Studenten kunnen online ideeën voor een groene campus indienen op een speciale site van de Energy Club.
Vorige maand lanceerde prof.dr.ir Ad van Wijk, hoogleraar future energy systems, een plan voor een green campus company.
Dit is een bedrijf dat duurzame projecten wil realiseren op de campus. De Energy Club sluit daar nu bij aan met de lancering van ‘The Game’. Studenten kunnen op de website inloggen en daar hun idee publiceren. Elektrisch vervoer, recycling van afval, ledverlichting – alles kan, mits groen en duurzaam. Bij aanmelding krijgt iedere deelnemer tienduizend punten startkapitaal. Die kun je beleggen in veelbelovende ideeën op de site. Hierdoor komen deze ideeën vanzelf bovenaan in de ranking. Momenteel zijn dit papierloos studeren, vacuümliften, en energieopwekking in het sportcentrum. De beste ideeën maken kans op realisatie op de campus. Als voorbeeld noemt de Energy Club het project van de intelligente straatverlichting Tvilight van oud-student Chintan Shah die er vorig jaar de Campus Energy Challenge mee won. Dat is inmiddels als proefproject aangelegd. De competitie sluit eind november.
Het leek even op het welbekende ‘Yes, we can’. “Ja, we gaan het doen”, zei rector Karel Luyben vorige week donderdag na een conferentie over het nieuwe werken. Hoe en wanneer? Daar is nog geen antwoord op. Afdelingen: meldt u zich voor een pilot.
Luyben noemde de term ‘het nieuwe werken’ weliswaar ‘een hype en een vaag begrip’, maar: “Digitalisering, flexibel werken, een betere interactie tussen thuis en werk, vertrouwen in medewerkers: schaadt dat ons?” En: “Het kan toch niet zo zijn dat studenten na hun afstuderen een omgeving vinden die veel verder is dan de TU?”
Aan het begin van de conferentie waren het nog open vragen: waarom het nieuwe werken? “Omdat de wetenschap zich er goed voor leent, een nieuwe generatie niet anders meer wil, bewezen is dat het dertig procent aan kantoorruimte bespaart, het ziekteverzuim daalt en je er gemotiveerde werknemers door krijgt”, zei directeur human resources (HR) Nynke Jansen.
Waarom niet het nieuwe werken? “Omdat het niet voor elke job kan”, wist Luyben zelf. “Omdat vijftig procent van de nieuwe generatie niet zelfredzaam is”, reageerde Wim Pullen, directeur van het Centre for People and Buildings, verwijzend naar onderzoek. “Sterker nog, promovendi hebben in het begin sterke kaders nodig”, zei Erik Louw, lid van de ondernemingsraad.
Het begint met het maken van een scan van een afdeling, vertelde René Hoogland van Rabobank Nederland. “Waar sta je en hoe wil je verder? Maak een heldere businesscase, begin met het openen van de agenda’s en weet wat iedereen doet, werf ambassadeurs, laat mensen zelf voor het nieuwe werken kiezen, onderzoek wat wel en niet vanuit huis kan en blijf realistisch.”
Uiteindelijk deed de Rabobank er drie tot vier jaar over om het flexwerken in te voeren. Dat ging onder meer gepaard met mentale veranderingen. De bank stelde wisselend leiderschap per project in en wilde niet meer van bovenaf dingen opleggen. “Voor managers tussen de 30 en 45 jaar die net een eigen kantoor hebben, is het ’t moeilijkst.” En ja, investeringen in infrastructuur en cultuurverandering lopen in de miljoenen.
Het adagium van Marc Jetten van Interpolis – ‘geef voorrang aan cultuur boven efficiency, het gaat om de klanten en medewerkers’ – leek in goede aarde te vallen. Luyben: “Wij zijn in deze tent heel goed in het uitrekenen van winst. Vooral decanen.” Ook HR-directeur Jansen benadrukte het nog maar eens: vooral cultuur is de drijfveer en niet efficiency.
En als mensen dan ‘nieuw werken’, zo bleek uit workshops, moeten ze wel de mogelijkheden van ict kennen, ofwel: ‘mediawise’ zijn. Ze moeten zelf hun onderlinge contacten en communicatie organiseren en er echt een feestje van maken als ze elkaar wel op kantoor zien, maar zullen er achter komen dat volkomen papierloos werken toch niet echt fijn werkt.
Comments are closed.