Campus

‘Belgische studenten straks met stoptrein naar huis’

De intercity Amsterdam-Brussel verdwijnt op 9 december. De vele Belgische TU-studenten moeten dan met de duurdere Fyra naar huis. Florian Vandenberk (student L&R) begon al twee jaar geleden een actie voor het behoud van de intercity. Nu staat hij weer volop in de aandacht én heeft hij nog hoop.


Het is bijna 9 december, de datum dat de intercity Amsterdam-Brussel, de zogeheten Beneluxtrein, verdwijnt. Wat kun je daar nu nog tegen doen?

“De Fyra die voor de intercity in de  plaats komt, is vijf jaar lang uitgesteld. Er waren te weinig treinen en de technologie was nog niet goedgekeurd. Dat is nu wel zo, maar Nederland moet nog een  handtekening zetten voordat de Fyra kan gaan rijden. Het kan zijn dat dat niet gebeurt.”



Wat is er aan de hand?

 “Nederland had geëist dat er als compensatie voor het verdwijnen van de Beneluxtrein een verbinding Den Haag-Breda-Antwerpen zou komen, zonder toeslag. Maar België heeft daar geen geld voor. Ook is de Nederlandse Mededingsautoriteit een onderzoek gestart naar de NS, omdat met de komst van de Fyra de prijzen fors omhoog gaan zonder dat reizigers een alternatief hebben.”



Is er helemaal geen andere manier om van Nederland met de trein naar België te reizen?

“Er is een stoptreintje, maar ik vind dat geen serieus alternatief. Je doet dan een uur langer over je reis dan nu. De afschaffing van de Beneluxtrein leeft erg onder studenten op de TU. Veel van hen zijn straks toch van plan dat treintje te gaan nemen. Dat wordt nog vol, want die stoptrein is hooguit driekwart sprinter lang. “



Wat is er zo erg aan de Fyra? Hij gaat wel lekker snel.

“Ik betaal nu tien euro voor een enkele reis naar Antwerpen. Dat wordt straks 22 euro en dat is het minimumtarief dat je krijgt als je heel vroeg boekt, drie maanden van te voren. Maar wie wil er nou steeds boeken en zichzelf op die manier vastleggen aan één bepaalde trein? Verder gaan er minder treinen per dag rijden: tien in plaats van zestien. En ook: als je niet samen boekt, kun je niet naast elkaar zitten. Nou ja, de kans is één op vijfhonderd dat je wel naast elkaar zit. De tijdswinst is een half uur. Ik zelf moet overstappen in Antwerpen en daardoor wordt die winst nog kleiner. Dat vind ik het niet waard.”



In Delft blijven dan maar?

“België heeft echt een cultuur van elk weekend naar je ouders gaan. Misschien denken die wel: dan koop ik wel een auto voor mijn kind.”



Je hebt op 17 december een afspraak met de directrice van NS Hispeed, Marjon Kaper. Wat kun je nog van haar gedaan krijgen?

“Liefst dat de Beneluxtrein terugkomt. Ik ben blij dat ik eindelijk met haar kan praten. Door alle media-aandacht ging dat opeens heel gemakkelijk. Ik zou in ieder geval willen dat de prijzen naar beneden gaan en dat je niet hoeft te reserveren. Gelukkig hoor ik dat de NS denkt over overgangsformules nu er ophef ontstaat. Maar als het 9 december doorgaat, worden de eerste maanden zeker heel moeilijk.”



Florian Vandenberk begon al twee jaar geleden een actie op Facebook, samen met medestudent Jakob Van den Broecke.


 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.