Campus

Slim gekleed

Nooit meer in je vrije tijd zweten in een te klein pashokje. Oud TU-studenten Jantien Herfst en Mei Ling Tan bedachten een kledingformule voor mannen die geen tijd of zin hebben om te winkelen, maar er wel goed uit willen zien.


Makkelijk en snel kleding kopen, het is de droom van elke man. “We verplaatsen een stuk winkel in zijn maat naar hem thuis”, legt Mei Ling Tan, oud-TBM-student, uit. Een online intakegesprek moet een beeld geven van zijn levensstijl. Wat voor werk doet hij? Wat voor kleding draagt hij daarbij? Wat doet hij in het weekend? Op basis van dat gesprek selecteren Tan en Jantien Herfst (ook TBM-alumnus) kleding in hun eigen warenhuis. “Dat gaat per setje”, vertelt Tan. “Altijd een broek, shirt, trui, colbertje, onderbroeken en sokken.” Tan en Herfst selecteren twee of drie van deze sets en sturen ze naar de klant. Wat hij mooi vindt, houdt hij. De rest stuurt hij terug. Wat hij koopt, betaalt hij.


Intake per skype

House of Einstein is gevestigd in een groot pand in Leiden waar Albert Einstein woonde toen hij in Leiden studeerde. Herfst en Tan, zelf heel ‘stylish’ gekleed, zitten omringd door stagiaires aan een grote tafel achter hun laptops. De nieuwe collectie is net binnen. “We doen inkopen in februari en augustus”, vertelt Herfst. “Dan zijn we alleen maar on the road om bij alle kledingmerken samples te bekijken en te bestellen.”

Op het ochtendprogramma staan twee intakegesprekken. Herfst zit klaar om met Job Nijs te skypen. Nijs is ZZP’er en werkt bij YesDelft. Hij houdt niet van kleren kopen. “Ik gedraag me als een klein kind bij het shoppen”, vertelt hij. “Als ik een winkel binnen kom, wil ik meteen weer naar huis.” Nijs wil een lentekoffer bestellen.

De intakegesprekken gebeuren altijd in een aparte kamer omdat de vragen heel persoonlijk zijn. Herfst opent een Excelsheet met alle gegevens en maten van Nijs. Nijs is net op wintersport geweest en zit thuis met een bruin hoofd achter zijn computer. De setting is informeel. Herfst en Nijs kennen elkaar van YesDelft en begroeten elkaar enthousiast.

Herfst bevraagt Nijs over zijn shopgedrag en maten. Nijs winkelt twee keer per jaar en gaat dan meteen op de klassieke lijnen en Dockers broeken af. “Ik ben niet zo spannend”, lacht hij. Hij is afgelopen maanden twintig kilo afgevallen. “Ik paste mijn oude kleren niet meer en heb toen mijn hele nieuwe garderobe bij House of Einstein aangeschaft.” Hij vertelt enthousiast dat de dames hem anders hebben leren kijken naar kleren. “Vroeger zag ik er vrij klassiek uit, nu probeer ik nieuwe dingen. Ik ben een andere man.”

Nijs houdt van witte, slimfit overhemden van een stevige stof. Verder bevallen de hippere modellen jeans hem wel. Herfst vraagt door tot onderbroek (strak of los?), sokken en riem. Dan volgen persoonlijke vragen. Welke sporten doe je? Heb je een gezin? Reis je veel? Is je carrière belangrijk voor je? Ten slotte nemen ze de order door. Nijs wil graag drie outfits.


Hele outfits

Ondertussen begint Tan het intake gesprek met Diedrick Nierstrasz. Hij is 33 jaar, oud-student offshore engineering en werkt momenteel als afdelingshoofd van de productieafdeling bij Ampelmann. Nierstrasz winkelt één keer per maand. Toch is hij klant bij  House of Einstein. “Hier koop ik kleren die ik zelf nooit zou kiezen.” Ook Nierstrasz beantwoordt alle vragen. Hij gaat meestal in spijkerbroek en trui naar zijn werk. Zijn maten zijn niet veranderd en staan nog netjes in de datasheet. Nierstrasz wil geen saaie overhemden en voor de zomer wil hij T-shirts met print.

Nu ze een goed beeld hebben van de behoeften van Nierstrasz en Nijs, lopen Herfst en Tan naar hun warenhuis met kleding achter in het kantoor. Er liggen merken als Tommy Hilfiger, Nudie jeans en Gant, allemaal netjes opgestapeld per kledingstuk en maat. Herfst en Tan selecteren de outfits zorgvuldig tot op onderbroek en sokken. Ook houden ze rekening met eerdere aankopen van de mannen.

“Soms weet je tijdens de intake al: dat wordt die trui en die broek” vertelt Herfst. Nu de nieuwe collectie binnen is, moeten de dames even wennen aan wat ze hebben en hoe ze dat kunnen combineren. In het warenhuis wordt druk overlegd of Nierstrasz al een rode trui heeft en of Nijs een grim tim spijkerbroek aan kan. Vervolgens verpakt een stagiaire de outfits netjes in bruin papier met strik en stuurt de koffers naar de mannen.

Herfst en Tan adviseren hun klanten om hele outfits te kopen. “Als ze alleen een spijkerbroek willen, kunnen ze beter zelf naar de winkel gaan.” Nijs haalt thuis een mooi, hip pak uit de koffer. Moet hij er goed uit zien op zijn werk? Hij lacht hard. “Bij de TU gelden andere maatstaven” grapt hij, “maar ik vind het belangrijk om er verzorgd uit te zien.” Zijn vriendin vindt het niet jammer dat ze niet meer met hem kan shoppen. “Ze is dolblij met House of Einstein.”

Nierstrasz wordt verrast met een blauw-wit geruit overhemd, een rode kasjmier trui en een lichte spijkerbroek met riem. Op zijn werk is hij de enige die met kleding bezig is. “Mijn collega’s lachen me uit dat ik House of Einstein bestel”, vertelt hij, “maar stiekem zijn ze jaloers”. Waar Tan en Herfst bij Nierstrasz echt niet mee moeten aankomen zijn skinny jeans.  “Ik weet niet of die nog in de mode zijn maar daar maak je me echt niet blij mee.”

Nijs en Nierstrasz zijn heel tevreden over hun nieuwe outfits. “Het overhemd is wel echt wat anders dan wat ik normaal heb”, zegt Niestrasz, “maar daarom koop ik juist bij House of Einstein.”

Klanten van House of Einstein moeten niet op hun centen zitten. De kleding is van bekende merken en van goede kwaliteit. “Onze doelgroep is mannen tussen de 35 en 45 jaar in de bloei van hun carrière, met voldoende te besteden”, zegt Tan. Mannen die geen zin hebben om in de weekenden aan kleding te denken. “Ze gaan liever met de kinderen sporten of met vrienden de kroeg in.”


Mode en IT

De dames hebben al nieuwe plannen. Naast een modebedrijf wordt House of Einstein ook een IT-bedrijf. Daar komt het Delftse hart in Tan en Herfst naar boven. “Het verkrijgen en verwerken van data is momenteel het moeilijkste in de e-commerce branche”, legt Tan uit. Daarom ontwikkelen ze een systeem waarbij ze direct de maten van hun klanten kunnen zien per merk, maar ook wat hun verkoopgeschiedenis is. “Op basis daarvan willen we voorspellingen maken van wat klanten in de toekomst mooi vinden.” Volgens Tan zijn ook modehuizen en kledingmerken daarin geïnteresseerd. “Wij kunnen binnenkort tot het niveau van hobby’s laten zien wie hun doelgroep is.”



www.houseofeinstein

www.facebook.com/houseofeinstein

Twitter @HouseofEinstein


CV

Het gevoel voor mode van Herfst en Tan komt niet uit de lucht vallen. Herfst deed modeacademie in Londen voordat ze naar Delft kwam om systems engineering, policy analysis and management (TBM) te studeren. Tan, die dezelfde studie deed, werkte als freelance stylist voor onder andere FHM, Veronica Magazine en Elite models. Onlangs trad ook Sanne Andrée Wiltens als personal shopper in dienst.



Mannen en mode

Diepgaand onderzoek van House of Einstein heeft uitgewezen dat:


  • Meer dan tachtig procent van de klanten het belangrijk vindt dat anderen vinden dat hij er goed uitziet

  • Slechts twee procent een voorloper op het gebied van mode wil zijn

  • De meeste mannen maar 2 keer per jaar winkelen

  • Slechts vijftien procent online winkelt

  • De man gemiddeld tien tot vijftien kledingstukken per jaar koopt

  • Meer dan de helft zich laat adviseren door zijn vriendin

  • Tien procent nog steeds het liefste met zijn moeder winkelt…

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.