Onderwijs

Engels zorgt niet voor slechtere studieresultaten

.chap Studenten lopen geen studieachterstand op door Engelstalig onderwijs, volgens een TBM-promovendus.Studenten die kozen voor de Engelstalige propedeuse van L&R laten na een jaar geen slechtere studieresultaten zien dan de studenten van de Nederlandstalige variant.

Alleen het eerste half jaar is les krijgen in het Engels nadelig. Dat concludeert dr. Renate Klaassen in haar proefschrift The international university curriculum.

Studenten die kozen voor een Engelstalige propedeuse scoren het eerste half jaar slechter op vragen over toepassingen en op vragen over verbanden tussen verschillende onderdelen van de collegestof. Na een jaar is dit effect echter helemaal verdwenen. En dat komt niet omdat alleen de hele slimme studenten voor de Engelstalige propedeuse kozen, want Klaassen corrigeert de studieresultaten voor de verschillen in vwo-cijfers.

Wat verder opmerkelijk is, is dat studenten die in het eerste jaar van hun studie al gewend zijn aan Engelstalig onderwijs, in het tweede jaar niet beter scoren bij een examen na een Engelstalig college. Klaassen concludeert daaruit dat les krijgen in het Engels waarschijnlijk minder nadelig is wanneer het gaat over onderwerpen waar studenten al eens van gehoord hebben.

Renate Klaasen, zelf doctorandus in de Engelse taal- en letterkunde, had zelf niet verwacht dat ze tot deze conclusie zou komen. Haar mening is 180 graden gedraaid tijdens haar onderzoek. ,,Aan het begin dacht ik dat Engelstalig onderwijs wel nadelige effecten zou hebben en dat het geen goed idee was als de TU zou omschakelen naar de wereldtaal”, bekent Klaassen. ,,Nu denk ik juist dat het een hartstikke goed initiatief is.”

De TU moet volgens Klaassen echter nog wel goed nadenken wat ze met Engelstalig onderwijs wil bereiken. Als ze wil dat studenten hun Engels verbeteren en beter leren werken in een multiculturele omgeving, moet er meer gebeuren dan alleen colleges in het Engels vertalen.

.chap Studenten lopen geen studieachterstand op door Engelstalig onderwijs, volgens een TBM-promovendus.

Studenten die kozen voor de Engelstalige propedeuse van L&R laten na een jaar geen slechtere studieresultaten zien dan de studenten van de Nederlandstalige variant. Alleen het eerste half jaar is les krijgen in het Engels nadelig. Dat concludeert dr. Renate Klaassen in haar proefschrift The international university curriculum.

Studenten die kozen voor een Engelstalige propedeuse scoren het eerste half jaar slechter op vragen over toepassingen en op vragen over verbanden tussen verschillende onderdelen van de collegestof. Na een jaar is dit effect echter helemaal verdwenen. En dat komt niet omdat alleen de hele slimme studenten voor de Engelstalige propedeuse kozen, want Klaassen corrigeert de studieresultaten voor de verschillen in vwo-cijfers.

Wat verder opmerkelijk is, is dat studenten die in het eerste jaar van hun studie al gewend zijn aan Engelstalig onderwijs, in het tweede jaar niet beter scoren bij een examen na een Engelstalig college. Klaassen concludeert daaruit dat les krijgen in het Engels waarschijnlijk minder nadelig is wanneer het gaat over onderwerpen waar studenten al eens van gehoord hebben.

Renate Klaasen, zelf doctorandus in de Engelse taal- en letterkunde, had zelf niet verwacht dat ze tot deze conclusie zou komen. Haar mening is 180 graden gedraaid tijdens haar onderzoek. ,,Aan het begin dacht ik dat Engelstalig onderwijs wel nadelige effecten zou hebben en dat het geen goed idee was als de TU zou omschakelen naar de wereldtaal”, bekent Klaassen. ,,Nu denk ik juist dat het een hartstikke goed initiatief is.”

De TU moet volgens Klaassen echter nog wel goed nadenken wat ze met Engelstalig onderwijs wil bereiken. Als ze wil dat studenten hun Engels verbeteren en beter leren werken in een multiculturele omgeving, moet er meer gebeuren dan alleen colleges in het Engels vertalen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.