Er komt geen nieuwe huisstijl, maar een verbeterde versie van het huidig TU-logo.TU-logoHet college van bestuur besloot dinsdag het huidige logo te handhaven, met eventueel een lichte restyling van de ‘vlam’.
Het huidige zegel blijft eveneens in gebruik (onder meer op diploma’s).
Voor de restyling van de huisstijl wordt nu een aantal bureaus gevraagd een offerte uit te brengen. De opdrachtnemer moet ook een handboek maken met daarin richtlijnen voor de diverse TU-onderdelen. Deel van de opdracht is te onderzoeken hoe de diverse beheerseenheden zich binnen de huisstijl kunnen profileren.
Daarmee is de nieuwe huisstijl, waarmee het Amsterdamse bureau Total Design al bijna anderhalf jaar bezig is, volledig van de baan. De kosten die hiermee gemoeid zijn, belopen ongeveer een ton. In mei werd nog een onderzoek door Intomart uitgevoerd om voorstellen bij het publiek te testen. Daarin werd onder meer een restyling van het bestaande logo onder de loep genomen, evenals het huidige logo zelf – dat geen hoge ogen gooide.
Volgens collegevoorzitter De Voogd zijn de voorstellen van Total Design ‘niet overtuigend’ en leveren deze ‘weinig verbetering’ op. Evenmin onder indruk toont De Voogd zich van het marktonderzoek.
Het redesign, dat als beste uit het Intomart-onderzoek naar voren kwam, bestaat ook uit de naam TU Delft (maar in een ander lettertype en in de kleur paars) waarboven een wat modernere vlam wappert.
Woordvoerder Hans Paul Brandt van Total Design vindt het merkwaardig dat het college teruggrijpt naar het huidige logo, terwijl het redesign uitkomst is van een uitgebreid onderzoek en veel draagvlak zou hebben binnen de TU-gemeenschap. ,,Dit is een gigantisch project geweest waarbinnen onvoorstelbaar veel is bereikt”, aldus Brandt. ,,Waar er eerst een soort vijandbeeld heerste, hebben we heel veel mensen op één lijn gekregen. Er was een uitstekende basis gelegd; iets wat net begon te lopen wordt nu stilgezet.”
Volgens Brandt is dusdanig veel tijd uitgetrokken om een goede basis en introductie van een nieuwe huisstijl te leggen, dat het huidige besluit ‘zeer moeilijk te plaatsen’ is. Alle ontwerpvoorstellen zijn volgens hem zonder meer van topklasse en waren reeds voor het onderzoek goedgekeurd door De Voogd. Voorts had het ontwerp al eind ’96 klaar kunnen zijn, als de molens aan de TU wat sneller hadden gedraaid. Hoewel het bureau naar eigen zeggen steeds geprobeerd heeft het college bij de operatie betrokken te houden, wordt algemeen uitgelegd dat het college tijdens de rit ‘verloren is geraakt’.
Er komt geen nieuwe huisstijl, maar een verbeterde versie van het huidig TU-logo.
TU-logo
Het college van bestuur besloot dinsdag het huidige logo te handhaven, met eventueel een lichte restyling van de ‘vlam’. Het huidige zegel blijft eveneens in gebruik (onder meer op diploma’s).
Voor de restyling van de huisstijl wordt nu een aantal bureaus gevraagd een offerte uit te brengen. De opdrachtnemer moet ook een handboek maken met daarin richtlijnen voor de diverse TU-onderdelen. Deel van de opdracht is te onderzoeken hoe de diverse beheerseenheden zich binnen de huisstijl kunnen profileren.
Daarmee is de nieuwe huisstijl, waarmee het Amsterdamse bureau Total Design al bijna anderhalf jaar bezig is, volledig van de baan. De kosten die hiermee gemoeid zijn, belopen ongeveer een ton. In mei werd nog een onderzoek door Intomart uitgevoerd om voorstellen bij het publiek te testen. Daarin werd onder meer een restyling van het bestaande logo onder de loep genomen, evenals het huidige logo zelf – dat geen hoge ogen gooide.
Volgens collegevoorzitter De Voogd zijn de voorstellen van Total Design ‘niet overtuigend’ en leveren deze ‘weinig verbetering’ op. Evenmin onder indruk toont De Voogd zich van het marktonderzoek.
Het redesign, dat als beste uit het Intomart-onderzoek naar voren kwam, bestaat ook uit de naam TU Delft (maar in een ander lettertype en in de kleur paars) waarboven een wat modernere vlam wappert.
Woordvoerder Hans Paul Brandt van Total Design vindt het merkwaardig dat het college teruggrijpt naar het huidige logo, terwijl het redesign uitkomst is van een uitgebreid onderzoek en veel draagvlak zou hebben binnen de TU-gemeenschap. ,,Dit is een gigantisch project geweest waarbinnen onvoorstelbaar veel is bereikt”, aldus Brandt. ,,Waar er eerst een soort vijandbeeld heerste, hebben we heel veel mensen op één lijn gekregen. Er was een uitstekende basis gelegd; iets wat net begon te lopen wordt nu stilgezet.”
Volgens Brandt is dusdanig veel tijd uitgetrokken om een goede basis en introductie van een nieuwe huisstijl te leggen, dat het huidige besluit ‘zeer moeilijk te plaatsen’ is. Alle ontwerpvoorstellen zijn volgens hem zonder meer van topklasse en waren reeds voor het onderzoek goedgekeurd door De Voogd. Voorts had het ontwerp al eind ’96 klaar kunnen zijn, als de molens aan de TU wat sneller hadden gedraaid. Hoewel het bureau naar eigen zeggen steeds geprobeerd heeft het college bij de operatie betrokken te houden, wordt algemeen uitgelegd dat het college tijdens de rit ‘verloren is geraakt’.

Comments are closed.