Stressvolle eindsprint voor de Ecorunner

Van Delft helemaal naar Andalusië rijden op één litertje brandstof. Theoretisch kan het. Dat demonstreerden Delftse studenten afgelopen weekend in Rotterdam tijdens de Shell Ecomarathon. Hun wagen, de Ecorunner, reed 1 op 1698.

De Ecorunner verbruikt het energie-equivalent van 1 liter benzine op 1698 kilometer. (Foto: Tomas van Dijk)
De Ecorunner verbruikt het energie-equivalent van 1 liter benzine op 1698 kilometer. (Foto: Tomas van Dijk)

 

Geruisloos gaat het ene raketvormige wagentje na het andere over de finish. De bestuurders, opgesloten in de kleine gestroomlijnde coconnetjes, hebben tientallen meters voor de eindstreep hun laatste toefje gas gegeven en laten de wagens energiezuinig het laatste stukje uitrollen. De klok tikt af. Met een noodvaart raast dan de Ecorunner voorbij. Net op tijd. Drie seconde later, terwijl de Ecorunner nog aan het afremmen is en zijn banden tot aan het canvas slijt, sluit de race.

1 liter op 1698 kilometer, dat is ( omgerekend naar hetenergie-equivalent van een liter benzine) de score van het Delftse team na afloop van de Shell Ecomarathon. Deze jaarlijkse, door het oliebedrijf georganiseerde race, vond afgelopen weekend plaats op een circuit rondom het Ahoy. .Bijna tweehonderd wagens van scholieren en studenten uit heel Europa reden hier - zo zuinig mogelijk - op waterstof (zoals de Ecorunner), op diesel, op zonne-energie of elektrisch met een accu.

Hoe indrukwekkend ook, met een score van 1 op 1698 vallen de Delftse studenten niet in de prijzen. De winnaar in de waterstof-categorie (Polytech Nantes) reed ongeveer 1 op 4800. En de beste diesel-wagen reed 1 op 2833.

“De eindsprint naar de finish was enorm stressvol”, zegt teammanager Michiel Wassenaar. “We konden niet onze ideale snelheid aanhouden omdat het zo druk was op het parcours. We moesten daarom aan het eind extra snel rijden; 27 kilometer per uur. De ideale snelheid is 25 kilometer per uur.”

Vorig jaar reed het team geen enkele ronde uit. En ook dit jaar dreigde een fiasco. Twee eerdere pogingen strandden namelijk jammerlijk. Eerst deed de toeter (een verplicht attribuut) het niet naar behoren. Hij zorgde voor kortsluiting waardoor op zijn beurt de cruise control het niet goed meer deed. Tweeënveertig uur hebben de studenten gesleuteld. Pas op de laatste racedag (zaterdag) was het probleem verholpen en volgde de tweede poging. Toen vloog de kap van de wagen af. In allerijl hebben de studenten de kap toen met extra magneetjes steviger vastgezet.

“Of we tevreden zijn met het resultaat? We zijn blij dat we een officiële score hebben behaald”, zegt Wassenaar. “Maar we hadden gehoopt 1 op 5500 te rijden. Onze berekeningen toonden aan dat dat haalbaar was. Aan het eind van de zomervakantie zullen we nog eens proberen om die score te behalen. We testen de wagen dan op het parcours van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad.”


23 oktober 2014 08.59

Register voor ingenieurs in de maak

Er komt een speciaal keurmerk voor ingenieurs die hun vak bijhouden. Zij worden opgenomen in een register en mogen zich straks chartered engineer of incorporated engineer noemen.
23 oktober 2014 08.52

Tweede master goedkoper voor Utrechtse studenten

Studenten van de Universiteit Utrecht die direct na hun master beginnen aan een tweede masteropleiding bij diezelfde universiteit, hoeven niet langer het hoge instellingscollegegeld te betalen.

23 oktober 2014 08.50

Tweede Kamer opnieuw geïrriteerd over Universiteit Leiden

De PvdA in de Tweede Kamer betwijfelt of de Universiteit Leiden nog mee moet doen aan het experiment met een bindend studieadvies in het tweede jaar. Niet alle opleidingen zouden voldoen aan de eisen voor deelname.
22 oktober 2014 15.51

Kivi introduceert meerwaarde voor ingenieurs

Kivi introduceert meerwaarde voor ingenieurs Kivi voert internationaal erkende kwalificaties in voor ingenieurs die in hun vak werkzaam zijn en zich erin blijven bekwamen. De ingenieursvereniging volgt daarbij de Britse zustervereniging.

22 oktober 2014 13.52

Spelenderwijs door de spelonken van EWI

Spelenderwijs door de spelonken van EWI Als tiener wil je niet meer aan het handje genomen worden. Dat bleek wel tijdens de open dagen bij EWI.
21 oktober 2014 13.19

Waar studeer je voor een appel en een ei?

Nu de basisbeurs verdwijnt, wordt het wellicht interessant om over de grens te kijken. In Scandinavië is studeren gratis, in Duitsland en Italië stukken goedkoper. Dat scheelt toch al gauw zo’n tweeduizend euro per jaar.

  Meer