Techniek is niet suf. Dat beeld heeft de TU Delft het afgelopen jaar uitgedragen aan scholieren en bachelorstudenten. Het idee voor de campagne ‘Dare to be…’ kwam van drie TU-studenten. Komende week start de ontwerpwedstrijd die een nieuw marketingconcept moet opleveren.
Een kitesurfer. Zo iemand is hip, snel en sportief. En wie wil dat nou niet zijn? De wervingscampagne ‘Dare to be…’ die de TU de afgelopen drie rondes open dagen heeft gebruikt, kwam voor het eerst niet van een duur reclamebureau. Hij kwam voort uit een ontwerpwedstrijd voor studenten van de TU.
Het idee was dat zij zo dicht bij de doelgroep staan – scholieren op zoek naar een bacheloropleiding en bachelorstudenten op zoek naar een master – dat zij hen als geen ander kunnen aanspreken.
De winnaars van vorig jaar bewezen dat goed begrepen te hebben met afbeeldingen van sporters die vol in beweging zijn. Student industrieel ontwerpen (IO) René Smeets legt uit hoe hij en zijn partners Vincent Laban (ook IO) Niels Jacobs (luchtvaart- en ruimtevaarttechniek) redeneerden: “Techniek wordt op middelbare scholen met sufheid geassocieerd. Met de campagne wilden we laten zien dat aan bijna alles om ons heen is gerekend, ook aan die kitesurfer.” Daarom bedachten de drie winnaars dat er technische informatie over de afbeelding heen moest komen te staan. Via augmented reality waren de afbeeldingen in 3D te bekijken.
De ‘Dare to be…’-campagne heeft Smeets en Jacobs geen windeieren gelegd. Hun bedrijfje Kinetic Vision kreeg er een boost van. “Er zijn een hoop bedrijven die gekscherend beginnen, maar nooit verder komen. Ons is dat op deze manier wel gelukt”, vertelt Smeets. Hij en Jacobs haalden onder andere de gemeente Delft als opdrachtgever binnen en ontwikkelden applicaties voor telefoons en tablets. Ze ontwierpen ook voor verschillende kleinere bedrijven de huisstijl. Voor Royal Delft maakten ze een film over een nieuwe productlijn.
De studenten investeerden in foto- en filmapparatuur en er kwam kantoorruimte aan het Mijnbouwplein. Vooral dat laatste is volgens Smeets een belangrijke stap. “Dat we studenten zijn, werkt zowel in ons voordeel als in ons nadeel. Studenten zijn jong en fris, maar hebben ook de naam laks te zijn. Het bedrijfspand laat potentiële opdrachtgevers zien dat we een stabiel inkomen hebben.”
Die potentiële opdrachtgevers zijn er genoeg, denkt Smeets, ook binnen de TU. “De TU is één organisatie, die eigenlijk bestaat uit vele kleine organisaties. Moet er ergens gefilmd worden, dan komen mensen naar ons toe. Maar we zijn multi-inzetbaar. We doen meer dan alleen filmen. Ook voor conceptontwikkeling, grafisch design en 3D-modellen kunnen mensen bij ons aankloppen.” Smeets hoopt over een half jaar af te studeren. Daarna is hij van plan om al zijn tijd in zijn bedrijfje te steken.
De toekomstige winnaar van de ontwerpwedstrijd van marketing en communicatie heeft dus kans op een leuke carrièrestart. Maar eerst moet dat ene winnende idee bedacht worden. Dat moet niet alleen dichtbij de doelgroep blijven en ‘inspirerend en creatief’ zijn. Het moet ook de ‘merkwaarden’ van de TU Delft versterken, voor alle faculteiten bruikbaar zijn, en toepasbaar zijn op verschillende media, zoals internet, brieven en posters. Daarnaast moet er een ‘logische link tussen de bachelor- en de mastercampagne’ worden gelegd.
Studenten krijgen tot 10 februari 2012 de tijd om hun ontwerp in te leveren. Een week later maakt de jury bekend welke drie concepten verder uitgewerkt mogen worden. Dat moet op 8 maart een winnaar opleveren.
Meer informatie over de ontwerpwedstrijd ‘Ontwerp jij het nieuwe campagnebeeld voor de TU Delft?’ is te vinden via studenten.tudelft.nl. Het bedrijf van de winnaars van vorig jaar is te vinden op www.kineticvision.nl.
In de drie steden wordt vanaf maandag 17 januari 72 uur onafgebroken in estafettevorm lesgegeven. Het is een initiatief van bezorgde hbo- en wo-studenten uit die steden. Maandag start de studiemarathon in Utrecht, de dag erna zijn er onafgebroken colleges in Groningen en woensdag gaat het lesfestijn door in Amsterdam.
Investeringen
Gezamenlijk willen studenten, professoren en docenten benadrukken dat investeringen in het hoger onderwijs nodig zijn om de vaak geuite ambitie waar te maken dat Nederland moet uitgroeien tot een van de leidende kenniseconomieën.
Oras
Delft doet aan het initiatief waarschijnlijk niet mee. Studentenraadspartij Oras vindt de lesmarathon ‘een heel goed idee’, maar meent dat met de ‘zeer succesvolle’ actie ‘Delft naar Den Haag’ op 29 november het belangrijkste doel is bereikt: ‘studenten informeren over de plannen.
VSSD
Studentenvakbond VSSD zegt op de hoogte te zijn van de studiemarathon. “Maar zoals het eruit ziet wordt hier in Delft niet aan mee gedaan en is de VSSD niet van plan om daar nog bij aan te gaan haken. Ook gaan wij voor die tijd alleen nog veel aan promo doen om studenten 21 januari naar het Malieveld te krijgen”, meldt Freek Lamboo desgevraagd. “Een protest zit er voor die tijd niet meer in.”
21 januari
De protestactie van 21 januari speelt al bij veel studenten. De Landelijke Studenten Vakbond LSVb heeft nu, tweeenhalve week voor de manifestatie, via Facebook al 6000 toezeggingen van studenten. Volgens LSVb-voorzitter Sander Breur hebben de meeste hoger onderwijsinstellingen hun studenten voor die dag collegevrij gegeven. Op de TU Delft wordt daar volgens de afdeling voorlichting nog over overlegd.

Comments are closed.