De brandveiligheidseisen voor Delftse studentenhuizen worden strenger, en de brandweer komt jaarlijks controleren.De nieuwe brandveiligheidseisen die de gemeente Delft onlangs heeft aangenomen, gelden alleen voor studentenhuizen met meer dan vijf bewoners.
Voor kleinere studentenhuizen verandert er niets. Deze nieuwe richtlijnen waren een initiatief van studentenpartij Stip.
Dat de brandweer straks jaarlijks alle (grotere) studentenpanden komt controleren, is volgens Stip-raadslid Sander Reuvers de belangrijkste aanscherping. ,,Zo kunnen de verhuurders worden aangepakt die er een rommeltje van maken.” Reuvers verwacht dat vooral een aantal particuliere huisjesmelkers kunnen worden aangepakt. ,,Bij grote verhuurders zoals Duwo is de brandveiligheid waarschijnlijk wel in orde.”
Naast de jaarlijkse controle zijn ook de brandveiligheidseisen zelf aangescherpt. De gemeente heeft een hele waslijst opgesteld van extra eisen voor studentenhuizen. Een greep daaruit: op iedere verdieping moet een natblusser of ‘minihaspel’ hangen, iedere studentenkamer moet een geaard stopcontact bezitten, keukendeuren uitkomend op het trappenhuis moeten zelfsluitend zijn, trappen moeten zowel onder als boven een zogenaamde hotelschakelaar hebben.
Alle Delftse studentenhuizen met meer dan vijf bewoners zullen straks van de brandweer het predikaat goed, redelijk of slecht krijgen. Brandveiligheidsaanpassingen voor goede en redelijke panden bedragen waarschijnlijk niet meer dan 3000 gulden per studentenkamer. Eigenaren van ‘slechte’ studentenhuizen zijn veel meer geld kwijt. Maar de gemeente denkt dat slechts weinig panden in deze categorie vallen. Huiseigenaren mogen de kosten overigens niet verhalen op de huurders.
Met deze strengere richtlijnen volgt Delft de steden Den Haag en Tilburg. Die voerden kortgeleden ook speciale eisen voor studentenhuizen in.
De brandveiligheidseisen voor Delftse studentenhuizen worden strenger, en de brandweer komt jaarlijks controleren.
De nieuwe brandveiligheidseisen die de gemeente Delft onlangs heeft aangenomen, gelden alleen voor studentenhuizen met meer dan vijf bewoners. Voor kleinere studentenhuizen verandert er niets. Deze nieuwe richtlijnen waren een initiatief van studentenpartij Stip.
Dat de brandweer straks jaarlijks alle (grotere) studentenpanden komt controleren, is volgens Stip-raadslid Sander Reuvers de belangrijkste aanscherping. ,,Zo kunnen de verhuurders worden aangepakt die er een rommeltje van maken.” Reuvers verwacht dat vooral een aantal particuliere huisjesmelkers kunnen worden aangepakt. ,,Bij grote verhuurders zoals Duwo is de brandveiligheid waarschijnlijk wel in orde.”
Naast de jaarlijkse controle zijn ook de brandveiligheidseisen zelf aangescherpt. De gemeente heeft een hele waslijst opgesteld van extra eisen voor studentenhuizen. Een greep daaruit: op iedere verdieping moet een natblusser of ‘minihaspel’ hangen, iedere studentenkamer moet een geaard stopcontact bezitten, keukendeuren uitkomend op het trappenhuis moeten zelfsluitend zijn, trappen moeten zowel onder als boven een zogenaamde hotelschakelaar hebben.
Alle Delftse studentenhuizen met meer dan vijf bewoners zullen straks van de brandweer het predikaat goed, redelijk of slecht krijgen. Brandveiligheidsaanpassingen voor goede en redelijke panden bedragen waarschijnlijk niet meer dan 3000 gulden per studentenkamer. Eigenaren van ‘slechte’ studentenhuizen zijn veel meer geld kwijt. Maar de gemeente denkt dat slechts weinig panden in deze categorie vallen. Huiseigenaren mogen de kosten overigens niet verhalen op de huurders.
Met deze strengere richtlijnen volgt Delft de steden Den Haag en Tilburg. Die voerden kortgeleden ook speciale eisen voor studentenhuizen in.

Comments are closed.