Onderwijs

College wil meer weten over duurzame opleiding

Het college van bestuur plaats vraagtekens bij de nieuwe Delfts-Leidse scheikundeopleiding Sustainable Molecular Science and Technology.

/strong>

Is de opleiding financieel wel interessant? Heeft de opleiding wel een aansprekende naam gekregen? Waarom krijgt de opleiding geen aansluitende masteropleiding? Waarom is het onderwijsmodel zo traditioneel? Kaapt de opleiding geen studenten weg van de andere opleidingen? Het zijn stevige vragen die het college van bestuur de faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft voorgelegd over de experimentele opleiding Sustainable Molecular Science and Technology (Smst). Maar opleidingsdirecteur Hamersma maakt zich weinig zorgen.

Met Smst heeft de faculteit Technische Natuurwetenschappen een ‘duurzame variant’ gemaakt van haar opleiding scheikundige technologie. Er is ruimte voor vakken als economie, technologie en duurzaamheid. Twaalf eerstejaars volgen de bacheloropleiding die nog door de overheid moet worden goedgekeurd.

Het college van bestuur is weliswaar gecharmeerd van de vernieuwingsdrang, maar vraagt zich ook af of de faculteit wel de goede koers vaart. Opleidingsdirecteur Hamersma vindt de meeste vragen redelijk gemakkelijk te beantwoorden. Voor de aansluitende masteropleiding verwijst hij naar de klassieke scheikundige technologie, naar de moleculaire wetenschappen in Leiden en naar de managementvariant die bij TBM ontwikkeld is. ,,En dan: wat is traditionele didactiek”, vraagt Hamersma zich af, ,,een deel van Smst is toch echt heel nieuw. Er zit projectonderwijs in en probleemgestuurd onderwijs. Daarnaast nemen we colleges over van de andere opleidingen, en die nemen we zoals ze zijn. Maar variatie kan helemaal geen kwaad.”

Voor het wegkapen van studenten van andere TNW-opleidingen ziet Hamersma geen bewijs. ,,Wij hebben onze studenten gevraagd wat hun alternatieven waren voor Smst. Alle twaalf hadden ze dan iets heel anders gedaan, buiten Leiden en Delft. We trekken met deze opleiding een nieuw type student, die door de breedte van de opleiding aangetrokken wordt.”

Hamersma erkent dat de naam van de opleiding ‘een hele mondvol’ is. Maar hij vindt dat die nu niet meer veranderd moet worden. ,,Hij begint al enige bekendheid te krijgen.”

Een woordvoerder van het college van bestuur benadrukt dat de kritische vragen zich vooral richten op het business plan van de faculteit. ,,We hebben niet de intentie om de zaak nu te stoppen.” (RM)

Het college van bestuur plaats vraagtekens bij de nieuwe Delfts-Leidse scheikundeopleiding Sustainable Molecular Science and Technology.

Is de opleiding financieel wel interessant? Heeft de opleiding wel een aansprekende naam gekregen? Waarom krijgt de opleiding geen aansluitende masteropleiding? Waarom is het onderwijsmodel zo traditioneel? Kaapt de opleiding geen studenten weg van de andere opleidingen? Het zijn stevige vragen die het college van bestuur de faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft voorgelegd over de experimentele opleiding Sustainable Molecular Science and Technology (Smst). Maar opleidingsdirecteur Hamersma maakt zich weinig zorgen.

Met Smst heeft de faculteit Technische Natuurwetenschappen een ‘duurzame variant’ gemaakt van haar opleiding scheikundige technologie. Er is ruimte voor vakken als economie, technologie en duurzaamheid. Twaalf eerstejaars volgen de bacheloropleiding die nog door de overheid moet worden goedgekeurd.

Het college van bestuur is weliswaar gecharmeerd van de vernieuwingsdrang, maar vraagt zich ook af of de faculteit wel de goede koers vaart. Opleidingsdirecteur Hamersma vindt de meeste vragen redelijk gemakkelijk te beantwoorden. Voor de aansluitende masteropleiding verwijst hij naar de klassieke scheikundige technologie, naar de moleculaire wetenschappen in Leiden en naar de managementvariant die bij TBM ontwikkeld is. ,,En dan: wat is traditionele didactiek”, vraagt Hamersma zich af, ,,een deel van Smst is toch echt heel nieuw. Er zit projectonderwijs in en probleemgestuurd onderwijs. Daarnaast nemen we colleges over van de andere opleidingen, en die nemen we zoals ze zijn. Maar variatie kan helemaal geen kwaad.”

Voor het wegkapen van studenten van andere TNW-opleidingen ziet Hamersma geen bewijs. ,,Wij hebben onze studenten gevraagd wat hun alternatieven waren voor Smst. Alle twaalf hadden ze dan iets heel anders gedaan, buiten Leiden en Delft. We trekken met deze opleiding een nieuw type student, die door de breedte van de opleiding aangetrokken wordt.”

Hamersma erkent dat de naam van de opleiding ‘een hele mondvol’ is. Maar hij vindt dat die nu niet meer veranderd moet worden. ,,Hij begint al enige bekendheid te krijgen.”

Een woordvoerder van het college van bestuur benadrukt dat de kritische vragen zich vooral richten op het business plan van de faculteit. ,,We hebben niet de intentie om de zaak nu te stoppen.” (RM)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.