Proef met virtuele masters

Het virtueel onderwijs komt er aan: de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) en Techniek, Bestuur en Management (TBM) bieden volgend jaar elk vijf online mastervakken aan.

Met dit experiment wil de TU wereldwijd niet alleen studenten maar vooral ook professionals bereiken die hun kennis willen opvijzelen. Zij kunnen hierdoor onafhankelijk van tijd en plaats studeren met begeleiding, toetsing en mogelijk certificering.

De faculteit L&R gaat online varianten maken van de mastervakken advanced structural analysis, buckling of structures, structural modeling, advanced design and optimalization of composite structures I en introduction to adaptive aerospace structures.

Het betreft kernvakken uit een masterprofiel voor het ontwerpen en optimaliseren van lichtgewicht constructies. Studenten op stage of in een uitwisselingsprogramma kunnen deze vakken dan online volgen. Ingenieurs die nog zijn opgeleid met aluminium als ontwerpmateriaal voor vliegtuigen leren zo over de huidige materialen: composieten.

Het is de bedoeling dat volgend jaar september maximaal veertig studenten deze vakken online en in een vaststaande volgorde en periode volgen. Voor elk vak wil L&R een online community op blackboard opzetten waarbinnen studenten elkaar feedback kunnen geven.

Verder wil L&R onder meer gebruikmaken van collegeopnames, videoinstructies en simulaties, interactieve textbooks en filmpjes, online spreekuren, live twitterfeeds en voor mondelinge tentamens mogelijk skype en webcams.

TBM gaat online varianten maken van vijf vakken uit de master engineering & policy analysis. Het gaat om principles of policy analysis, policy and strategy models, policy analysis of multi-actor systems, technology development & impact assessment en continuous systems modeling.

In deze master ligt de nadruk op het analyseren en oplossen van complexe technologische vraagstukken waarbij verschillende belanghebbenden met conflicterende doelen een rol spelen. De master wordt onder meer aangeboden als double degree programma met de Harbin University of Technology (HIT) in China.

De master maakt ook deel uit van de zogeheten Erasmus Mundus masters in Economics and Management of Network Industries (EMIN), waarvoor de EU felbegeerde studiebeurzen beschikbaar stelt. De TU werkt hierbij samen met universiteiten in Madrid en Parijs en verstrekt een double degree.

Met de vijf online varianten richt TBM zich op studenten die om financiële of andere redenen (nog) niet naar Delft kunnen komen om vakken te volgen voor deze double degrees. Verder richt de faculteit zich op mensen die keuzevakken willen volgen en op professionals die kennis willen opdoen voor hun praktijkvoorbeelden.

Uniek is dan ook dat studenten samenwerken aan een praktijkopdracht die de professionals inbrengen. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: de professional krijgt feedback op zijn concrete probleem en de andere studenten werken met praktijkvoorbeelden. Toetsing van groepsopdrachten vindt plaats via peer review, daarnaast moeten deelnemers een essay schrijven.

TBM wil in totaal honderd online deelnemers (twintig per vak) trekken, van wie er tachtig slagen of een bewijs van deelname ontvangen. Ook wil de faculteit dat elk van de online vakken per jaar door tweeduizend unieke bezoekers worden bekeken.
De faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen werkt een plan uit om een virtuele masteropleiding watermanagement aan te bieden.

Online onderwijs is een van de speerpunten in het beleidsplan Onderwijs & Technologie 2011-2014 van de TU Delft.

Meer informatie:

Ir. Joost Groot Kormelink (projectleider strategische vernieuwing) J.B.J.GrootKormelink@tudelft.nl (015) 2783260

Dr.ir. Gillian Saunders (projectleider L&R) G.N.Saunders@tudelft.nl
(015) 2785369


31 maart 2015 09.40

Geen bemiddelingskosten voor nieuwe kamer

Het vinden van een nieuwe studentenkamer wordt goedkoper. Straks mogen bemiddelingsbureaus hun kosten niet langer op studenten afwentelen. Ze mogen alleen de huisbaas een rekening sturen.
31 maart 2015 09.38

Ook promovendi lijden onder rendementsdenken

Waarom zouden er nog meer promovendi moeten komen? Kijk eerst eens waarom ze zo vaak tussentijds afhaken, zegt Charlotte de Roon, de nieuwe voorzitter van het Promovendi Netwerk Nederland.

30 maart 2015 00.08

Bachelorawards 2015

Bachelorawards 2015 Vijf bachelor eindprojecten krijgen op 30 maart een UfD-Damen Bachelor Award ter waarde van 2500 euro. Vier teams vertellen over hun ontwerpen: een ganzendrone, een spionagesatelliet, een microreactor en een battery management system voor ...
30 maart 2015 00.04

Sterkste Student van Delft

Sterkste Student van Delft Student werktuigbouwkunde Auke Piers wist zondag 22 maart de meeste kilo's te tillen in de wedstrijd powerliften van studentenkrachtsportvereniging IJzersterk en mag zich daarom Sterkste Student van Delft noemen. Bij de vrouwen was ...

27 maart 2015 20.47

Steeds meer joint programmes met buitenlandse universiteiten

Nederlandse en buitenlandse universiteiten bieden steeds vaker gemeenschappelijke onderwijsprogramma’s aan. Als het ministerie de regels versoepelt, kunnen het er nog veel meer worden, verwacht universiteitenvereniging VSNU.
27 maart 2015 20.44

Gevreesd TTIP-verdrag gaat niet over onderwijs

Het vrijhandelsverdrag TTIP zal publieke diensten als onderwijs en gezondheidszorg niet raken, bezweren de Europese Unie en de Verenigde Staten in een gezamenlijke verklaring.

  Meer