Proef met blended leren

De faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) voert volgend jaar blended learning in bij haar bachelor technische bestuurskunde. Belangrijkste doel is het verhogen van het studiesucces.

Blended learning is een systematische mix van face-to-face onderwijs en online onderwijs. Het kan daarbij gaan om bijvoorbeeld video-instructies, multimediaal lesmateriaal en online spreekuren en toetsen. Binnen de TU gebeurt dat al regelmatig op vakniveau, maar TBM wil het nu systematisch integreren in haar curriculum.
De faculteit wil bij haar bachelor vanaf collegejaar 2013-2014 onder meer intensiever gebruikmaken van serious games, video’s en animaties. Studenten kunnen daarbij zelf ook onderwijsmateriaal creëren door bijvoorbeeld een toepassing te illustreren of een praktijkvoorbeeld uit te werken.

Met social media als Facebook in combinatie met de online introductiemodule technische bestuurskunde wil de faculteit aanstaande studenten alvast binden. Via een gebruikersonderzoek wil TBM bepalen hoe dit beste te doen.
Om docenten inspiratie te geven voor blended learning maakt de faculteit een gids met best practices en beschikbare manieren om ict toe te passen. Voorbeelden zijn digitale toetsen, Video2Learn (instructievideo’s), collegerama, interactie in de collegezaal, social media, het gebruik van wiki.tudelft.nl, serious games en simulaties, beoordeling van studenten door studenten (peer review) en het gebruik van software gericht op brainstorms.

Het idee achter blended learning is dat ict studenten beter kan activeren. Door meer online te doen zouden contactmomenten effectiever kunnen zijn met meer ruimte voor vragen, discussie en diepgang. Het gebruik van ict zou tevens de werkdruk van docenten verlagen door de inzet van digitale testen, opnames van colleges en uitleg via weblectures.

TBM ziet de invoering van het modulair onderwijs (onderwijs in blokken van twee tot drie vakken) in 2013 als uitgelezen kans voor deze proef, waarvoor een ton beschikbaar is. De faculteit wil dat in 2017 zeventig procent van de herinschrijvers de bachelor binnen vier jaar haalt.
Ook de faculteit Industrieel Ontwerpen heeft een plan ingediend voor een proef met blended learning bij haar bachelor. Of dat doorgaat is nog niet zeker. De faculteit wil verkennen hoe ict is toe te passen bij ontwerponderwijs en ziet vooral mogelijkheden voor onder meer digitale toetsing en meer projectachtig onderwijs. 


20 april 2015 22.20

Twee cyber security-opleidingen tegelijk van start

De universiteiten van Delft en Twente starten in september een gezamenlijke masterspecialisatie cyber security. Tegelijk komen de universiteiten van Nijmegen en Eindhoven met een concurrerende specialisatie.
20 april 2015 20.25

Bussemaker: 'Maak examencommissies nog sterker'

Examencommissies in het hoger onderwijs doen hun werk beter dan voorheen, oordelen minister Bussemaker en de Onderwijsinspectie. Maar vooral bij de universiteiten valt er nog aardig wat te verbeteren.

20 april 2015 20.18

'Geef studieadviseurs meer tijd'

Veel studenten zijn ontevreden over hun studieadviseurs, zegt het Interstedelijk Studenten Overleg. Daar zouden universiteiten en hogescholen iets aan moeten doen.
20 april 2015 14.00

In Memoriam - Wijnand Dalmijn

In Memoriam - Wijnand Dalmijn Prof.ir. Wijnand Dalmijn passed away on Sunday, April 12th 2015, after a period of illness. He was born on 28 November, 1941, in Arnhem, The Netherlands, and leaves behind his wife, Ineke, and his three grown-up children, to whom we direct ...

20 april 2015 11.40

UvA-voorzitter Gunning stapt op

Na wekenlange protesten van studenten en medewerkers heeft Louise Gunning dit weekend haar ontslag aangeboden als collegevoorzitter van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.
17 april 2015 19.05

A long evening and no debate

A long evening and no debate When a university offers a Studium Generale podium to a guest for the evening, you can expect a lecture followed by lively discourse and debate; and more so when that guest holds controversial views.

  Meer