Het ‘college’ van Tineke Netelenbos afgelopen donderdag bij civiel, blijkt een praatje te zijn in het genre ‘stap in de spannende wereld die Rijkswaterstaat heet’.
Met slimme snelwegen en grote infrastructurele projecten probeerde de minister de zaal vol civielers te winnen voor Rijkswaterstaat.
Saai kun je het beleid van de minister onmogelijk noemen – daarvoor geeft het te vaak aanleiding voor controverses. Tijdens haar toespraak toont ze zich gefascineerd door Rondje Randstad, de magneetzweeftrein tussen de vier grote steden die stads- en provinciebestuurders een paar dagen later unaniem afwijzen.
Netelenbos is de zaal binnengelopen alsof het een feestje bij de buren betreft. De Gladiator-achtige begroeting – tientallen met groene bouwhelmen getooide studenten staan op en brullen dat ze klaar staan om haar stoutmoedigste beleidsvoornemens ten uitvoer te brengen – ontlokt haar een glimlach.
,,Wij zijn de grootste afnemers van geodeten”, zegt de minister. Blijkt de zaal vol te zitten met civielers. Geen probleem: die zijn ook welkom. Zolang ze maar procesmanager willen zijn. ,,Rijkswaterstaat speelt tegenwoordig vaak een regierol. De ingenieur hoeft steeds minder te ontwerpen.”
Tegenover de studenten toont de minister zich openhartiger dan tegenover Den Haag Vandaag. Of misschien is dat show, van een politica die weet hoe je een zaal moet bespelen. ,,De Betuweroute is een klassiek voorbeeld van een groot project waarbij we alles verkeerd hebben gedaan”, bekent ze. Verbaasd gelach. Dan volgt de punchline: ,,%maar hij moet er wel komen.”
Netelenbos spreekt ook over het mobiliteitsbeleid. ,,Zestien miljoen Nederlanders winden zich er elke dag over op: de minister doet niet genoeg.” Maar, zo luidt haar standaardrepliek: ,,De file, dat bent u zelf!”
Uit de vragen van sommige studenten klinkt teleurstelling door: kan het autorijden niet worden teruggedrongen? Netelenbos wil vooral de korte ritjes bestrijden en ,,met prijsprikkels mensen verleiden om andere tijden te kiezen.”
Ze vertelt vol vuur over nieuwe mogelijkheden om met satelliet- en gsm-technologie kilometerbeprijzing (voor vrachtwagens) en snelheidsbeperking in te voeren. ,,Nederland moet de slimste snelwegen van Europa krijgen.” Dat de burger dan straks misschien allesbehalve anoniem door het land zou rijden, baart haar zorgen. Licht ironisch: ,,Het ziet er niet naar uit, maar je weet nooit of hier ooit nog een totalitair regime komt.”
Het ‘college’ van Tineke Netelenbos afgelopen donderdag bij civiel, blijkt een praatje te zijn in het genre ‘stap in de spannende wereld die Rijkswaterstaat heet’. Met slimme snelwegen en grote infrastructurele projecten probeerde de minister de zaal vol civielers te winnen voor Rijkswaterstaat.
Saai kun je het beleid van de minister onmogelijk noemen – daarvoor geeft het te vaak aanleiding voor controverses. Tijdens haar toespraak toont ze zich gefascineerd door Rondje Randstad, de magneetzweeftrein tussen de vier grote steden die stads- en provinciebestuurders een paar dagen later unaniem afwijzen.
Netelenbos is de zaal binnengelopen alsof het een feestje bij de buren betreft. De Gladiator-achtige begroeting – tientallen met groene bouwhelmen getooide studenten staan op en brullen dat ze klaar staan om haar stoutmoedigste beleidsvoornemens ten uitvoer te brengen – ontlokt haar een glimlach.
,,Wij zijn de grootste afnemers van geodeten”, zegt de minister. Blijkt de zaal vol te zitten met civielers. Geen probleem: die zijn ook welkom. Zolang ze maar procesmanager willen zijn. ,,Rijkswaterstaat speelt tegenwoordig vaak een regierol. De ingenieur hoeft steeds minder te ontwerpen.”
Tegenover de studenten toont de minister zich openhartiger dan tegenover Den Haag Vandaag. Of misschien is dat show, van een politica die weet hoe je een zaal moet bespelen. ,,De Betuweroute is een klassiek voorbeeld van een groot project waarbij we alles verkeerd hebben gedaan”, bekent ze. Verbaasd gelach. Dan volgt de punchline: ,,%maar hij moet er wel komen.”
Netelenbos spreekt ook over het mobiliteitsbeleid. ,,Zestien miljoen Nederlanders winden zich er elke dag over op: de minister doet niet genoeg.” Maar, zo luidt haar standaardrepliek: ,,De file, dat bent u zelf!”
Uit de vragen van sommige studenten klinkt teleurstelling door: kan het autorijden niet worden teruggedrongen? Netelenbos wil vooral de korte ritjes bestrijden en ,,met prijsprikkels mensen verleiden om andere tijden te kiezen.”
Ze vertelt vol vuur over nieuwe mogelijkheden om met satelliet- en gsm-technologie kilometerbeprijzing (voor vrachtwagens) en snelheidsbeperking in te voeren. ,,Nederland moet de slimste snelwegen van Europa krijgen.” Dat de burger dan straks misschien allesbehalve anoniem door het land zou rijden, baart haar zorgen. Licht ironisch: ,,Het ziet er niet naar uit, maar je weet nooit of hier ooit nog een totalitair regime komt.”
Comments are closed.