Hij verruilt de wereld van de getallen voor de wereld van de studenten. Drs. Peter Verheij, de nieuwe directeur van het Studentenservicecentrum, wil de voorzieningen voor studenten hoger op de agenda hebben.
br />
Het is nog even passen en meten met het meubilair, want zijn nieuwe kamer is drie keer zo klein als zijn vorige. Peter Verheij, voormalig directeur van de staf Financiën, is sinds begin vorige week directeur van het Studentenservicecentrum (SSC). Waarom stapte hij over na ruim tweeënhalf jaar Financiën? ,,De vacature diende zich aan, en zo’n cruciale functie binnen de universiteit moest snel worden vervuld. Zelf vond ik het leuk om na een dikke 25 jaar tussen de grote getallen eens aan de andere kant van de tafel plaats te nemen. Ik wil nu gevoel voor de uitvoering van het beleid krijgen. Bovendien vind ik het aantrekkelijk met studenten om te gaan. En hier is het een voordeel dat ik de organisatie al ken, ik weet hoe de hazen – de studenten – lopen.”
Er wacht Verheij een lastige klus. Na het zeer plotselinge en met raadsels omgeven vertrek van directeur ir. Leon Guijt was het centrum tamelijk stuurloos. ,,Er werken hier capabele mensen, maar ze lijken niet allemaal gelijkgericht. De presentatie naar buiten toe is ook niet coherent en gecoördineerd. Ik vind het één van mijn taken daar eenheid in te brengen. De moderne techniek, internet bijvoorbeeld, kan daarbij behulpzaam zijn.”
Uithangbord
Als voormalig lid van de cvb-staf kan hij een ander probleem aanpakken: de kloof tussen beleidsvoorbereiding en uitvoering. ,,Ik wil een brug slaan tussen die twee. Kijk bijvoorbeeld eens naar het studentenstatuut. Voor elk bijzonder of sneu geval is wel een regeling getroffen, maar al die regelingen moeten hier wél worden uitgevoerd. Met het extra werk dat elke aanpassing oplevert, wordt weinig rekening gehouden, laat staan in de formatie”.
Meer aandacht voor de service-verlening aan studenten, dat is Verheij%s boodschap. ,,Bij nationale en internationale rankings blijkt de invloed van triviale zaken als bijvoorbeeld de beschikbaarheid van kopieerapparaten, computers en de service bij de inschrijving van groot belang. Als je tot de mondiale top vijf van de technische universiteiten wilt horen, moet je ook de faciliteiten op dienovereenkomstig peil brengen, ook voor het personeel. Anders vrees ik voor een keerpunt in de organisatie, waarbij de huidige motivatie verdwijnt.”
Eerste vereiste voor de presentatie van het SSC is een fatsoenlijk bemeten, centrale behuizing, liefst met eigen uithangbord. Alle studentgelieerde organisaties en verenigingen kunnen daarin tevens worden ondergebracht. Al jaren staat huisvesting van het centrum op de agenda, zonder dat enige voortgang zichtbaar is. Eén optie is de – eventueel verbouwde – noordvleugel van Technische Natuurkunde. ,,Daarzouden we binnen een jaar terecht moeten kunnen. Zo niet, dan is het gebouw van OCP het alternatief – zodra de nieuwbouw van die faculteit klaar is.”
De cultuur- en sportliefhebber Verheij heeft nog meer noten op zijn zang. Studiepunten voor het volgen van Studium Generale-cursussen bijvoorbeeld. ,,Culturele vorming is enorm belangrijk om een ingenieur zonder oogkleppen af te kunnen leveren. Nu het programma vijfjarig is, moet er her en der toch wel ruimte voor Studium Generale-cursussen in het curriculum zitten.”
Nog enthousiaster wordt Peter Verheij als hij het onderwerp ‘TU-golfbaan’ ter sprake komt. ,,Een echte golfbaan hoeft natuurlijk niet, maar een driving range om te oefenen zou al prachtig zijn, bijvoorbeeld op het terrein naast Bouwkunde. Het kost twee keer niks en het is een hartstikke leuk asset, waarmee je studenten en medewerkers trekt. Je zou die oefenbaan zelfs commercieel kunnen gaan exploiteren.”
Hij verruilt de wereld van de getallen voor de wereld van de studenten. Drs. Peter Verheij, de nieuwe directeur van het Studentenservicecentrum, wil de voorzieningen voor studenten hoger op de agenda hebben.
Het is nog even passen en meten met het meubilair, want zijn nieuwe kamer is drie keer zo klein als zijn vorige. Peter Verheij, voormalig directeur van de staf Financiën, is sinds begin vorige week directeur van het Studentenservicecentrum (SSC). Waarom stapte hij over na ruim tweeënhalf jaar Financiën? ,,De vacature diende zich aan, en zo’n cruciale functie binnen de universiteit moest snel worden vervuld. Zelf vond ik het leuk om na een dikke 25 jaar tussen de grote getallen eens aan de andere kant van de tafel plaats te nemen. Ik wil nu gevoel voor de uitvoering van het beleid krijgen. Bovendien vind ik het aantrekkelijk met studenten om te gaan. En hier is het een voordeel dat ik de organisatie al ken, ik weet hoe de hazen – de studenten – lopen.”
Er wacht Verheij een lastige klus. Na het zeer plotselinge en met raadsels omgeven vertrek van directeur ir. Leon Guijt was het centrum tamelijk stuurloos. ,,Er werken hier capabele mensen, maar ze lijken niet allemaal gelijkgericht. De presentatie naar buiten toe is ook niet coherent en gecoördineerd. Ik vind het één van mijn taken daar eenheid in te brengen. De moderne techniek, internet bijvoorbeeld, kan daarbij behulpzaam zijn.”
Uithangbord
Als voormalig lid van de cvb-staf kan hij een ander probleem aanpakken: de kloof tussen beleidsvoorbereiding en uitvoering. ,,Ik wil een brug slaan tussen die twee. Kijk bijvoorbeeld eens naar het studentenstatuut. Voor elk bijzonder of sneu geval is wel een regeling getroffen, maar al die regelingen moeten hier wél worden uitgevoerd. Met het extra werk dat elke aanpassing oplevert, wordt weinig rekening gehouden, laat staan in de formatie”.
Meer aandacht voor de service-verlening aan studenten, dat is Verheij%s boodschap. ,,Bij nationale en internationale rankings blijkt de invloed van triviale zaken als bijvoorbeeld de beschikbaarheid van kopieerapparaten, computers en de service bij de inschrijving van groot belang. Als je tot de mondiale top vijf van de technische universiteiten wilt horen, moet je ook de faciliteiten op dienovereenkomstig peil brengen, ook voor het personeel. Anders vrees ik voor een keerpunt in de organisatie, waarbij de huidige motivatie verdwijnt.”
Eerste vereiste voor de presentatie van het SSC is een fatsoenlijk bemeten, centrale behuizing, liefst met eigen uithangbord. Alle studentgelieerde organisaties en verenigingen kunnen daarin tevens worden ondergebracht. Al jaren staat huisvesting van het centrum op de agenda, zonder dat enige voortgang zichtbaar is. Eén optie is de – eventueel verbouwde – noordvleugel van Technische Natuurkunde. ,,Daarzouden we binnen een jaar terecht moeten kunnen. Zo niet, dan is het gebouw van OCP het alternatief – zodra de nieuwbouw van die faculteit klaar is.”
De cultuur- en sportliefhebber Verheij heeft nog meer noten op zijn zang. Studiepunten voor het volgen van Studium Generale-cursussen bijvoorbeeld. ,,Culturele vorming is enorm belangrijk om een ingenieur zonder oogkleppen af te kunnen leveren. Nu het programma vijfjarig is, moet er her en der toch wel ruimte voor Studium Generale-cursussen in het curriculum zitten.”
Nog enthousiaster wordt Peter Verheij als hij het onderwerp ‘TU-golfbaan’ ter sprake komt. ,,Een echte golfbaan hoeft natuurlijk niet, maar een driving range om te oefenen zou al prachtig zijn, bijvoorbeeld op het terrein naast Bouwkunde. Het kost twee keer niks en het is een hartstikke leuk asset, waarmee je studenten en medewerkers trekt. Je zou die oefenbaan zelfs commercieel kunnen gaan exploiteren.”
Comments are closed.