Proef met blended leren

De faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) voert volgend jaar blended learning in bij haar bachelor technische bestuurskunde. Belangrijkste doel is het verhogen van het studiesucces.

Blended learning is een systematische mix van face-to-face onderwijs en online onderwijs. Het kan daarbij gaan om bijvoorbeeld video-instructies, multimediaal lesmateriaal en online spreekuren en toetsen. Binnen de TU gebeurt dat al regelmatig op vakniveau, maar TBM wil het nu systematisch integreren in haar curriculum.
De faculteit wil bij haar bachelor vanaf collegejaar 2013-2014 onder meer intensiever gebruikmaken van serious games, video’s en animaties. Studenten kunnen daarbij zelf ook onderwijsmateriaal creëren door bijvoorbeeld een toepassing te illustreren of een praktijkvoorbeeld uit te werken.

Met social media als Facebook in combinatie met de online introductiemodule technische bestuurskunde wil de faculteit aanstaande studenten alvast binden. Via een gebruikersonderzoek wil TBM bepalen hoe dit beste te doen.
Om docenten inspiratie te geven voor blended learning maakt de faculteit een gids met best practices en beschikbare manieren om ict toe te passen. Voorbeelden zijn digitale toetsen, Video2Learn (instructievideo’s), collegerama, interactie in de collegezaal, social media, het gebruik van wiki.tudelft.nl, serious games en simulaties, beoordeling van studenten door studenten (peer review) en het gebruik van software gericht op brainstorms.

Het idee achter blended learning is dat ict studenten beter kan activeren. Door meer online te doen zouden contactmomenten effectiever kunnen zijn met meer ruimte voor vragen, discussie en diepgang. Het gebruik van ict zou tevens de werkdruk van docenten verlagen door de inzet van digitale testen, opnames van colleges en uitleg via weblectures.

TBM ziet de invoering van het modulair onderwijs (onderwijs in blokken van twee tot drie vakken) in 2013 als uitgelezen kans voor deze proef, waarvoor een ton beschikbaar is. De faculteit wil dat in 2017 zeventig procent van de herinschrijvers de bachelor binnen vier jaar haalt.
Ook de faculteit Industrieel Ontwerpen heeft een plan ingediend voor een proef met blended learning bij haar bachelor. Of dat doorgaat is nog niet zeker. De faculteit wil verkennen hoe ict is toe te passen bij ontwerponderwijs en ziet vooral mogelijkheden voor onder meer digitale toetsing en meer projectachtig onderwijs. 


25 november 2014 16.44

Wetenschappers willen minder lesgeven

Onderwijs is nog altijd een ondergeschoven kindje aan de Nederlandse universiteiten. Hoogleraren, docenten en promovendi vinden onderzoek het allerbelangrijkst, blijkt uit een enquête naar hun drijfveren.
25 november 2014 16.26

Bonus voor promotie afgeschaft

Universiteiten krijgen niet langer een vast bedrag per proefschrift. Er komt een einde aan de zogeheten promotiebonus, verkondigen minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker vandaag.

25 november 2014 15.45

Slopen om te bouwen

Slopen om te bouwen Hoe duurzaam is een kantoor als het verderop leegstand veroorzaakt? In een lunchlezing liet Mark Plaisier studenten civiele techniek nadenken over duurzaamheid in de bouw.
25 november 2014 07.34

​Vijf opleidingen krijgen herkansing

Vier hbo-opleidingen en één universitaire bachelorstudie krijgen een onvoldoende van onderwijskeurmeester NVAO, terwijl zes andere opleidingen zich ‘goed’ mogen noemen.

24 november 2014 15.45

​Vlaams hoger onderwijs keurt zelf opleidingen

In Vlaanderen komt medio 2015 een einde aan de NVAO-keuring van afzonderlijke opleidingen in het hoger onderwijs. Hogescholen en universiteiten krijgen meer vrijheid.
24 november 2014 12.33

Akkoord over compensatie gratis ADSL

Akkoord over compensatie gratis ADSL TU-medewerkers krijgen vanaf januari 2015 een vergoeding van in totaal maximaal 47 euro per maand. Dat is het resultaat van onderhandelingen tussen de TU en de vakbonden. De vergoeding komt in plaats van onder meer gratis ADSL.

  Meer