Campus

Duits-Amerikaanse liederen in Waalse Kerk

Naast het corps geeft ook Virgiel dit weekend een concert. Katholiek mannenkoor Balder treedt uitgerekend dezelfde avond op als corpsorkest Apollo.

Een aantal beroemde liederen van de Duits-joods-Amerikaanse componist Kurt Weill galmen vrijdagavond door de Waalse Kerk in Delft.

Weill is in Nederland vooral bekend geworden met zijn ‘Dreigroschenoper’, waarvoor Bertold Brecht de tekst schreef. Maar daar waagt Balder zich niet aan. Wel aan bewerkingen van de liederen ‘Was bekam des Soldaten Weib’ en ‘Mack the Knife’. Daarnaast zingt Balder het anti-oorlogslied ‘Berliner Requiem’, ook van tekst voorzien door Brecht.

Het Berliner Requiem wordt zelden uitgevoerd, waarschijnlijk omdat dit vroege stuk van Weill zo veel verschilt van zijn latere composities. Het Requiem klinkt nogal rauw.

In nazi-Duitsland werden anti-oorlogssentimenten niet gewaardeerd en de jood Weill moest het land in 1933 ontvluchten, naar de Verenigde Staten. Daar werd hij de vader van de Broadway-musicals.

Het is niet alleen Weill wat de klok slaat in de Waalse Kerk. Ook op het programma staat ‘The Demon on the Gibbet’ van Paul Hindemith, de beruchte hater van de twaalftoontechniek van Schönberg. Verder brengt Balder ‘Selbstmord’ van Eisler ten gehore. Het concert begint om 20.00 uur in de Waalse Kerk, Oude Delft 181. Entree: 12,50 gulden. Meer informatie op www.kskbalder.org.

Een aantal beroemde liederen van de Duits-joods-Amerikaanse componist Kurt Weill galmen vrijdagavond door de Waalse Kerk in Delft.

Weill is in Nederland vooral bekend geworden met zijn ‘Dreigroschenoper’, waarvoor Bertold Brecht de tekst schreef. Maar daar waagt Balder zich niet aan. Wel aan bewerkingen van de liederen ‘Was bekam des Soldaten Weib’ en ‘Mack the Knife’. Daarnaast zingt Balder het anti-oorlogslied ‘Berliner Requiem’, ook van tekst voorzien door Brecht.

Het Berliner Requiem wordt zelden uitgevoerd, waarschijnlijk omdat dit vroege stuk van Weill zo veel verschilt van zijn latere composities. Het Requiem klinkt nogal rauw.

In nazi-Duitsland werden anti-oorlogssentimenten niet gewaardeerd en de jood Weill moest het land in 1933 ontvluchten, naar de Verenigde Staten. Daar werd hij de vader van de Broadway-musicals.

Het is niet alleen Weill wat de klok slaat in de Waalse Kerk. Ook op het programma staat ‘The Demon on the Gibbet’ van Paul Hindemith, de beruchte hater van de twaalftoontechniek van Schönberg. Verder brengt Balder ‘Selbstmord’ van Eisler ten gehore. Het concert begint om 20.00 uur in de Waalse Kerk, Oude Delft 181. Entree: 12,50 gulden. Meer informatie op www.kskbalder.org.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.