De dalende vooraanmeldingscijfers beginnen de TU aardig op de zenuwen te werken. Enkele faculteiten startten een voorlichtingsoffensief, met extra scholierenwervers of een extern communicatiebureau.
,,Voorlichting is hot”, weet drs. M. Kroon. ,,Er wordt veel geld aan uitgegeven. Maar zonder dat de vraag beantwoord is: wat willen we nu eigenlijk?”
De toekomst voor jonge ingenieurs ziet er allesbehalve somber uit. En toch scoort Delft slecht onder scholieren, de aanmeldingen blijven zakken. De cijfers wijzen nu op min elf procent. Dat percentage kan nog bijtrekken – want studenten schrijven zich steeds later in – maar alles duidt erop dat Delft samen met Leiden, Wageningen en de Universiteit van Amsterdam weer een forse dreun te verwerken krijgt.
,,Er moest iets dramatisch gebeuren om zo’n schrikeffect teweeg te brengen dat bestuurders de keuze voor voorlichting maken”, zegt drs. M. Kroon, voorlichtster bij Bouwkunde en Geodesie. ,,Ik kan me voorstellen dat een faculteit eigenlijk liever computers of boeken koopt.” Investeren in brochures en posters is riskant, het blijft altijd de vraag wat je er precies voor terugkrijgt. Toch steken faculteiten momenteel veel geld in voorlichting.
Werktuigbouw bijvoorbeeld, waar de belangstelling al jaren terugloopt, besloot in februari tot een ‘voorlichtingsexplosie’. Het adviesbureau PersoneelsZaak kreeg opdracht een communicatieplan op te stellen en daarnaast werd drs. A. van Rosmalen, afkomstig uit de reclamewereld, aangetrokken om de adviezen uit te voeren. ,,Onderzoek van PersoneelsZaak toonde aan dat de studenten niet trots zijn op hun studie. Ze hebben bijna zoiets van ‘sorry hoor, maar ik doe werktuigbouw’. De studie wordt geassocieerd met fabriekshallen, vervuiling en machines.” Kortom: werktuigbouw kampt met een imagoprobleem.
Paniekvoetbal
De eerste actie om daar wat aan te doen, valt voorlopig tegen. PersoneelsZaak bedacht een werktuigbouw-excursie, eind deze maand naar grote bedrijven als Heineken en Schiphol. Maar minder scholieren dan gehoopt meldden zich aan. Op langere termijn denkt Van Rosmalen dat Werktuigbouw eerst haar basis goed moet regelen, voordat grote campagnes worden opgezet. ,,Het begon een beetje als paniekvoetbal. Maar als we nu eerst eens zorgen dat we alle verzoeken om informatie beantwoorden, dat er een vriendelijke juffrouw aan de telefoon zit en dat we een goede presentatie hebben voor de voorlichtingsdagen.”
De boodschap moet worden: ‘Werktuigbouw is leuk’. ,,Er gebeuren hier hele interessante dingen, maar bijna niemand weet ervan. Ik hoor mensen telkens zeggen dat werktuigbouw zo’n zware studie is en dat vijftig procent afhaakt. Onzekere pubers denken dan meteen dat zo’n studie niks voor hen is”,meent Van Rosmalen. ,,Je moet in de voorlichting wel reëel zijn, maar het gaat erom hoe je de boodschap verpakt.”
,,Scholieren blijken dol op kaarten, dus cartografie komt prominent terug in de folders van Geodesie”, zegt ook Kroon van Geodesie. ,,We zeggen er wèl eerlijk bij dat ze wiskunde ook leuk moeten vinden, want anders haken ze na een jaar alsnog af.” En afhakers kosten een fauclteit alleen maar geld. Eerlijke voorlichting wordt steeds belangrijker, benadrukt ze: ,,Scholieren zijn reclame kotsbeu.”
Geodesie was de eerste TU-studie die tweeëneenhalf jaar geleden serieus werk maakte van voorlichting. Een ton per jaar is er beschikbaar, inclusief het salaris van Kroon. En dat werkt, zegt ze. De vraag naar informatie is gestegen, decanen verwijzen gemakkelijker door. Maar de streefgetallen zijn nog niet gehaald.
Toen Kroon begon, was de instroom gekelderd tot negentien eerstejaars. De faculteit legde de lat op veertig. ,,Maar dat blijkt in deze tijd niet reëel. We zitten nu op 25 en zullen de komende jaren onder de dertig blijven hangen. Je moet niet vergeten dat wij tegen de stroom inroeien. De TU daalt, maar wij stijgen licht”, zegt Kroon. ,,Voorlichting is het zwakste middel om gedrag te beïnvloeden. Maar iedereen die je binnenhaalt is meegenomen. Vroeger hoorden we vaak dat studenten geologie in Utrecht waren gaan doen omdat ze niet wisten dat geodesie bestond.”
Meisjes
Technische Aardwetenschappen, voorheen Mijnbouw, kampt ook met een imagoprobleem. ‘Mijnbouw’ had iets stoffigs en ouderwets, maar de nieuwe naam heeft nog geen gunstig effect op de studentenaantallen. De faculteit heeft echter niet de luxe om evenveel geld aan voorlichting uit te geven als Geodesie. Dus zoekt ze het in goedkopere oplossingen. Afgelopen jaar verschenen er dertig advertenties (van honderd gulden per stuk) in schoolkranten. ,,Daar krijgen we leuke reacties op”, vertelt studieadviseur drs. M. Draijer.
Ze meent overigens dat je de aanmeldingen maar voor een fractie met voorlichting kunt beïnvloeden. Dat meisjes geen techniek kiezen bijvoorbeeld, heeft veel meer oorzaken dan de studie alleen. Zo’n maatschappelijke kwestie kun je als TU niet zomaar oplossen.
Volgens Ir. H. Geers, studievoorlichter bij Technische Wiskunde en Informatica, is dat nog maar de vraag. ,,We zeggen dat heel snel, maar ik zou wel eens willen onderzoeken waarom meisjes in Spanje en Polen wel voor wiskunde kiezen. Misschien hebben wij daar wat aan.” Informatica doet het dit jaar goed, want scholieren weten dat het bedrijfsleven om informatici zit te springen. Maar wiskunde is nog niet uit het dal. ,,Daar maken we ons zorgen over”, zegt Geers. De faculteit heeft een extra voorlichter voor wiskunde aangesteld, maar wilde acties liggen niet in het verschiet. Geers voelt er meer voor om rustig een netwerk met docenten wiskunde uit het vwo op te bouwen. En hij wil met andere faculteiten werken aan het imago van techniekstudies.
Noodacties
Samenwerken is ook de wens van de dienst interne en externe communicatie (Diec), die onder meer de voorlichtingsdagen organiseert. ,,We merken dat sommige faculteiten zenuwachtig worden. Die beginnen noodacties, gaan ad hoc studenten werven”, vertelt drs. B. Bloem. Daar is de Diec niet gelukkig mee, maar Bloem kan faculteiten niets verbieden.
,,Mensen worden nerveus en doen soms de stomste dingen”, valt Kroon haar bij. Ze schudt wat ‘ongelukkige’ voorbeelden uit haar mouw. Technische Aardwetenschappen, die wervende posters in abri’s in Delft laat ophangen. Maar de mijnbouwers komen niet alleen uit Delft. Lucht- en Ruimtevaart, die haar voorlichting op cd-rom concentreert. ,,Maar je zal maar een 5-vwo meisje zijn zonder cd-romspeler. Daarom moeten we ons afvragen of we nog wel de goede dingen doen om de mensen te bereiken die we willen bereiken. Ik denk dat we binnen de TU meer moeten samenwerken. Dan profiteert iedereen mee van het algemene imago van de TU.”
Ook Van Rosmalen van Werktuigbouw is het daarmee eens: ,,Het negatieve beeld van techniek verander je niet in je eentje. De televisieserie ‘Fort Alpha’, een soort soap over middelbare scholieren, wordt nu gesubsidieerd omdat er techniekonderwijs in voorkomt. Dat lijkt me goed. Ik had al gedacht: laat iemand bij ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ werktuigbouw gaan studeren. En dan geen nerd, maar een echt stuk. Daar kun je om lachen, maar zulke zaken hebben wel degelijk invloed. Méér misschien dan een folder of brochure.”
(A.d.J.)
De dalende vooraanmeldingscijfers beginnen de TU aardig op de zenuwen te werken. Enkele faculteiten startten een voorlichtingsoffensief, met extra scholierenwervers of een extern communicatiebureau. ,,Voorlichting is hot”, weet drs. M. Kroon. ,,Er wordt veel geld aan uitgegeven. Maar zonder dat de vraag beantwoord is: wat willen we nu eigenlijk?”
De toekomst voor jonge ingenieurs ziet er allesbehalve somber uit. En toch scoort Delft slecht onder scholieren, de aanmeldingen blijven zakken. De cijfers wijzen nu op min elf procent. Dat percentage kan nog bijtrekken – want studenten schrijven zich steeds later in – maar alles duidt erop dat Delft samen met Leiden, Wageningen en de Universiteit van Amsterdam weer een forse dreun te verwerken krijgt.
,,Er moest iets dramatisch gebeuren om zo’n schrikeffect teweeg te brengen dat bestuurders de keuze voor voorlichting maken”, zegt drs. M. Kroon, voorlichtster bij Bouwkunde en Geodesie. ,,Ik kan me voorstellen dat een faculteit eigenlijk liever computers of boeken koopt.” Investeren in brochures en posters is riskant, het blijft altijd de vraag wat je er precies voor terugkrijgt. Toch steken faculteiten momenteel veel geld in voorlichting.
Werktuigbouw bijvoorbeeld, waar de belangstelling al jaren terugloopt, besloot in februari tot een ‘voorlichtingsexplosie’. Het adviesbureau PersoneelsZaak kreeg opdracht een communicatieplan op te stellen en daarnaast werd drs. A. van Rosmalen, afkomstig uit de reclamewereld, aangetrokken om de adviezen uit te voeren. ,,Onderzoek van PersoneelsZaak toonde aan dat de studenten niet trots zijn op hun studie. Ze hebben bijna zoiets van ‘sorry hoor, maar ik doe werktuigbouw’. De studie wordt geassocieerd met fabriekshallen, vervuiling en machines.” Kortom: werktuigbouw kampt met een imagoprobleem.
Paniekvoetbal
De eerste actie om daar wat aan te doen, valt voorlopig tegen. PersoneelsZaak bedacht een werktuigbouw-excursie, eind deze maand naar grote bedrijven als Heineken en Schiphol. Maar minder scholieren dan gehoopt meldden zich aan. Op langere termijn denkt Van Rosmalen dat Werktuigbouw eerst haar basis goed moet regelen, voordat grote campagnes worden opgezet. ,,Het begon een beetje als paniekvoetbal. Maar als we nu eerst eens zorgen dat we alle verzoeken om informatie beantwoorden, dat er een vriendelijke juffrouw aan de telefoon zit en dat we een goede presentatie hebben voor de voorlichtingsdagen.”
De boodschap moet worden: ‘Werktuigbouw is leuk’. ,,Er gebeuren hier hele interessante dingen, maar bijna niemand weet ervan. Ik hoor mensen telkens zeggen dat werktuigbouw zo’n zware studie is en dat vijftig procent afhaakt. Onzekere pubers denken dan meteen dat zo’n studie niks voor hen is”,meent Van Rosmalen. ,,Je moet in de voorlichting wel reëel zijn, maar het gaat erom hoe je de boodschap verpakt.”
,,Scholieren blijken dol op kaarten, dus cartografie komt prominent terug in de folders van Geodesie”, zegt ook Kroon van Geodesie. ,,We zeggen er wèl eerlijk bij dat ze wiskunde ook leuk moeten vinden, want anders haken ze na een jaar alsnog af.” En afhakers kosten een fauclteit alleen maar geld. Eerlijke voorlichting wordt steeds belangrijker, benadrukt ze: ,,Scholieren zijn reclame kotsbeu.”
Geodesie was de eerste TU-studie die tweeëneenhalf jaar geleden serieus werk maakte van voorlichting. Een ton per jaar is er beschikbaar, inclusief het salaris van Kroon. En dat werkt, zegt ze. De vraag naar informatie is gestegen, decanen verwijzen gemakkelijker door. Maar de streefgetallen zijn nog niet gehaald.
Toen Kroon begon, was de instroom gekelderd tot negentien eerstejaars. De faculteit legde de lat op veertig. ,,Maar dat blijkt in deze tijd niet reëel. We zitten nu op 25 en zullen de komende jaren onder de dertig blijven hangen. Je moet niet vergeten dat wij tegen de stroom inroeien. De TU daalt, maar wij stijgen licht”, zegt Kroon. ,,Voorlichting is het zwakste middel om gedrag te beïnvloeden. Maar iedereen die je binnenhaalt is meegenomen. Vroeger hoorden we vaak dat studenten geologie in Utrecht waren gaan doen omdat ze niet wisten dat geodesie bestond.”
Meisjes
Technische Aardwetenschappen, voorheen Mijnbouw, kampt ook met een imagoprobleem. ‘Mijnbouw’ had iets stoffigs en ouderwets, maar de nieuwe naam heeft nog geen gunstig effect op de studentenaantallen. De faculteit heeft echter niet de luxe om evenveel geld aan voorlichting uit te geven als Geodesie. Dus zoekt ze het in goedkopere oplossingen. Afgelopen jaar verschenen er dertig advertenties (van honderd gulden per stuk) in schoolkranten. ,,Daar krijgen we leuke reacties op”, vertelt studieadviseur drs. M. Draijer.
Ze meent overigens dat je de aanmeldingen maar voor een fractie met voorlichting kunt beïnvloeden. Dat meisjes geen techniek kiezen bijvoorbeeld, heeft veel meer oorzaken dan de studie alleen. Zo’n maatschappelijke kwestie kun je als TU niet zomaar oplossen.
Volgens Ir. H. Geers, studievoorlichter bij Technische Wiskunde en Informatica, is dat nog maar de vraag. ,,We zeggen dat heel snel, maar ik zou wel eens willen onderzoeken waarom meisjes in Spanje en Polen wel voor wiskunde kiezen. Misschien hebben wij daar wat aan.” Informatica doet het dit jaar goed, want scholieren weten dat het bedrijfsleven om informatici zit te springen. Maar wiskunde is nog niet uit het dal. ,,Daar maken we ons zorgen over”, zegt Geers. De faculteit heeft een extra voorlichter voor wiskunde aangesteld, maar wilde acties liggen niet in het verschiet. Geers voelt er meer voor om rustig een netwerk met docenten wiskunde uit het vwo op te bouwen. En hij wil met andere faculteiten werken aan het imago van techniekstudies.
Noodacties
Samenwerken is ook de wens van de dienst interne en externe communicatie (Diec), die onder meer de voorlichtingsdagen organiseert. ,,We merken dat sommige faculteiten zenuwachtig worden. Die beginnen noodacties, gaan ad hoc studenten werven”, vertelt drs. B. Bloem. Daar is de Diec niet gelukkig mee, maar Bloem kan faculteiten niets verbieden.
,,Mensen worden nerveus en doen soms de stomste dingen”, valt Kroon haar bij. Ze schudt wat ‘ongelukkige’ voorbeelden uit haar mouw. Technische Aardwetenschappen, die wervende posters in abri’s in Delft laat ophangen. Maar de mijnbouwers komen niet alleen uit Delft. Lucht- en Ruimtevaart, die haar voorlichting op cd-rom concentreert. ,,Maar je zal maar een 5-vwo meisje zijn zonder cd-romspeler. Daarom moeten we ons afvragen of we nog wel de goede dingen doen om de mensen te bereiken die we willen bereiken. Ik denk dat we binnen de TU meer moeten samenwerken. Dan profiteert iedereen mee van het algemene imago van de TU.”
Ook Van Rosmalen van Werktuigbouw is het daarmee eens: ,,Het negatieve beeld van techniek verander je niet in je eentje. De televisieserie ‘Fort Alpha’, een soort soap over middelbare scholieren, wordt nu gesubsidieerd omdat er techniekonderwijs in voorkomt. Dat lijkt me goed. Ik had al gedacht: laat iemand bij ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ werktuigbouw gaan studeren. En dan geen nerd, maar een echt stuk. Daar kun je om lachen, maar zulke zaken hebben wel degelijk invloed. Méér misschien dan een folder of brochure.”
(A.d.J.)
Comments are closed.