Onderwijs

Aardwetenschappers en auto-industrie bouwen eco-auto

Autofabrikanten Audi, Volkswagen en de sectie grondstoffentechnologie starten in januari met de ontwikkeling van een lichtgewichtauto, de Super Light Car.

Promovenda ir. Antoinette van Schaik promoveert komende woensdag op het modelleren van het totale recycleproces voor auto’s. Ze kan met dit model voorspellen hoeveel procent van een sloopauto tot herbruikbaar materiaal verwerkt kan worden.

De komende drie jaar mag ze samen met een groep autofabrikanten, waaronder Volkswagen en Audi, haar onderzoeksresultaten uitwerken in het Super Light Car-project. Deze lichtgewicht eco-auto moet ze op recyclebaarheid testen. Dit gebeurt bij haar promotor prof.dr. Markus Reuter, de kartrekker van het project bij grondstoffentechnologie.

De nieuwe auto mag niet meer dan vierhonderd kilo wegen en moet zeker tien jaar meegaan. Ook moet de auto optimaal recyclebaar zijn en een laag brandstofverbruik hebben. De Europese Unie sponsort het Super Light Car-project.

Het concept van de auto lijkt op de Dutch Evo. Deze lichtgewichtauto ontstond op de tekentafel in een Delfts interfacultair onderzoeksprogramma. Het ontwerpresultaat daarvan werd op de Autorai van 2002 gepresenteerd.

Voor haar promotie bestudeerde Van Schaik de recycleketen waar een auto door gaat. Ze keek per onderdeel van de keten hoeveel procent van een materiaal er terug werd gewonnen. Op basis hiervan ontwierp ze een totaalmodel van een complete recyclefabriek.

Om dit model met experimentele gegevens te voeden, deed Van Schaik vorig jaar mee aan de grootste shredderproef ooit in de wereld gehouden. In de recyclefabriek van het Belgische Comet Sambre gingen 1200 auto’s door de autoversnipperaar.

Van Schaik keek hoeveel procent van welke materiaalfracties, bijvoorbeeld aluminium of kunststof, er na versnipperen en scheiden zuiver konden worden teruggewonnen. Dit vertaalde zij naar het ontwerp van een auto.

Haar onderzoek is van belang omdat in 2006 al 85 procent van de massa van een auto moet worden teruggewonnen volgens nieuwe wetgeving. “Maar eigenlijk is die norm heel rigide”, zegt Van Schaik. “Je zou een statistische onzekerheidsmarge moeten inbouwen.”

Bij geen enkel onderdeel in de keten kun je namelijk honderd procent van een materiaal, bijvoorbeeld staal, terugwinnen. “Er blijft altijd iets achter”, zegt Van Schaik. “Omdat de keten uit meer processen bestaat, krijg je over de hele lengte meer verlies dan je tot nu toe kunt voorspellen.”

Van Schaik ontdekte dat gebruik van lijm in auto’s zorgde voor milieu-emissies, omdat materialen uit een auto niet zuiver konden worden teruggewonnen. De bevestigingsmethodes in de lichtgewichtauto krijgen dan ook haar warme aandacht in de komende drie jaar. “Meteen aan de tekentafel moet aandacht voor de constructie komen. Ontwerpers moeten de auto zo ontwerpen, dat hij makkelijk uit elkaar is te halen zonder materiaalverlies.” (RZ)

Antoinette van Schaik kan met haar model voorspellen hoeveel procent van een sloopauto tot herbruikbaar materiaal verwerkt kan worden. Ze deed vorig jaar mee aan de grootste shredderproef ooit: in de recyclefabriek van het Belgische Comet Sambre gingen 1200 auto’s door de autoversnipperaar.

Promovenda ir. Antoinette van Schaik promoveert komende woensdag op het modelleren van het totale recycleproces voor auto’s. Ze kan met dit model voorspellen hoeveel procent van een sloopauto tot herbruikbaar materiaal verwerkt kan worden.

De komende drie jaar mag ze samen met een groep autofabrikanten, waaronder Volkswagen en Audi, haar onderzoeksresultaten uitwerken in het Super Light Car-project. Deze lichtgewicht eco-auto moet ze op recyclebaarheid testen. Dit gebeurt bij haar promotor prof.dr. Markus Reuter, de kartrekker van het project bij grondstoffentechnologie.

De nieuwe auto mag niet meer dan vierhonderd kilo wegen en moet zeker tien jaar meegaan. Ook moet de auto optimaal recyclebaar zijn en een laag brandstofverbruik hebben. De Europese Unie sponsort het Super Light Car-project.

Het concept van de auto lijkt op de Dutch Evo. Deze lichtgewichtauto ontstond op de tekentafel in een Delfts interfacultair onderzoeksprogramma. Het ontwerpresultaat daarvan werd op de Autorai van 2002 gepresenteerd.

Voor haar promotie bestudeerde Van Schaik de recycleketen waar een auto door gaat. Ze keek per onderdeel van de keten hoeveel procent van een materiaal er terug werd gewonnen. Op basis hiervan ontwierp ze een totaalmodel van een complete recyclefabriek.

Om dit model met experimentele gegevens te voeden, deed Van Schaik vorig jaar mee aan de grootste shredderproef ooit in de wereld gehouden. In de recyclefabriek van het Belgische Comet Sambre gingen 1200 auto’s door de autoversnipperaar.

Van Schaik keek hoeveel procent van welke materiaalfracties, bijvoorbeeld aluminium of kunststof, er na versnipperen en scheiden zuiver konden worden teruggewonnen. Dit vertaalde zij naar het ontwerp van een auto.

Haar onderzoek is van belang omdat in 2006 al 85 procent van de massa van een auto moet worden teruggewonnen volgens nieuwe wetgeving. “Maar eigenlijk is die norm heel rigide”, zegt Van Schaik. “Je zou een statistische onzekerheidsmarge moeten inbouwen.”

Bij geen enkel onderdeel in de keten kun je namelijk honderd procent van een materiaal, bijvoorbeeld staal, terugwinnen. “Er blijft altijd iets achter”, zegt Van Schaik. “Omdat de keten uit meer processen bestaat, krijg je over de hele lengte meer verlies dan je tot nu toe kunt voorspellen.”

Van Schaik ontdekte dat gebruik van lijm in auto’s zorgde voor milieu-emissies, omdat materialen uit een auto niet zuiver konden worden teruggewonnen. De bevestigingsmethodes in de lichtgewichtauto krijgen dan ook haar warme aandacht in de komende drie jaar. “Meteen aan de tekentafel moet aandacht voor de constructie komen. Ontwerpers moeten de auto zo ontwerpen, dat hij makkelijk uit elkaar is te halen zonder materiaalverlies.” (RZ)

Antoinette van Schaik kan met haar model voorspellen hoeveel procent van een sloopauto tot herbruikbaar materiaal verwerkt kan worden. Ze deed vorig jaar mee aan de grootste shredderproef ooit: in de recyclefabriek van het Belgische Comet Sambre gingen 1200 auto’s door de autoversnipperaar.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.