Onderwijs

Computernetwerk staf instabiel

E-mails komen niet aan en attachments zijn onleesbaar. Het netwerk van clusterdienst SBS is uiterst onvoorspelbaar. Een nieuw netwerk is in aantocht.

Het huidige netwerk van de clusterdienst staf, bestuur en servicecentra (SBS) is zo instabiel dat er alleen in noodgevallen nog aan wordt gesleuteld. ,,Elke verandering heeft een onvoorspelbaar effect”, aldus informatiemanager Astrid van Triet in een mailing onder collega’s.

Al jaren klagen SBS-medewerkers dat e-mails niet aankomen, attachments niet leesbaar zijn en dat het netwerk om de haverklap uit de lucht is. Niettemin concludeerde adviesbureau KPMG twee jaar geleden nog dat er met het netwerk weinig mis was. Van Triet vraagt nu nog een half jaartje geduld. Dan moet een gloednieuw computernetwerk gereed zijn.

Het nieuwe netwerk wordt aangelegd naast het bestaande, zodat de overgang geleidelijk en met zo min mogelijk problemen plaatsvindt. Toch is uit voorzorg de cursuszaal van DTO (Dienst Technische Ondersteuning) gereserveerd zodat toegang tot pakketten als Baan en Peoplesoft is gegarandeerd. Van Triet: ,,Een ideale oplossing is het natuurlijk niet. Het is onhandig als je dossiers in een ander gebouw staan. Hopelijk hoeft er niet veel van gebruikgemaakt te worden.”

Het huidige SBS-netwerk voldoet niet aan de TU-standaarden en is ongedocumenteerd, wat het onderhoud vooral voor externe adviseurs ondoorzichtig maakt. Waarom is er zolang gewacht met een structurele oplossing? Van Triet: ,,Het gaat natuurlijk om een gigantische investering in geld en energie. Kennelijk moet je eerst een dal door voordat de noodzaak duidelijk wordt.”

Het huidige netwerk van de clusterdienst staf, bestuur en servicecentra (SBS) is zo instabiel dat er alleen in noodgevallen nog aan wordt gesleuteld. ,,Elke verandering heeft een onvoorspelbaar effect”, aldus informatiemanager Astrid van Triet in een mailing onder collega’s.

Al jaren klagen SBS-medewerkers dat e-mails niet aankomen, attachments niet leesbaar zijn en dat het netwerk om de haverklap uit de lucht is. Niettemin concludeerde adviesbureau KPMG twee jaar geleden nog dat er met het netwerk weinig mis was. Van Triet vraagt nu nog een half jaartje geduld. Dan moet een gloednieuw computernetwerk gereed zijn.

Het nieuwe netwerk wordt aangelegd naast het bestaande, zodat de overgang geleidelijk en met zo min mogelijk problemen plaatsvindt. Toch is uit voorzorg de cursuszaal van DTO (Dienst Technische Ondersteuning) gereserveerd zodat toegang tot pakketten als Baan en Peoplesoft is gegarandeerd. Van Triet: ,,Een ideale oplossing is het natuurlijk niet. Het is onhandig als je dossiers in een ander gebouw staan. Hopelijk hoeft er niet veel van gebruikgemaakt te worden.”

Het huidige SBS-netwerk voldoet niet aan de TU-standaarden en is ongedocumenteerd, wat het onderhoud vooral voor externe adviseurs ondoorzichtig maakt. Waarom is er zolang gewacht met een structurele oplossing? Van Triet: ,,Het gaat natuurlijk om een gigantische investering in geld en energie. Kennelijk moet je eerst een dal door voordat de noodzaak duidelijk wordt.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.