Zowel de omwonenden van Schiphol als de luchtvaart kunnen profiteren van een betere berekening van de geluidsoverlast, meent een commissie onder voorzitterschap van prof.d
r.ir. Guus Berkhout.
In de Volkskrant van vrijdag 26 januari werd het rapport van de commissie ‘deskundigen vliegtuiggeluid’ gepresenteerd als een steun in de rug voor de milieubeweging. De commissie, met de Delftse hoogleraren Berkhout en Mulder (L&R), zou aan het kabinet geadviseerd hebben het aantal meetpunten voor vliegtuiglawaai uit te breiden tot een grotere cirkel rond Schiphol. Dat zou de minister niet hebben gezind en Berkhout moest daarop zijn huiswerk overdoen, aldus de Volkskrant. Het bericht leidde vorige week tot bezorgde kamervragen van Groenlinks-fractievoorzitter Rösenmuller. Ook voor commissievoorzitter Guus Berkhout was het verrassend, zegt hij. ,,De Volkskrant wilde per se op vrijdagochtend een bericht hebben, terwijl we pas ’s middags ons rapport aan het kabinet aanboden. Het artikel is gebaseerd op wat gehengel bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.”
De werkelijke inhoud van het rapport staat daar mijlenver van af, aldus Berkhout. In opdracht van minister Netelenbos hebben de deskundigen zich in eerste instantie gebogen over de overgang van de Nederlandse normen voor geluid, uitgedrukt in Ke (kosteneenheden) naar de nieuwe Europese maat ‘Lden‘ die in 2003 van kracht wordt. Die overgang mocht volgens het kabinet geen nadeel opleveren voor de luchtvaart en omwonenden.
Bij het onderzoek daarnaar stuitte de commissie echter op het problematische karakter van het kabinetsvoorstel over de geluidsnormen. In het voorstel wordt het Totaal Toegestane Volume aan Geluid (TVG) rondom Schiphol slechts berekend op één gesloten lijn (‘contour’ volgens het kabinet) rond Schiphol, namelijk de 35 Ke-contour. Berkhout: ,,Daarmee maakt de minister het zichzelf onnodig moeilijk. Door op deze gebrekkige manier het TVG uit te rekenen, heb je in de praktijk veel te veel handhavingspunten nodig. Het roept ook een ingewikkelde discussie op of de handhaving op basis van een enkele contour ook de ‘buitengebieden’ genoeg bescherming biedt. Deze aanpak is acceptabel als een bron van geluid zich binnen de contour bevindt. Maar een vliegtuig is bewegende bron die zich ook buiten de contour bevindt.”
De commissie pleit voor een verfijndere rekenmethode die het TVG berekent voor het totale gebied rond Schiphol. Op plekken als weilanden, water en parkeerplaatsen mag de 35 Ke best overschreden worden. Maar in ‘hindergevoelige’, bewoonde gebieden moet de norm juist lager liggen. De totale geluidhinder blijft hetzelfde. ,,Het aantal rekenpunten voor het vliegtuiglawaai neemt dan toe, maar dat is geen probleem omdat het computersimulaties betreft. Het aantal handhavingspunten kun je drastisch beperken % tot de gebieden die je extra wilt beschermen.”
Die oplossing biedt volgens Berkhout dubbel voordeel. De burgers ineen ruime omtrek rond Schiphol worden beter beschermd dan nu. Bovendien spreekt zo’n flexibelere norm de inventiviteit van de luchtvaart aan. ,,Je stimuleert de sector hinderzuinig te vliegen”, in Berkhouts woorden. Door stillere vliegtuigen, de aanpassing van vliegroutes aan de bebouwing en een grotere stijg- en daalsnelheid kan de luchtvaart zelf normoverschrijding voorkomen, met een groter aantal vluchten.
Bijkomend pluspunt van de verfijndere rekenmethode van de commissie-Berkhout is een gemakkelijkere overgang naar de Europese normen. De minister stond dan ook, anders dan de Volkskrant beweerde, niet afwijzend tegenover het advies van de commissie. Dat wordt ook bevestigd door haar antwoorden op de vragen van Rösenmuller. Berkhout: ,,Ze vond dat onze benadering nieuwe perspectieven biedt, maar vroeg ons wat berekeningen te doen om ons voorstel verder te onderbouwen. Ze wilde geen oude schoenen weggooien, voor ze nieuwe had gekocht.”
Dat zal de commissie ook doen, belooft Berkhout. Voor de zomer verschijnt het al geplande vervolgadvies, dat ook op de benodigde meet- en handhavingspunten ingaat. Eventueel zal het kabinet de wetgeving over Schiphol aanpassen als het advies daar aanleiding toe geeft, beloofde de minister op haar beurt.
Zowel de omwonenden van Schiphol als de luchtvaart kunnen profiteren van een betere berekening van de geluidsoverlast, meent een commissie onder voorzitterschap van prof.dr.ir. Guus Berkhout.
In de Volkskrant van vrijdag 26 januari werd het rapport van de commissie ‘deskundigen vliegtuiggeluid’ gepresenteerd als een steun in de rug voor de milieubeweging. De commissie, met de Delftse hoogleraren Berkhout en Mulder (L&R), zou aan het kabinet geadviseerd hebben het aantal meetpunten voor vliegtuiglawaai uit te breiden tot een grotere cirkel rond Schiphol. Dat zou de minister niet hebben gezind en Berkhout moest daarop zijn huiswerk overdoen, aldus de Volkskrant. Het bericht leidde vorige week tot bezorgde kamervragen van Groenlinks-fractievoorzitter Rösenmuller. Ook voor commissievoorzitter Guus Berkhout was het verrassend, zegt hij. ,,De Volkskrant wilde per se op vrijdagochtend een bericht hebben, terwijl we pas ’s middags ons rapport aan het kabinet aanboden. Het artikel is gebaseerd op wat gehengel bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.”
De werkelijke inhoud van het rapport staat daar mijlenver van af, aldus Berkhout. In opdracht van minister Netelenbos hebben de deskundigen zich in eerste instantie gebogen over de overgang van de Nederlandse normen voor geluid, uitgedrukt in Ke (kosteneenheden) naar de nieuwe Europese maat ‘Lden‘ die in 2003 van kracht wordt. Die overgang mocht volgens het kabinet geen nadeel opleveren voor de luchtvaart en omwonenden.
Bij het onderzoek daarnaar stuitte de commissie echter op het problematische karakter van het kabinetsvoorstel over de geluidsnormen. In het voorstel wordt het Totaal Toegestane Volume aan Geluid (TVG) rondom Schiphol slechts berekend op één gesloten lijn (‘contour’ volgens het kabinet) rond Schiphol, namelijk de 35 Ke-contour. Berkhout: ,,Daarmee maakt de minister het zichzelf onnodig moeilijk. Door op deze gebrekkige manier het TVG uit te rekenen, heb je in de praktijk veel te veel handhavingspunten nodig. Het roept ook een ingewikkelde discussie op of de handhaving op basis van een enkele contour ook de ‘buitengebieden’ genoeg bescherming biedt. Deze aanpak is acceptabel als een bron van geluid zich binnen de contour bevindt. Maar een vliegtuig is bewegende bron die zich ook buiten de contour bevindt.”
De commissie pleit voor een verfijndere rekenmethode die het TVG berekent voor het totale gebied rond Schiphol. Op plekken als weilanden, water en parkeerplaatsen mag de 35 Ke best overschreden worden. Maar in ‘hindergevoelige’, bewoonde gebieden moet de norm juist lager liggen. De totale geluidhinder blijft hetzelfde. ,,Het aantal rekenpunten voor het vliegtuiglawaai neemt dan toe, maar dat is geen probleem omdat het computersimulaties betreft. Het aantal handhavingspunten kun je drastisch beperken % tot de gebieden die je extra wilt beschermen.”
Die oplossing biedt volgens Berkhout dubbel voordeel. De burgers ineen ruime omtrek rond Schiphol worden beter beschermd dan nu. Bovendien spreekt zo’n flexibelere norm de inventiviteit van de luchtvaart aan. ,,Je stimuleert de sector hinderzuinig te vliegen”, in Berkhouts woorden. Door stillere vliegtuigen, de aanpassing van vliegroutes aan de bebouwing en een grotere stijg- en daalsnelheid kan de luchtvaart zelf normoverschrijding voorkomen, met een groter aantal vluchten.
Bijkomend pluspunt van de verfijndere rekenmethode van de commissie-Berkhout is een gemakkelijkere overgang naar de Europese normen. De minister stond dan ook, anders dan de Volkskrant beweerde, niet afwijzend tegenover het advies van de commissie. Dat wordt ook bevestigd door haar antwoorden op de vragen van Rösenmuller. Berkhout: ,,Ze vond dat onze benadering nieuwe perspectieven biedt, maar vroeg ons wat berekeningen te doen om ons voorstel verder te onderbouwen. Ze wilde geen oude schoenen weggooien, voor ze nieuwe had gekocht.”
Dat zal de commissie ook doen, belooft Berkhout. Voor de zomer verschijnt het al geplande vervolgadvies, dat ook op de benodigde meet- en handhavingspunten ingaat. Eventueel zal het kabinet de wetgeving over Schiphol aanpassen als het advies daar aanleiding toe geeft, beloofde de minister op haar beurt.
Comments are closed.