Campus

Benauwende beelden bij dito muziek

Bouwkundestudent Rogier Groeneveld maakte muziekondersteunende beelden bij muziek van componist Barbara Okma. Het Leidse orkest Coll’Arte Musica speelt twintigste eeuwse muziek van bekende en onbekende componisten en durft aan het programma een sterk experimenteel karakter mee te geven.

br />
Zo ook op 11, 12 en 13 november, wanneer naast werk van Debussy een compositie van de jonge componiste Barbara Okma zal worden uitgevoerd, gecombineerd met een voor deze gelegenheid gemaakte film.

Bouwkundestudent Rogier Groeneveld maakte die film. ,,In mei zijn Barbara Okma en ik voor het eest rond de tafel gaan zitten. We besloten toen in eerste instantie allebei wat te gaan maken en later te zien hoe we dat samen zouden voegen. Het is belangrijk dat je ergens mee begint.”

Uiteindelijk liep het toch anders. Okma had de muziek eerder af dan Groeneveld zijn film, waardoor hij besloot zijn filmbeelden toe te spitsen op de muziek. ,,Ik vond de muziek erg benauwend. Dat heb ik in mijn film proberen uit te beelden.”

Muziekondersteunende beelden wilde Groeneveld maken. Een moeilijke opgave: ,,Eerst dacht ik met sfeerbeelden te gaan werken, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor beelden met een eigen betekenis, beelden die zelf een verhaal vertellen.

Het resultaat is benauwend, hoopt Groeneveld maar niet op een nachtmerrie-achtige manier: ,,Ik heb vooral mensen in een restaurant gefilmd. In een restaurant zie je vaak totale non-communicatie tussen mensen. Die zitten dan maar tegenover elkaar zonder iets te zeggen.”

Groeneveld heeft eerlijk gezegd geen idee hoe de combinatie van beelden en muziek op de toeschouwers zal overkomen. Eerste vereiste is dat muziek en film synchroon lopen. ,,Ik heb bij het bewerken van de film erg gelet op het tempo en het ritme van de muziek. Dirigent Sebastiaan Wiegers krijgt middels een hoofdtelefoon door wanneer de film gestart wordt, vier tellen daarna moet de muziek beginnen. Als hij zich keurig aan het juiste tempo houdt kan er in principe niets misgaan.”

Coll’Arte Musica speelt werken van Debussy, Milhaud, Walton, Ives en Okma op do 11 november in het LAKtheater in Leiden, vr 12 november in De Rode Hoed in Amsterdam en zaterdag 13 november in Zaal De Unie in Rotterdam. Alle uitvoeringen beginnen om 20.30 uur.

Het Leidse orkest Coll’Arte Musica speelt twintigste eeuwse muziek van bekende en onbekende componisten en durft aan het programma een sterk experimenteel karakter mee te geven.

Zo ook op 11, 12 en 13 november, wanneer naast werk van Debussy een compositie van de jonge componiste Barbara Okma zal worden uitgevoerd, gecombineerd met een voor deze gelegenheid gemaakte film.

Bouwkundestudent Rogier Groeneveld maakte die film. ,,In mei zijn Barbara Okma en ik voor het eest rond de tafel gaan zitten. We besloten toen in eerste instantie allebei wat te gaan maken en later te zien hoe we dat samen zouden voegen. Het is belangrijk dat je ergens mee begint.”

Uiteindelijk liep het toch anders. Okma had de muziek eerder af dan Groeneveld zijn film, waardoor hij besloot zijn filmbeelden toe te spitsen op de muziek. ,,Ik vond de muziek erg benauwend. Dat heb ik in mijn film proberen uit te beelden.”

Muziekondersteunende beelden wilde Groeneveld maken. Een moeilijke opgave: ,,Eerst dacht ik met sfeerbeelden te gaan werken, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor beelden met een eigen betekenis, beelden die zelf een verhaal vertellen.

Het resultaat is benauwend, hoopt Groeneveld maar niet op een nachtmerrie-achtige manier: ,,Ik heb vooral mensen in een restaurant gefilmd. In een restaurant zie je vaak totale non-communicatie tussen mensen. Die zitten dan maar tegenover elkaar zonder iets te zeggen.”

Groeneveld heeft eerlijk gezegd geen idee hoe de combinatie van beelden en muziek op de toeschouwers zal overkomen. Eerste vereiste is dat muziek en film synchroon lopen. ,,Ik heb bij het bewerken van de film erg gelet op het tempo en het ritme van de muziek. Dirigent Sebastiaan Wiegers krijgt middels een hoofdtelefoon door wanneer de film gestart wordt, vier tellen daarna moet de muziek beginnen. Als hij zich keurig aan het juiste tempo houdt kan er in principe niets misgaan.”

Coll’Arte Musica speelt werken van Debussy, Milhaud, Walton, Ives en Okma op do 11 november in het LAKtheater in Leiden, vr 12 november in De Rode Hoed in Amsterdam en zaterdag 13 november in Zaal De Unie in Rotterdam. Alle uitvoeringen beginnen om 20.30 uur.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.