Nieuwe docenten aan de TU Delft moeten in de toekomst een basiskwalificatie voor het geven van onderwijs halen. Hiermee wil het college van bestuur ervoor zorgen dat docenten systematisch op didactisch gebied worden geschoold.
br />
Het college vindt dat onvoldoende docenten didactische cursussen volgen. Volgens het cvb komt dat omdat faculteiten de docenten niet genoeg aansporen om cursussen te volgen. Er is namelijk geen tekort aan cursussen.
Daarom kondigde rector Wakker vorige week woensdag in de vergadering van de universiteitsraadcommissie voor onderwijs en onderzoek (urcoo) de invoering van een basiskwalificatie voor alle nieuwe docenten aan. Daarmee moeten docenten aantonen kennis, inzicht en vaardigheden in het onderwijs te hebben.
Een half jaar geleden had het college de universiteitsraad al laten weten dat docenten een basistraining en training in moderne onderwijstechnieken moeten krijgen. Het college voert met deze maatregel dat voornemen uit.
Het cvb stimuleert sinds begin 1996 de faculteiten om docenten op training te sturen. Zij hoeven de basistrainingen, gegeven door de sectie didactiek en onderwijsontwikkeling van WTM, niet meer zelf te betalen. Ook zal de behoefte aan trainingen in kaart gebracht worden om het aanbod te verbeteren.
Wakker zegde de urcoo toe dat ,,alle docenten, ongeacht rang of stand, de kwalificatie moeten halen”. De urcoo had daar om gevraagd uit vrees dat docenten in hogere functies vrijgesteld zouden worden. ,,Ook een hoogleraar kent niet de nieuwe didactische ontwikkelingen”, gaf ir. J. Klooster als argument om iedereen de kwalificatie te laten halen.
Ook zittende docenten ontkomen niet allemaal aan bijscholing. Als uit de cursusevaluatie of uit de Meer-dan-consumentengids van de VSSD blijkt dat docenten niet goed onderwijs geven, worden zij alsnog naar een cursus gestuurd. De urcoo maant het college haast te maken met de plannen. (S.H.)
Nieuwe docenten aan de TU Delft moeten in de toekomst een basiskwalificatie voor het geven van onderwijs halen. Hiermee wil het college van bestuur ervoor zorgen dat docenten systematisch op didactisch gebied worden geschoold.
Het college vindt dat onvoldoende docenten didactische cursussen volgen. Volgens het cvb komt dat omdat faculteiten de docenten niet genoeg aansporen om cursussen te volgen. Er is namelijk geen tekort aan cursussen.
Daarom kondigde rector Wakker vorige week woensdag in de vergadering van de universiteitsraadcommissie voor onderwijs en onderzoek (urcoo) de invoering van een basiskwalificatie voor alle nieuwe docenten aan. Daarmee moeten docenten aantonen kennis, inzicht en vaardigheden in het onderwijs te hebben.
Een half jaar geleden had het college de universiteitsraad al laten weten dat docenten een basistraining en training in moderne onderwijstechnieken moeten krijgen. Het college voert met deze maatregel dat voornemen uit.
Het cvb stimuleert sinds begin 1996 de faculteiten om docenten op training te sturen. Zij hoeven de basistrainingen, gegeven door de sectie didactiek en onderwijsontwikkeling van WTM, niet meer zelf te betalen. Ook zal de behoefte aan trainingen in kaart gebracht worden om het aanbod te verbeteren.
Wakker zegde de urcoo toe dat ,,alle docenten, ongeacht rang of stand, de kwalificatie moeten halen”. De urcoo had daar om gevraagd uit vrees dat docenten in hogere functies vrijgesteld zouden worden. ,,Ook een hoogleraar kent niet de nieuwe didactische ontwikkelingen”, gaf ir. J. Klooster als argument om iedereen de kwalificatie te laten halen.
Ook zittende docenten ontkomen niet allemaal aan bijscholing. Als uit de cursusevaluatie of uit de Meer-dan-consumentengids van de VSSD blijkt dat docenten niet goed onderwijs geven, worden zij alsnog naar een cursus gestuurd. De urcoo maant het college haast te maken met de plannen. (S.H.)

Comments are closed.