Ict heeft een enorme impact op de groei en organisatie en ondernemingen. Het menselijk gedrag verandert echter niet fundamenteel.
De nieuwe hoogleraar ‘management van ict-georiënteerde organisaties’ Wim Dik sprak vrijdag 26 mei zijn oratie op passende wijze uit. De rede was te volgen via internet, en de nieuwe hoogleraar liet zich regelmatig onderbreken door zichzelf, op video (‘Professor, bent u niets vergeten?’).
Ironie en zelfspot is de voormalige KPN-topman niet vreemd. Zijn intreerede was dan ook geen hosanna-verhaal over de zegeningen die internet en ict over ons hebben gebracht. Noch een onheilsboodschap over de verwoestende effecten van ict op de sociale samenhang.
De gevolgen van ict zijn met name groot binnen de zakenwereld. Ict-ondernemingen zijn als paddestoelen uit de grond gerezen en sommigen hebben al een leidende positie ingenomen (Microsoft, America Online). Bij bedrijfsprocessen als overnames, fusies en splitsingen is ict een belangrijk informatiemiddel. Ict heeft de globalisering van de economie mogelijk gemaakt, door het versnellen en standaardiseren van informatiestromen (internet, mobiele telefonie).
Maar de sociale aardverschuiving die ict zou hebben teweeggebracht, ziet Dik niet. Een tweedeling of generatiekloof is overdreven, omdat veel ouderen ook al de voordelen van internet ontdekken. Ict kan zelfs de tweedeling verminderen, omdat het laagdrempelige kennis aanbiedt. ,,Het begrip ‘ongeschoold’ verschuift: men is misschien niet, te kort of te ineffectief op school geweest, maar dat hoeft niet langer kennisachterstand te betekenen.”
De technologie ontwikkelt zich nog steeds met grote snelheid, maar dat resulteert juist in een integratie van media: vaste en mobiele telefonie, telefonie en internet, internet en televisie. Dat sluit prima aan bij onze ‘natuurlijke levenswijze’, omdat we bij lijfelijk contact gewend zijn in verschillende dimensies te communiceren. ,,Er ontstaat als het ware de paradox: ‘hoe meer technologie, hoe natuurlijker’. En dus ook: hoe meer technologie, hoe minder ‘anders’ we communiceren dan we al millennia doen!”
Uiteindelijk, concludeert Dik, is ons gedrag niet fundamenteel veranderd. We slapen nog steeds in bedden en wonen in standaard-huizen (‘De drie tot vijf meter onder de grond wonenden zijn slechts een item voor de lokale VVV’). En internet is voor de meeste mensen niets meer dan een nieuw informatie- en communicatiemedium en daarom te vergelijken met de traditionele media.
De nieuwe hoogleraar ‘management van ict-georiënteerde organisaties’ Wim Dik sprak vrijdag 26 mei zijn oratie op passende wijze uit. De rede was te volgen via internet, en de nieuwe hoogleraar liet zich regelmatig onderbreken door zichzelf, op video (‘Professor, bent u niets vergeten?’).
Ironie en zelfspot is de voormalige KPN-topman niet vreemd. Zijn intreerede was dan ook geen hosanna-verhaal over de zegeningen die internet en ict over ons hebben gebracht. Noch een onheilsboodschap over de verwoestende effecten van ict op de sociale samenhang.
De gevolgen van ict zijn met name groot binnen de zakenwereld. Ict-ondernemingen zijn als paddestoelen uit de grond gerezen en sommigen hebben al een leidende positie ingenomen (Microsoft, America Online). Bij bedrijfsprocessen als overnames, fusies en splitsingen is ict een belangrijk informatiemiddel. Ict heeft de globalisering van de economie mogelijk gemaakt, door het versnellen en standaardiseren van informatiestromen (internet, mobiele telefonie).
Maar de sociale aardverschuiving die ict zou hebben teweeggebracht, ziet Dik niet. Een tweedeling of generatiekloof is overdreven, omdat veel ouderen ook al de voordelen van internet ontdekken. Ict kan zelfs de tweedeling verminderen, omdat het laagdrempelige kennis aanbiedt. ,,Het begrip ‘ongeschoold’ verschuift: men is misschien niet, te kort of te ineffectief op school geweest, maar dat hoeft niet langer kennisachterstand te betekenen.”
De technologie ontwikkelt zich nog steeds met grote snelheid, maar dat resulteert juist in een integratie van media: vaste en mobiele telefonie, telefonie en internet, internet en televisie. Dat sluit prima aan bij onze ‘natuurlijke levenswijze’, omdat we bij lijfelijk contact gewend zijn in verschillende dimensies te communiceren. ,,Er ontstaat als het ware de paradox: ‘hoe meer technologie, hoe natuurlijker’. En dus ook: hoe meer technologie, hoe minder ‘anders’ we communiceren dan we al millennia doen!”
Uiteindelijk, concludeert Dik, is ons gedrag niet fundamenteel veranderd. We slapen nog steeds in bedden en wonen in standaard-huizen (‘De drie tot vijf meter onder de grond wonenden zijn slechts een item voor de lokale VVV’). En internet is voor de meeste mensen niets meer dan een nieuw informatie- en communicatiemedium en daarom te vergelijken met de traditionele media.
Comments are closed.