Onderwijs

Cabinedruk valt weg tijdens L&R-practicumvlucht

Studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) maken tijdens hun studie twee practicumvluchten. Tijdens de vlucht van 23 november beleefden de studenten benauwde minuten: op elf kilometer hoogte viel de druk in de cabine weg.

Het was slecht weer op donderdag 23 november. De eerste van vier practicumvluchten van die dag steeg op vanaf Rotterdam Airport en vloog naar een gebied boven Midden-Nederland, in L&R-kringen de Tiel-area geheten. Aan boord zes studenten, een studentbegeleider en twee vliegers.

,,Er was veel turbulentie”, vertelt copiloot ir. Alwin Kraeger, toegevoegd onderzoeker en een van de zes vliegers die voor L&R werken. ,,Voor het practicum is een stabiele atmosfeer nodig, dus was de piloot gedwongen steeds hoger te vliegen. Op 33 duizend voet aangekomen, konden de studenten starten met het programma.”

De studenten waren net begonnen met het het meten van de zogenaamde eigenbewegingen van het vliegtuig. ,,Plotseling hoorden we een sissend geluid, er kwam condens door de deur en de zuurstofmaskers kwamen uit het plafond. Meteen daarna zette de piloot een daalvlucht in”, zegt Jasper Pauwelussen, één van de studenten in het vliegtuig. ,,Het was niet echt heel eng, maar wel spannend”, zegt hij. ,,Ik had vooral last van mijn oren door het drukverschil.”

Sissend

De afdichting van de deur van de drukcabine van de Cessna Citation II werkte niet goed, waardoor de druk in de cabine wegviel. De oorzaak van het sissende geluid was de rubber seal van de afdichting, die met lucht is gevuld. ,,Het was een langzame decompressie”, zegt prof.dr.ir. Bob Mulder, hoofd Besturing & Simulatie bij L&R en zelf ook vlieger.

Het probleem had te maken met de luchttoevoer naar de seal. Het klepje dat de luchtdruk regelt, zat vast doordat er een paar druppels water in het systeem zaten. De klep kon niet bewegen doordat dit water was bevroren – op elf kilometer hoogte is de temperatuur zo’n min 50 graden Celsius.

De piloot maakte een duikvlucht naar tienduizend voet, waarna iedereen weer normaal kon ademhalen. Vervolgens vlogen de piloten terug naar Rotterdam.

Na de landing zijn de Rijksluchtvaartdienst en de Raad voor de Transportveiligheid meteen op de hoogte gesteld van het incident. De piloot besprak het voorval met de grondwerktuigbouwkundige van het vliegveld. ,,Die had direct door wat het probleem was en heeft het water verwijderd uit het systeem”, zegt hoofd Vliegdienst ing. Henk Lindenburg. De maandag erna is het probleem aangemeld bij de Cessnafabriek. ,,Wij wachten de eventuele wijzigingen van de fabriek niet af, maar checken nu zelf voor elke vlucht of er water in het systeem zit”, zegt Mulder.

Volgens hem zijn dit soort incidenten zeldzaam. ,,Ik heb meer dan zevenduizend vlieguren, maar heb zoiets nog nooit meegemaakt.” De Cessna Citation wordt het ‘werkpaard’ in de luchtvaart genoemd, omdat het zo’n betrouwbaar toestel is. Mulder benadrukt dat L&R vliegt met professionele vliegers en op dezelfde standaard als bijvoorbeeld de KLM.

Na afloop zijn er gesprekken gevoerd met de studenten. ,,Daar hebben we ruim tijd aan besteed, iedereen wilde natuurlijk zijn eigen verhaal kwijt en alle details weten”, zegt Lindenburg. De studenten hebben hun practicum niet kunnen afmaken en hebben nog een vlucht tegoed. Student Jasper Pauwelussen zegt de volgende keer gewoon weer in het toestel te stappen.

Studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) maken tijdens hun studie twee practicumvluchten. Tijdens de vlucht van 23 november beleefden de studenten benauwde minuten: op elf kilometer hoogte viel de druk in de cabine weg.

Het was slecht weer op donderdag 23 november. De eerste van vier practicumvluchten van die dag steeg op vanaf Rotterdam Airport en vloog naar een gebied boven Midden-Nederland, in L&R-kringen de Tiel-area geheten. Aan boord zes studenten, een studentbegeleider en twee vliegers.

,,Er was veel turbulentie”, vertelt copiloot ir. Alwin Kraeger, toegevoegd onderzoeker en een van de zes vliegers die voor L&R werken. ,,Voor het practicum is een stabiele atmosfeer nodig, dus was de piloot gedwongen steeds hoger te vliegen. Op 33 duizend voet aangekomen konden de studenten starten met het programma.”

De studenten waren net begonnen met het het meten van de zogenaamde eigenbewegingen van het vliegtuig. ,,Plotseling hoorden we een sissend geluid, er kwam condens door de deur en de zuurstofmaskers kwamen uit het plafond. Meteen daarna zette de piloot een daalvlucht in”, zegt Jasper Pauwelussen, één van de studenten in het vliegtuig. ,,Het was niet echt heel eng, maar wel spannend”, zegt hij. ,,Ik had vooral last van mijn oren door het drukverschil.”

Sissend

De afdichting van de deur van de drukcabine van de Cessna Citation II werkte niet goed, waardoor de druk in de cabine wegviel. De oorzaak van het sissende geluid was de rubber seal van de afdichting, die met lucht is gevuld. ,,Het was een langzame decompressie”, zegt prof.dr.ir. Bob Mulder, hoofd Besturing & Simulatie bij L&R en zelf ook vlieger.

Het probleem had te maken met de luchttoevoer naar de seal. Het klepje dat de luchtdruk regelt, zat vast doordat er een paar druppels water in het systeem zaten. De klep kon niet bewegen doordat dit water was bevroren % op elf kilometer hoogte is de temperatuur zo’n min 50 graden Celsius.

De piloot maakte een duikvlucht naar tienduizend voet, waarna iedereen weer normaal kon ademhalen. Vervolgens vlogen de piloten terug naar Rotterdam.

Na de landing zijn de Rijksluchtvaartdienst en de Raad voor de Transportveiligheid meteen op de hoogte gesteld van het incident. De piloot besprak het voorval met de grondwerktuigbouwkundige van het vliegveld. ,,Die had direct door wat het probleem was en heeft het water verwijderd uit het systeem”, zegt hoofd Vliegdienst ing. Henk Lindenburg. De maandag erna is het probleem aangemeld bij de Cessnafabriek. ,,Wij wachten de eventuele wijzigingen van de fabriek niet af, maar checken nu zelf voor elke vlucht of er water in het systeem zit”, zegt Mulder.

Volgens hem zijn dit soort incidenten zeldzaam. ,,Ik heb meer danzevenduizend vlieguren, maar heb zoiets nog nooit meegemaakt.” De Cessna Citation wordt het ‘werkpaard’ in de luchtvaart genoemd, omdat het zo’n betrouwbaar toestel is. Mulder benadrukt dat L&R vliegt met professionele vliegers en op dezelfde standaard als bijvoorbeeld de KLM.

Na afloop zijn er gesprekken gevoerd met de studenten. ,,Daar hebben we ruim tijd aan besteed, iedereen wilde natuurlijk zijn eigen verhaal kwijt en alle details weten”, zegt Lindenburg. De studenten hebben hun practicum niet kunnen afmaken en hebben nog een vlucht tegoed. Student Jasper Pauwelussen zegt de volgende keer gewoon weer in het toestel te stappen.

.gif cessna.gif

Foto: De Cessna van L&R

De Cessna Citation wordt het ‘werkpaard’ in de luchtvaart genoemd, omdat het zo’n betrouwbaar toestel is

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.