Er moet meer aandacht komen voor ‘de vorm’ van collegedictaten, vindt student Sipke VijverDe afgelopen weken hebben voor vele studenten in het teken gestaan van tentamens; de gelegenheid om in korte tijd een aantal collegedictaten door te spitten.
Elke keer verbaast mij het tekort aan aandacht voor de ‘vorm’ ten opzichte van de ‘inhoud’ van de meeste ervan.
De collegedictaten zijn buiten kijf voor de student de belangrijkste bron van informatie. De meeste colleges worden gegeven aan de hand van de tekst in het dictaat in plaats van andersom. Het dictaat is daardoor niet op te vatten als een hand-out; eerder is het college de begeleiding van de tekst. Dit wordt onderstreept door het feit dat sommige docenten college geven met hun eigen dictaat opengeslagen op tafel.
De voor het tentamen te bestuderen stof wordt bovendien vaak voorgeschreven aan de hand van de inhoud van het dictaat. Voor studenten die om welke reden dan ook hoorcolleges niet bijwonen, is het dictaat het betrouwbaarst om de gemiste informatie alsnog te vergaren.
Dat de inhoud van de dictaten het belangrijkst is, wil niet zeggen dat de vorm verwaarloosd kan worden. Als de informatie op de juiste manier wordt gepresenteerd, neemt de lezer alles gemakkelijker en met meer plezier in zich op. Dat moge blijken uit de waardering voor de (Engelstalige) mechanica- en wiskundeboeken die vrijwel alle studenten hebben gekocht in de eerste jaren van hun studie. Deze werken worden gedurende de rest van de studie regelmatig uit de kast getrokken om een onderwerp weer in herinnering te brengen. Daar lenen zij zich ook voor doordat het studieboeken zijn met uitgebreide, geïllustreerde uitwerkingen van de theorie en met vele oefeningen om de opgedane kennis te toetsen.
Wanneer de stof volgens een goed voorbereide structuur wordt onderwezen, moet dat op elk niveau van de tekst blijken. Een heldere relatie tussen hoofdstukken onderling, paragrafen onderling en tussen alinea’s maakt de lezer duidelijk waarom de tekst die hij leest op die plaats staat en wat het belang ervan is voor het behandelde onderwerp. Een trefwoordenregister is naast een inhoudsopgave erg belangrijk. Veelal ontbreken deze onderdelen in de collegedictaten, hoewel tekstverwerkers ze tegenwoordig automatisch kunnen opstellen.
Zeer bruikbaar voor de student is een opsomming van de leerdoelen per hoofdstuk, zodat hij zichzelf na bestudering ervan kan testen. Als geschikte vragen en opdrachten in het dictaat waren opgenomen, zou hij zelfs weten of hij het onderwerp beheerst naar de maatstaven van de docent (die uiteindelijk ook het tentamen afneemt)
Ten slotte wil ik het belang onderstrepen van verzorgd taalgebruik. De al zes jaar oude ‘nieuwe spelling’ heeft nog niet overal zijn intrede gedaan. Maar ook andere wijdverbreide misverstanden die met elke schrijfwijzer of woordenboek uit de weg kunnen worden geruimd komen regelmatig terug.
Sipke Vijver
Student maritieme techniek
Er moet meer aandacht komen voor ‘de vorm’ van collegedictaten, vindt student Sipke Vijver
De afgelopen weken hebben voor vele studenten in het teken gestaan van tentamens; de gelegenheid om in korte tijd een aantal collegedictaten door te spitten. Elke keer verbaast mij het tekort aan aandacht voor de ‘vorm’ ten opzichte van de ‘inhoud’ van de meeste ervan.
De collegedictaten zijn buiten kijf voor de student de belangrijkste bron van informatie. De meeste colleges worden gegeven aan de hand van de tekst in het dictaat in plaats van andersom. Het dictaat is daardoor niet op te vatten als een hand-out; eerder is het college de begeleiding van de tekst. Dit wordt onderstreept door het feit dat sommige docenten college geven met hun eigen dictaat opengeslagen op tafel.
De voor het tentamen te bestuderen stof wordt bovendien vaak voorgeschreven aan de hand van de inhoud van het dictaat. Voor studenten die om welke reden dan ook hoorcolleges niet bijwonen, is het dictaat het betrouwbaarst om de gemiste informatie alsnog te vergaren.
Dat de inhoud van de dictaten het belangrijkst is, wil niet zeggen dat de vorm verwaarloosd kan worden. Als de informatie op de juiste manier wordt gepresenteerd, neemt de lezer alles gemakkelijker en met meer plezier in zich op. Dat moge blijken uit de waardering voor de (Engelstalige) mechanica- en wiskundeboeken die vrijwel alle studenten hebben gekocht in de eerste jaren van hun studie. Deze werken worden gedurende de rest van de studie regelmatig uit de kast getrokken om een onderwerp weer in herinnering te brengen. Daar lenen zij zich ook voor doordat het studieboeken zijn met uitgebreide, geïllustreerde uitwerkingen van de theorie en met vele oefeningen om de opgedane kennis te toetsen.
Wanneer de stof volgens een goed voorbereide structuur wordt onderwezen, moet dat op elk niveau van de tekst blijken. Een heldere relatie tussen hoofdstukken onderling, paragrafen onderling en tussen alinea’s maakt de lezer duidelijk waarom de tekst die hij leest op die plaats staat en wat het belang ervan is voor het behandelde onderwerp. Een trefwoordenregister is naast een inhoudsopgave erg belangrijk. Veelal ontbreken deze onderdelen in de collegedictaten, hoewel tekstverwerkers ze tegenwoordig automatisch kunnen opstellen.
Zeer bruikbaar voor de student is een opsomming van de leerdoelen per hoofdstuk, zodat hij zichzelf na bestudering ervan kan testen. Als geschikte vragen en opdrachten in het dictaat waren opgenomen, zou hij zelfs weten of hij het onderwerp beheerst naar de maatstaven van de docent (die uiteindelijk ook het tentamen afneemt)
Ten slotte wil ik het belang onderstrepen van verzorgd taalgebruik. De al zes jaar oude ‘nieuwe spelling’ heeft nog niet overal zijn intrede gedaan. Maar ook andere wijdverbreide misverstanden die met elke schrijfwijzer of woordenboek uit de weg kunnen worden geruimd komen regelmatig terug.
Sipke Vijver
Student maritieme techniek
Comments are closed.