Onderwijs

Civiele techniek heeft te weinig docenten

De opleidingen civiele techniek in Nederland zijn van een goed niveau. Maar er zijn te weinig goede docenten. De visitatie commissie die twee opleidingen op het gebied van de civiele techniek in Delft en één in Twente beoordeelde, heeft in het algemeen lof.

Civiele techniek in Delft krijgt zelfs de kwalificatie ‘zeer goed’. De internationale vermaardheid van deze opleiding is zeer terecht, vindt de commissie. Toch valt er nog wel wat te verbeteren. De vakken zijn te zeer versnipperd en het ontwerpen krijgt te weinig aandacht.

Ook geodesie krijgt lof. Internationaal gezien neemt die studie een vooraanstaande positie in. Maar de basisopleiding is te theoretisch en de afstudeerrichtingen geometrie en geo-informatica hebben te weinig te maken met het toekomstig werkterrein van de geodeet. Ten slotte kan ook bij geodesie de samenhang tussen de vakken beter.

Geen van de opleidingen slaagt erin nieuwe onderwijsvormen, zoals met internet of projectmatig werken, toe te passen. Dat komt mede door het gebrek aan goede docenten, denkt de commissie. Om dat tekort aan te pakken kan de gangbare eis dat een universitair docent gepromoveerd moet zijn in dit geval beter geschrapt worden.

Zorgen heeft de commissie ook over het studentenaantal. Dat loopt sterk terug, vooral bij de Delftse civiele techniek. Ook het aantal vrouwen onder de studenten kan nog flink omhoog, vindt de commissie.

De visitatie commissie die twee opleidingen op het gebied van de civiele techniek in Delft en één in Twente beoordeelde, heeft in het algemeen lof. Civiele techniek in Delft krijgt zelfs de kwalificatie ‘zeer goed’. De internationale vermaardheid van deze opleiding is zeer terecht, vindt de commissie. Toch valt er nog wel wat te verbeteren. De vakken zijn te zeer versnipperd en het ontwerpen krijgt te weinig aandacht.

Ook geodesie krijgt lof. Internationaal gezien neemt die studie een vooraanstaande positie in. Maar de basisopleiding is te theoretisch en de afstudeerrichtingen geometrie en geo-informatica hebben te weinig te maken met het toekomstig werkterrein van de geodeet. Ten slotte kan ook bij geodesie de samenhang tussen de vakken beter.

Geen van de opleidingen slaagt erin nieuwe onderwijsvormen, zoals met internet of projectmatig werken, toe te passen. Dat komt mede door het gebrek aan goede docenten, denkt de commissie. Om dat tekort aan te pakken kan de gangbare eis dat een universitair docent gepromoveerd moet zijn in dit geval beter geschrapt worden.

Zorgen heeft de commissie ook over het studentenaantal. Dat loopt sterk terug, vooral bij de Delftse civiele techniek. Ook het aantal vrouwen onder de studenten kan nog flink omhoog, vindt de commissie.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.