Opinie

Carrièresite biedt TU-student veel meerwaarde

,,Delftcareersite heeft nog heel wat waar te maken”, schreef Delta twee weken geleden. De mensen achter de careersite vonden die conclusie betreurenswaardig.

/strong>

Verkeerd beeld

Reeds een jaar zijn wij bezig met de concrete ontwikkeling van de Delftcareersite. In november 2001 is een afstudeerder Technische Informatica – onder begeleiding van de faculteit ITS – begonnen met de bouw van de site en sinds januari 2002 is de Delftcareersite-commissie bezig met de promotie naar studenten en bedrijven. Na een positief onthaal door de bedrijven is de site op 3 oktober jl.ook voor de studenten succesvol gelanceerd.

In Delta wordt allereerst betreffende de technische invulling van de site gesteld dat deze ,,aan alle kanten rammelt” en dat ,,een aansprekend ontwerp ontbreekt”. Op technisch vlak zijn inderdaad nog een aantal verbeteringen mogelijk en ook noodzakelijk. Daar zijn wij momenteel dan ook druk mee bezig, voor zover deze nog niet door hun tijdelijke aard reeds veranderd zijn. Op het vlak van het ontwerp is er bewust voor gekozen de site zo strak en zakelijk mogelijk te houden. Hiermee hebben we getracht een overzichtelijk beeld te geven van de informatie die in de achterliggende database zit. Wij zijn van mening dat dit doel zeker bereikt is.

Volop bezig

Vervolgens wordt gesteld dat ,,slechts zestien bedrijven bereid bleken tot medewerking”. Dat momenteel slechts een klein aantal bedrijven op de site staan, is een correcte vaststelling. Het is echter zo dat bij veel bedrijven nog contacten lopen en verscheidene bedrijven ook al hebben toegezegd, maar hun bedrijfsgegevens nog op de site moeten zetten. Verder zijn we volop bezig met het benaderen van nieuwe bedrijven.

Veel bedrijven zijn echter terughoudend tegenover nieuwe projecten of hebben een vacaturestop ingevoerd, naar aanleiding van de economische terugval. Door deze terughoudendheid van de bedrijven en de trage reacties werden we geconfronteerd met het feit dat de bedrijven die al op de site stonden, zaten te wachten op de lancering en de nieuwe bedrijven slechts langzaam binnendruppelden. Anderzijds moesten we ook rekening houden met het feit dat de studenten op het moment van de lancering een site willen zien die actief is, en waar bedrijven op af komen. We werden dan ook genoodzaakt een compromis te sluiten over het tijdstip en de hoeveelheid bedrijven die deelnemen op het moment van de lancering. Er komen echter nog steeds bedrijven bij, en dat zal in de toekomst ook het geval zijn.

Als laatste wordt gesteld dat ,,slechts een enkele de moeite heeft genomen ook daadwerkelijk een concrete aanbieding te doen” en dat ,,de rest volstaat met volstrekt overbodige voorbeeldstages en algemene promotiepraatjes”.

Opzet geslaagd

Doelstelling voor de inhoud is om zoveel mogelijk informatie over een bedrijf op een logische manier weer te geven. Naar onze mening zijn we in die opzet geslaagd. Bij elk bedrijf zijn de basisgegevens, een bedrijfsprofiel en contactgegevens aanwezig als achtergrondinformatie. Dat bij het bedrijfsprofiel een algemeen promoverhaal staat dat ook op andere plaatsen te vinden is,hoeft niet te verwonderen. Zou het immers niet vreemd zijn als een bedrijf zich op twee verschillende plekken met een zelfde doelgroep in een zelfde tijdsbestek op totaal verschillende manieren zou presenteren?

Wat betreft de stages, vacatures en afstudeeropdrachten is het onze doelstelling een compleet beeld te geven van de mogelijkheden op de markt. Dit beeld zou niet compleet zijn zonder de stages die nu op de site staan, hoe algemeen ze ook mogen zijn. Verder geldt voor de concrete aanbiedingen dat dit een kwestie van tijd is en dat dit vooral voor het midden- en klein bedrijf (MKB) van belang is. Deze groep bedrijven wordt momenteel benaderd en is nog niet benaderd om de eenvoudige reden dat het moeilijker is het MKB achter een groot nieuw project te krijgen dan de grote bedrijven die reeds vertrouwd zijn met deze manier van werving.

De conclusie dat ,,de Delftcareersite op geen enkele manier een aanvulling biedt op het al bestaande aanbod van carrièresites en %beurzen” is volgens ons dan ook volstrekt onjuist aangezien het de enige carrièresite is waar alleen voor TU-studenten relevante informatie te vinden is. Via het internet kunnen zoeken naar een stage, afstudeerplek of baan, zonder eerst alle niet-technische en niet-universitaire aanbiedingen eruit te moeten filteren, is dat al geen meerwaarde op zich?

Wij zijn dan ook van mening dat in de recensie die verschenen is een verkeerd beeld is gegeven van de werkelijkheid, en nodigen daarom ook alle studenten uit om, bovenstaande opmerkingen in acht genomen, komende maanden zelf een oordeel te vellen over de site en zijn ontwikkeling. Zie: www.delftcareersite.nl.

.aut Dirk Degroote en Marianne van Scherpenzeel,

De auteurs zijn respectievelijk voorzitter van de Delftcareersite commissie. en voorzitter van de Studieverenigingenraad

,,Delftcareersite heeft nog heel wat waar te maken”, schreef Delta twee weken geleden. De mensen achter de careersite vonden die conclusie betreurenswaardig.

Verkeerd beeld

Reeds een jaar zijn wij bezig met de concrete ontwikkeling van de Delftcareersite. In november 2001 is een afstudeerder Technische Informatica – onder begeleiding van de faculteit ITS – begonnen met de bouw van de site en sinds januari 2002 is de Delftcareersite-commissie bezig met de promotie naar studenten en bedrijven. Na een positief onthaal door de bedrijven is de site op 3 oktober jl.ook voor de studenten succesvol gelanceerd.

In Delta wordt allereerst betreffende de technische invulling van de site gesteld dat deze ,,aan alle kanten rammelt” en dat ,,een aansprekend ontwerp ontbreekt”. Op technisch vlak zijn inderdaad nog een aantal verbeteringen mogelijk en ook noodzakelijk. Daar zijn wij momenteel dan ook druk mee bezig, voor zover deze nog niet door hun tijdelijke aard reeds veranderd zijn. Op het vlak van het ontwerp is er bewust voor gekozen de site zo strak en zakelijk mogelijk te houden. Hiermee hebben we getracht een overzichtelijk beeld te geven van de informatie die in de achterliggende database zit. Wij zijn van mening dat dit doel zeker bereikt is.

Volop bezig

Vervolgens wordt gesteld dat ,,slechts zestien bedrijven bereid bleken tot medewerking”. Dat momenteel slechts een klein aantal bedrijven op de site staan, is een correcte vaststelling. Het is echter zo dat bij veel bedrijven nog contacten lopen en verscheidene bedrijven ook al hebben toegezegd, maar hun bedrijfsgegevens nog op de site moeten zetten. Verder zijn we volop bezig met het benaderen van nieuwe bedrijven.

Veel bedrijven zijn echter terughoudend tegenover nieuwe projecten of hebben een vacaturestop ingevoerd, naar aanleiding van de economische terugval. Door deze terughoudendheid van de bedrijven en de trage reacties werden we geconfronteerd met het feit dat de bedrijven die al op de site stonden, zaten te wachten op de lancering en de nieuwe bedrijven slechts langzaam binnendruppelden. Anderzijds moesten we ook rekening houden met het feit dat de studenten op het moment van de lancering een site willen zien die actief is, en waar bedrijven op af komen. We werden dan ook genoodzaakt een compromis te sluiten over het tijdstip en de hoeveelheid bedrijven die deelnemen op het moment van de lancering. Er komen echter nog steeds bedrijven bij, en dat zal in de toekomst ook het geval zijn.

Als laatste wordt gesteld dat ,,slechts een enkele de moeite heeft genomen ook daadwerkelijk een concrete aanbieding te doen” en dat ,,de rest volstaat met volstrekt overbodige voorbeeldstages en algemene promotiepraatjes”.

Opzet geslaagd

Doelstelling voor de inhoud is om zoveel mogelijk informatie over een bedrijf op een logische manier weer te geven. Naar onze mening zijn we in die opzet geslaagd. Bij elk bedrijf zijn de basisgegevens, een bedrijfsprofiel en contactgegevens aanwezig als achtergrondinformatie. Dat bij het bedrijfsprofiel een algemeen promoverhaal staat dat ook op andere plaatsen te vinden is,hoeft niet te verwonderen. Zou het immers niet vreemd zijn als een bedrijf zich op twee verschillende plekken met een zelfde doelgroep in een zelfde tijdsbestek op totaal verschillende manieren zou presenteren?

Wat betreft de stages, vacatures en afstudeeropdrachten is het onze doelstelling een compleet beeld te geven van de mogelijkheden op de markt. Dit beeld zou niet compleet zijn zonder de stages die nu op de site staan, hoe algemeen ze ook mogen zijn. Verder geldt voor de concrete aanbiedingen dat dit een kwestie van tijd is en dat dit vooral voor het midden- en klein bedrijf (MKB) van belang is. Deze groep bedrijven wordt momenteel benaderd en is nog niet benaderd om de eenvoudige reden dat het moeilijker is het MKB achter een groot nieuw project te krijgen dan de grote bedrijven die reeds vertrouwd zijn met deze manier van werving.

De conclusie dat ,,de Delftcareersite op geen enkele manier een aanvulling biedt op het al bestaande aanbod van carrièresites en %beurzen” is volgens ons dan ook volstrekt onjuist aangezien het de enige carrièresite is waar alleen voor TU-studenten relevante informatie te vinden is. Via het internet kunnen zoeken naar een stage, afstudeerplek of baan, zonder eerst alle niet-technische en niet-universitaire aanbiedingen eruit te moeten filteren, is dat al geen meerwaarde op zich?

Wij zijn dan ook van mening dat in de recensie die verschenen is een verkeerd beeld is gegeven van de werkelijkheid, en nodigen daarom ook alle studenten uit om, bovenstaande opmerkingen in acht genomen, komende maanden zelf een oordeel te vellen over de site en zijn ontwikkeling. Zie: www.delftcareersite.nl.

.aut Dirk Degroote en Marianne van Scherpenzeel,

De auteurs zijn respectievelijk voorzitter van de Delftcareersite commissie. en voorzitter van de Studieverenigingenraad

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.