteit. Iedereen kan op een bepaald moment een rit reserveren op het tracé via internet. In principe wordt elk voertuig toegelaten dat voldoet aan de standaarden voor rij-eigenschappen, besturing en veiligheid. Verder verbruiken robotvoertuigen die met een constante, lage snelheid rijden weinig energie, stelt Evers, slechts eenderde van het gemiddelde energieverbruik van een vrachtwagen.
De elektronica die in de weg moet worden aangebracht is goedkoop, volgens Evers, minder dan een promille van de totale kosten van de infrastructuur. ,,De intelligentie zit namelijk in de wagens.” De hoogleraar verwacht dat de wagens niet duur uit zullen vallen. ,,Voor tienduizend gulden heb je de hardware van het besturingssysteem. Dat is goedkoper dan de chauffeurscabine van een vrachtwagen.”
Robotvoertuigen
De ‘slimme Betuweroute’ van Evers kent meer overslagplaatsen dan de geplande Betuwetrein. Bij overslagplaatsen kunnen vrachtwagens hun waar laden of lossen. ,,Overslagcentra in mijn plan zijn veel compacter te maken omdat de robotvoertuigen scherpe bochten kunnen maken. Daarom kun je ook in bijvoorbeeld Geldermalsen of Zevenaar terminals inrichten voor aansluiting op het wegvervoer, terwijl treinen op de Betuweroute in één keer doorrijden. Ook kan de ‘slimme Betuweroute’ geïntegreerd worden met het automatischecontainertransport op de Maasvlakte-terminals.”
De Betuwelijn met onbemande voertuigen is in de toekomst uit te breiden door bijvoorbeeld aparte rijbanen op bestaande weg ’s nachts voor goederenvervoer te gebruiken. Niet elk dorp hoeft zo’n verbinding te hebben, maar een verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen vindt Evers erg interessant.
Evers’ voorstel is via via bij het ministerie terecht gekomen. ,,Ik kreeg een briefje van het ministerie dat ik antwoord zou krijgen.” Volgende week gaat zijn rapport naar de Tweede-Kamerfracties. ,,Als ik uitgenodigd word, zal ik het ook gaan toelichten.”
,,We doen veel onderzoek op dit terrein en dan moet je je hand opsteken op het moment dat de Betuwelijn ook politiek weer ter discussie staat. Technologisch is het concept zover uitgewerkt dat er zich geen verrassingen zullen voordoen. Werktuigbouwkundig gaat het om een bewezen techniek.”
Als de politiek geïnteresseerd is in het gebruik van onbemande voertuigen, dan moet dat wel in Nederland verder ontwikkeld worden. ,,We kunnen niet op bijvoorbeeld Frankrijk gaan zitten wachten, want daar speelt het probleem van de overvolle wegen veel minder.”
Comments are closed.