Stressvolle eindsprint voor de Ecorunner

Van Delft helemaal naar Andalusië rijden op één litertje brandstof. Theoretisch kan het. Dat demonstreerden Delftse studenten afgelopen weekend in Rotterdam tijdens de Shell Ecomarathon. Hun wagen, de Ecorunner, reed 1 op 1698.

De Ecorunner verbruikt het energie-equivalent van 1 liter benzine op 1698 kilometer. (Foto: Tomas van Dijk)
De Ecorunner verbruikt het energie-equivalent van 1 liter benzine op 1698 kilometer. (Foto: Tomas van Dijk)

 

Geruisloos gaat het ene raketvormige wagentje na het andere over de finish. De bestuurders, opgesloten in de kleine gestroomlijnde coconnetjes, hebben tientallen meters voor de eindstreep hun laatste toefje gas gegeven en laten de wagens energiezuinig het laatste stukje uitrollen. De klok tikt af. Met een noodvaart raast dan de Ecorunner voorbij. Net op tijd. Drie seconde later, terwijl de Ecorunner nog aan het afremmen is en zijn banden tot aan het canvas slijt, sluit de race.

1 liter op 1698 kilometer, dat is ( omgerekend naar hetenergie-equivalent van een liter benzine) de score van het Delftse team na afloop van de Shell Ecomarathon. Deze jaarlijkse, door het oliebedrijf georganiseerde race, vond afgelopen weekend plaats op een circuit rondom het Ahoy. .Bijna tweehonderd wagens van scholieren en studenten uit heel Europa reden hier - zo zuinig mogelijk - op waterstof (zoals de Ecorunner), op diesel, op zonne-energie of elektrisch met een accu.

Hoe indrukwekkend ook, met een score van 1 op 1698 vallen de Delftse studenten niet in de prijzen. De winnaar in de waterstof-categorie (Polytech Nantes) reed ongeveer 1 op 4800. En de beste diesel-wagen reed 1 op 2833.

“De eindsprint naar de finish was enorm stressvol”, zegt teammanager Michiel Wassenaar. “We konden niet onze ideale snelheid aanhouden omdat het zo druk was op het parcours. We moesten daarom aan het eind extra snel rijden; 27 kilometer per uur. De ideale snelheid is 25 kilometer per uur.”

Vorig jaar reed het team geen enkele ronde uit. En ook dit jaar dreigde een fiasco. Twee eerdere pogingen strandden namelijk jammerlijk. Eerst deed de toeter (een verplicht attribuut) het niet naar behoren. Hij zorgde voor kortsluiting waardoor op zijn beurt de cruise control het niet goed meer deed. Tweeënveertig uur hebben de studenten gesleuteld. Pas op de laatste racedag (zaterdag) was het probleem verholpen en volgde de tweede poging. Toen vloog de kap van de wagen af. In allerijl hebben de studenten de kap toen met extra magneetjes steviger vastgezet.

“Of we tevreden zijn met het resultaat? We zijn blij dat we een officiële score hebben behaald”, zegt Wassenaar. “Maar we hadden gehoopt 1 op 5500 te rijden. Onze berekeningen toonden aan dat dat haalbaar was. Aan het eind van de zomervakantie zullen we nog eens proberen om die score te behalen. We testen de wagen dan op het parcours van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad.”


17 april 2015 19.05

A long evening and no debate

A long evening and no debate When a university offers a Studium Generale podium to a guest for the evening, you can expect a lecture followed by lively discourse and debate; and more so when that guest holds controversial views. So when Head of the TU Delft Studium ...
17 april 2015 17.54

Medezeggenschap: UvA-bestuur functioneert nu niet

De medezeggenschapsraden van de Universiteit van Amsterdam zeggen hun vertrouwen in het college van bestuur nog niet op. Wel willen ze met de raad van toezicht overleggen over de “huidige samenstelling” van het college.

17 april 2015 16.22

Waar zijn ze slimmer dan wij?

Waar zijn ze slimmer dan wij? In elf Europese landen zijn jonge dertigers hoger opgeleid dan in Nederland. In Scandinavië en Groot-Brittannië bijvoorbeeld, maar ook in Ierland en Cyprus.
16 april 2015 14.49

Vernieuwde vraagbaak voor studenten

De Landelijke Studentenvakbond start een website waar studenten terecht kunnen met al hun vragen over studiefinanciering, huisvesting of medezeggenschap. “De informatie van het ministerie is vaak incompleet.”

16 april 2015 12.07

​‘Er kómt een druppel die de emmer doet overlopen’

​‘Er kómt een druppel die de emmer doet overlopen’ Rector Karel Luyben gaat in mei met hoofd Studium Generale Coen Vermeeren in gesprek over de programmering van zijn bureau. Aanleiding is een controversiële lezing vanavond over de aanslagen van 11 september in New York.
15 april 2015 22.00

Rijdende hulp bij invullen IKA

Rijdende hulp bij invullen IKA Wie moeite heeft met het invullen van het ‘individueel keuzemodel arbeidsvoorwaarden’, beter bekend als IKA, kan op 21 en 23 april persoonlijke hulp krijgen. Die dagen rijden er tuk tuks over de campus om medewerkers met vragen naar de ...

  Meer