Campus

Carrièrejacht met vjs en acteurs

Bijna afgestudeerd, alle carrière- en bedrijvendagen afgestruind, maar geen idee. Natuurlijk wil je carrière maken na je studie. Het liefst als topmanager, of misschien zelfs als politicus.

Maar waar? En hoe pak je zoiets aan? Het glossy boek ‘Werk! 100 Nederlandse Carrières’, dat in een oplage van 25.000 gratis wordt verspreid onder studenten, laat aan de hand van trendy vormgegeven interviews zien hoe honderd Bekende Nederlanders en topfunctionarissen het hebben aangepakt.

Laten we eerlijk zijn: ‘Werk!’ is eigenlijk gewoon een ontzettend luxe aangepakte reclamefolder. Het gros van de geïnterviewden (CMG-topman Cor Stutterheim, president-directeur Jeroen van der Veer van Koninklijke/Shell Groep) betaalden dik voor vermelding in het boek. Maar samensteller Chris Schreve, vijfdejaars student bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, heeft dan ook nooit de bedoeling gehad een belangeloos naslagwerk te maken. ,,Carrièregidsen als ‘Nobiles’ en ‘Intermediair’ zijn interessant, maar die richten zich met bedrijfsprofielen op de student die al weet waar hij wil werken. ‘Werk!’ is geënt op de student die zich nog oriënteert. Het boek moet in de eerste plaats trekken. Het moet in plaats van alleen informatie, ook entertainment bieden.” En dat doet het: ‘Werk!’ leest als een tijdschrift, heerlijk om op een zondag op de bank je kater mee uit te zitten. En ideeën voor je carrière op te doen, natuurlijk.

Het boek is het vervolg op ‘Wat wil Jij worden?’, een initiatief van Erasmus-studenten Harald Swinkels en Pieter Schoen, dat zich vooral richtte op beroepskeuze. Overigens ging dit boek, uitgegeven door hun eigen uitgeverijtje Tweesprong BV, zeker niet gratis over de toonbank. ,,Er stonden veel minder advertenties in”, verklaart Schreve. ,,Scholieren zijn nu eenmaal niet zo interessant voor het bedrijfsleven.”

‘Werk!’ verscheen officieel al in september vorig jaar, maar raakte door de aanslagen in Amerika een beetje in de vergetelheid. Nu universiteiten druk in de weer zijn met het organiseren van carrière- en bedrijvendagen, waar het boek voornamelijk wordt uitgedeeld, is het plotseling weer actueel. Overigens wordt ‘Werk!’ in Delft alleen via de bedrijvendagen van civiel en elektrotechniek verspreid, want de sponsors van de Delftse Bedrijvendagen, die vorige maand werden gehouden, zaten niet te wachten op een concurrent. Ook ligt het bij het Studenten Service Centrum.

Een nieuwe editie van het carrièreboek staat alweer op stapel, en Schreve is druk in de weer met plannen voor een boek voor het buitenland. De formule blijft hetzelfde: bergen interviews met nationale beroemdheden. Want hoe nuttig en spannend een studie aan de TU kan uitpakken, kunnen eigenlijk alleen zij verwoorden. Vj, new media artist en party-organisator Micha Klein: ,,Wie had gedacht dat ik ooit afgestudeerde MBA’ers en technisch natuurkundigen in dienst zou nemen?”

Bijna afgestudeerd, alle carrière- en bedrijvendagen afgestruind, maar geen idee. Natuurlijk wil je carrière maken na je studie. Het liefst als topmanager, of misschien zelfs als politicus. Maar waar? En hoe pak je zoiets aan? Het glossy boek ‘Werk! 100 Nederlandse Carrières’, dat in een oplage van 25.000 gratis wordt verspreid onder studenten, laat aan de hand van trendy vormgegeven interviews zien hoe honderd Bekende Nederlanders en topfunctionarissen het hebben aangepakt.

Laten we eerlijk zijn: ‘Werk!’ is eigenlijk gewoon een ontzettend luxe aangepakte reclamefolder. Het gros van de geïnterviewden (CMG-topman Cor Stutterheim, president-directeur Jeroen van der Veer van Koninklijke/Shell Groep) betaalden dik voor vermelding in het boek. Maar samensteller Chris Schreve, vijfdejaars student bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, heeft dan ook nooit de bedoeling gehad een belangeloos naslagwerk te maken. ,,Carrièregidsen als ‘Nobiles’ en ‘Intermediair’ zijn interessant, maar die richten zich met bedrijfsprofielen op de student die al weet waar hij wil werken. ‘Werk!’ is geënt op de student die zich nog oriënteert. Het boek moet in de eerste plaats trekken. Het moet in plaats van alleen informatie, ook entertainment bieden.” En dat doet het: ‘Werk!’ leest als een tijdschrift, heerlijk om op een zondag op de bank je kater mee uit te zitten. En ideeën voor je carrière op te doen, natuurlijk.

Het boek is het vervolg op ‘Wat wil Jij worden?’, een initiatief van Erasmus-studenten Harald Swinkels en Pieter Schoen, dat zich vooral richtte op beroepskeuze. Overigens ging dit boek, uitgegeven door hun eigen uitgeverijtje Tweesprong BV, zeker niet gratis over de toonbank. ,,Er stonden veel minder advertenties in”, verklaart Schreve. ,,Scholieren zijn nu eenmaal niet zo interessant voor het bedrijfsleven.”

‘Werk!’ verscheen officieel al in september vorig jaar, maar raakte door de aanslagen in Amerika een beetje in de vergetelheid. Nu universiteiten druk in de weer zijn met het organiseren van carrière- en bedrijvendagen, waar het boek voornamelijk wordt uitgedeeld, is het plotseling weer actueel. Overigens wordt ‘Werk!’ in Delft alleen via de bedrijvendagen van civiel en elektrotechniek verspreid, want de sponsors van de Delftse Bedrijvendagen, die vorige maand werden gehouden, zaten niet te wachten op een concurrent. Ook ligt het bij het Studenten Service Centrum.

Een nieuwe editie van het carrièreboek staat alweer op stapel, en Schreve is druk in de weer met plannen voor een boek voor het buitenland. De formule blijft hetzelfde: bergen interviews met nationale beroemdheden. Want hoe nuttig en spannend een studie aan de TU kan uitpakken, kunnen eigenlijk alleen zij verwoorden. Vj, new media artist en party-organisator Micha Klein: ,,Wie had gedacht dat ik ooit afgestudeerde MBA’ers en technisch natuurkundigen in dienst zou nemen?”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.