Gids voor dappere architecten

Wie als architect een eigen bureau opricht, krijgt te maken met een krappe markt door een afnemende vraag en moordende concurrentie. Nog niet afgeschrikt? Dan is er een informatieve gids geschreven door TU-docenten en een alumnus om de bouwkundige ondernemer door de bouwjungle te loodsen.

/uploads/delta.tudelft.nl/delta_articles/24800/image/book01.jpg

De architect die een eigen bedrijf wil beginnen, krijgt nogal wat voor zijn kiezen vandaag de dag. Door de kredietcrisis bouwen bedrijven, overheden en particulieren aanzienlijk minder. En alsof dat niet genoeg was, ziet de verre toekomst er ook niet rooskleurig uit. Bovendien is er een demografische crisis; de vergrijzing. Hierdoor zijn er in de toekomst minder woningen en kantoren nodig. Tel daar nog bij op dat de afgelopen jaren een kleine bouwexplosie is geweest en je hoeft geen briljant econoom te zijn om te zien dat de markt voor architecten krap wordt.

Toch zal het bloed bij een aantal architecten kruipen waar het niet gaan kan. Zij laten zich niet afschrikken maar willen hoe dan ook een eigen bureau. Voor hen is het boek ‘Architect in de praktijk’. Het is geschreven door TU-docenten bouwmanagement Alijd van Doorn en John Heintz en Leon Teunissen, TU-alumnus architectuur en bouwmanagement. Het boek heeft een uitstekende insteek en is actueler dan ooit voor de startende ondernemer. ‘Architect in de praktijk’ belooft een gids te zijn voor de architect als ondernemer. Maar daar slaagt het helaas niet helemaal in.
Vooral het begin van het boek is zwak. Heintz schrijft een volkomen overbodig hoofdstuk over identiteit en imago van een architect. Met veel verwijzingen naar de sterke voorkeur van architecten om zwart te dragen. Onmiskenbaar waar. Maar om daar nou een heel hoofdstuk aan te wijden... Er zijn, zeker gezien de hierboven geschetste situatie, nijpendere kwesties om te bespreken.

Heintz tekent ook voor het allerbeste hoofdstuk van het boek. Dat gaat namelijk over toekomstgerichte strategieën voor architecten. Daarin zet hij uiteen dat architectenbureaus een koerswijziging moeten overwegen. Nieuwe omstandigheden als krapte op de markt, crisis en grote concurrentie roepen om flexibiliteit. Bureaus dienen te denken aan inzetten op renovatiewerk. Nauw samenwerken met technici is ook belangrijk. De tijd dat architecten alleen tekenden voor het ontwerp, lijkt verleden tijd. Opdrachtgevers vragen vaker om een meer omvattend aanbod met daarin ontwerp en bouw. Het hoofdstuk is to the point met heldere voorbeelden, tips en verkenningen.
‘Architect in de Praktijk’ is een waardevolle eerste stap voor wie overweegt een eigen bedrijf wil opzetten. Een aantal hoofdstukken mist weliswaar diepgang, maar daar staan bruikbare tips en situatieschetsen in andere hoofdstukken tegenover.

Leon Teunissen, Alijd van Doorn en John L. Heintz, ‘Architect in de Praktijk’, SUN, 148p., 22,90 euro

Smaakt dit naar meer? De besproken boeken zijn binnenkort te vinden op de leestafel in de bibliotheek.


26 januari 2015 00.04

Icarusvlucht

Icarusvlucht Het duurzame energiebedrijf Econcern won vanaf 2007 de ene ondernemersprijs na de andere. Anderhalf jaar later was de tent failliet. De veelgestelde vraag ‘hoe kon dat gebeuren?’ is vijf jaar na dato beantwoord in een grondig maar goed ...
12 januari 2015 15.23

Wiskundige alleskunner

Wiskundige alleskunner John von Neumann staat vooral bekend als de peetvader van de computer, maar in werkelijkheid is dat maar één van de gebieden waar hij zijn brille toonde.

12 januari 2015 15.19

Populaire wetenschap

Populaire wetenschap De industriële revolutie betekende niet alleen de doorbraak van technologie, maar ook die van wetenschap bij het grote publiek.
19 december 2014 11.28

Into a man-made world

Into a man-made world As a consequence of climate change, pollution and depletion of natural reserves, we have entered into an epoch in which man dominates nature. Like it or not, there is no way back to the pristine nature. Nobel laureate Paul Crutzen coined ...

19 december 2014 11.25

Hunger for land

Hunger for land Chinese, oil sheiks, multinationals, yes even conservationists are doing it: buying land from under unknowing people for their own purposes. These days, land isn’t fought over anymore – it is simply sold.
10 december 2014 13.10

Hoe big data alles verandert

Hoe big data alles verandert Het feit dat iedereen met smartphones rondloopt en overal sporen achterlaat, zal onze samenleving volledig veranderen, betoogt Alex Pentland.

  Meer