Sinds vier maanden is Aletta Wubben bedrijfsmaatschappelijk werker bij de TU Delft. Beweging krijgen in een vastgelopen situatie ziet zij als een van haar belangrijkste taken.
Aletta Wubben is gedetacheerd vanuit Humanitas, een organisatie met een breed scala aan hulpverleningsactiviteiten. De begeleiding van mensen vindt plaats vanuit het principe dat een mens zelf verantwoordelijk is voor de keuzen in zijn leven, waarbij hij zowel rechten als plichten heeft.
,,Mijn taak als bedrijfsmaatschappelijk werker (BMW) is heel divers. Ik begeleid medewerkers wanneer zij problemen ervaren die hen belemmeren in hun functioneren. Dit kunnen werkgerelateerde problemen zijn, maar ook privé-zaken die van invloed zijn op het functioneren. Soms volstaat het geven van advies, maar het kan ook zijn dat bemiddeling gewenst is, bijvoorbeeld wanneer sprake is van conflicten of stagnerende situaties. De BMW neemt hierbij altijd de beroepscode in acht. Er wordt geen informatie verstrekt aan derden zonder toestemming van de medewerker.”
Naast kortdurende hulpverlening kan Wubben ook adviseren of voorlichting geven over onderwerpen als werkstress, zorgverlof of verslaving, zowel aan management als aan medewerkers. ,,Daarnaast wordt van de BMW ook verwacht dat ze een bijdrage kan leveren aan beleidsplannen en het jaarverslag.”
Diagnose
Wubben constateert dat er de laatste jaren een verschuiving heeft plaatsgevonden in de benadering van het bedrijfsmaatschappelijk werk. ,,Lange tijd stond alleen het belang van de medewerker voorop en was er weinig aandacht voor het belang van de organisatie en het management. Dat is nu anders. Het probleem of conflict wordt nu gezien als een gezamenlijk probleem, waarbij de bijdrage van meerdere partijen nodig is om het probleem op te lossen. De BMW neemt hierbij de positie in van intermediair. Ik kijk naar de context waarbinnen het probleem is ontstaan en stel een diagnose. Vervolgens tracht ik om weer beweging te krijgen in een vastgelopen situatie. Het grote winstpunt van deze werkwijze is dat er meer resultaat wordt behaald.”
Mensen vragen wel eens aan haar of ze niet moe wordt van al die problemen die bij haar worden neergelegd. ,,Als dat zo was, had ik een ander beroep moeten kiezen. Daarbij wordt wel eens vergeten dat ik ook getuige ben van het oplossend vermogen dat mensen hebben en het resultaat dat hiermee wordt geboekt. Ik heb hier veel respect voor en vind het waardevol om zo’n proces te begeleiden.”
In de vier maanden dat Wubben aan de TU Delft werkt merkt ze dat de onzekerheid over de toekomst van de TU Delft de medewerkers wel eens parten speelt. ,,Een deel van de medewerkers weet niet wat er met hun functie gaat gebeuren. De op stapel staande bezuinigingen zorgen voor veel onzekerheid en onduidelijkheid en dat geeft mensen een onveilig gevoel.”
Opvallend vindt Wubben het commitment van de medewerkers aan de TU Delft en hun intrinsieke motivatie. ,,Ze werken hard, niet alleen uit carrièreoogpunt, maar vooral omdat ze zeer gedreven zijn om iets uit te zoeken of te realiseren.”
Op maandag, dinsdag en woensdag houdt Wubben een telefonisch spreekuur tussen 9.00 en 10.00 uur. ,,Zowel medewerkers als P&0-adviseurs en leidinggevenden kunnen hier gebruik van maken. Wie niet in de gelegenheid is om dan te bellen kan op elk gewenst moment een afspraak maken via de assistenten van de Arbodienst (telefoonnummer 015 % 2783624).”
Aletta Wubben is te bereiken op 015 %2783225 (ma., di. en wo. tussen 9.00 %10.00 uur) en op A.Wubben@tudelft.nl.
Aletta Wubben is gedetacheerd vanuit Humanitas, een organisatie met een breed scala aan hulpverleningsactiviteiten. De begeleiding van mensen vindt plaats vanuit het principe dat een mens zelf verantwoordelijk is voor de keuzen in zijn leven, waarbij hij zowel rechten als plichten heeft.
,,Mijn taak als bedrijfsmaatschappelijk werker (BMW) is heel divers. Ik begeleid medewerkers wanneer zij problemen ervaren die hen belemmeren in hun functioneren. Dit kunnen werkgerelateerde problemen zijn, maar ook privé-zaken die van invloed zijn op het functioneren. Soms volstaat het geven van advies, maar het kan ook zijn dat bemiddeling gewenst is, bijvoorbeeld wanneer sprake is van conflicten of stagnerende situaties. De BMW neemt hierbij altijd de beroepscode in acht. Er wordt geen informatie verstrekt aan derden zonder toestemming van de medewerker.”
Naast kortdurende hulpverlening kan Wubben ook adviseren of voorlichting geven over onderwerpen als werkstress, zorgverlof of verslaving, zowel aan management als aan medewerkers. ,,Daarnaast wordt van de BMW ook verwacht dat ze een bijdrage kan leveren aan beleidsplannen en het jaarverslag.”
Diagnose
Wubben constateert dat er de laatste jaren een verschuiving heeft plaatsgevonden in de benadering van het bedrijfsmaatschappelijk werk. ,,Lange tijd stond alleen het belang van de medewerker voorop en was er weinig aandacht voor het belang van de organisatie en het management. Dat is nu anders. Het probleem of conflict wordt nu gezien als een gezamenlijk probleem, waarbij de bijdrage van meerdere partijen nodig is om het probleem op te lossen. De BMW neemt hierbij de positie in van intermediair. Ik kijk naar de context waarbinnen het probleem is ontstaan en stel een diagnose. Vervolgens tracht ik om weer beweging te krijgen in een vastgelopen situatie. Het grote winstpunt van deze werkwijze is dat er meer resultaat wordt behaald.”
Mensen vragen wel eens aan haar of ze niet moe wordt van al die problemen die bij haar worden neergelegd. ,,Als dat zo was, had ik een ander beroep moeten kiezen. Daarbij wordt wel eens vergeten dat ik ook getuige ben van het oplossend vermogen dat mensen hebben en het resultaat dat hiermee wordt geboekt. Ik heb hier veel respect voor en vind het waardevol om zo’n proces te begeleiden.”
In de vier maanden dat Wubben aan de TU Delft werkt merkt ze dat de onzekerheid over de toekomst van de TU Delft de medewerkers wel eens parten speelt. ,,Een deel van de medewerkers weet niet wat er met hun functie gaat gebeuren. De op stapel staande bezuinigingen zorgen voor veel onzekerheid en onduidelijkheid en dat geeft mensen een onveilig gevoel.”
Opvallend vindt Wubben het commitment van de medewerkers aan de TU Delft en hun intrinsieke motivatie. ,,Ze werken hard, niet alleen uit carrièreoogpunt, maar vooral omdat ze zeer gedreven zijn om iets uit te zoeken of te realiseren.”
Op maandag, dinsdag en woensdag houdt Wubben een telefonisch spreekuur tussen 9.00 en 10.00 uur. ,,Zowel medewerkers als P&0-adviseurs en leidinggevenden kunnen hier gebruik van maken. Wie niet in de gelegenheid is om dan te bellen kan op elk gewenst moment een afspraak maken via de assistenten van de Arbodienst (telefoonnummer 015 % 2783624).”
Aletta Wubben is te bereiken op 015 %2783225 (ma., di. en wo. tussen 9.00 %10.00 uur) en op A.Wubben@tudelft.nl.

Comments are closed.