De starter: Voer voor shopaholics

Ze noemen zich het eerste online communityplatform voor winkelgebieden. Vergelijkbaar met de populaire buurtapp Nextdoor, maar gelikter en voor de retail. Nog geen vijf jaar na de oprichting door vier TU-alumni, richt Chainels zijn pijlen op andere sectoren, én het buitenland.

Sander Verseput van Chainels. (Foto: Marcel Krijger)
Sander Verseput van Chainels. (Foto: Marcel Krijger)

Nee, we hoeven bepaald geen droog brood te eten; we ontvangen alle vier een marktconform loon", zegt mede-oprichter Sander Verseput (26, real estate and housing). "Maar pas sinds een jaar of anderhalf hoor – al wisten we toen we in 2013 een investeerder kregen, er wel een klein zakcentje aan te verdienen."

Dat Chainels vrijwel direct een succes was, is achteraf niet meer dan logisch. "De communicatie in winkelgebieden is vaak lastig. Je hebt te maken met verschillende huurders, de beheerder, eigenaar, hoofdkantoren, beveiligers, dienstverleners en politie, en er zijn natuurlijk continu personeelswisselingen in de winkels. Al die mensen moeten op de één of andere manier met elkaar communiceren. Over evenementen bijvoorbeeld, of openingstijden. En dan heb je nog te maken met veiligheidsmeldingen, of een kapotte roltrap in het winkelcentrum… Op Chainels komen al die mensen samen, en zijn ze in één klap op de hoogte van alles wat er speelt in hun omgeving. Bovendien kan het platform gekoppeld worden aan informatieschermen en websites, zodat aanpassingen van bijvoorbeeld openings-tijden, meteen overal worden doorgevoerd."

Inmiddels nemen zestig winkelgebieden ("tienduizend bedrijven en een veelvoud aan gebruikers") deel aan het platform, waaronder de binnenstad van Delft, de Koopgoot en winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam. Chainels heeft dertien mensen op de loonlijst om dat bij te benen. Niet gek, voor iets wat eigenlijk gewoon een voortvloeisel is van een afstudeerproject dat twee collega's vijf jaar geleden deden bij EWI. "Daar legde de ondernemersvereniging van Delft het communicatieprobleem in winkelgebieden voor. Tja, toen dachten zij al snel: daar moeten we meer mee."

Expansiedrift

Verseput en compagnons zetten hun platform sinds enige tijd ook in voor bedrijventerreinen, stationsgebieden en havens. "Voor hen is onze app vooral handig op het gebied van veiligheid", denkt de ondernemer. Ondertussen kijkt hij ook naar winkelcentra in het buitenland. "Over drie jaar willen we marktleider zijn in het operationele winkelgebiedmanagement, in Europa én het liefst Amerika."

Dat de vier alumni verschillende achtergronden hebben binnen de TU (industrieel ontwerpen, computer-science, vastgoed), versterkt hun kracht, denkt hij. "Daarnaast hebben we in 2012 ontzettend veel gehad aan de mastercourse Ready to Startup bij YesDelft. We hadden geluk dat onze investeerder ook ondernemers-ervaring had. Maar het belangrijkste om succes te behalen in het ondernemen, is denk ik de valkuil te vermijden waar ontzettend veel TU'ers in trappen: blijf niet te lang door ontwikkelen aan je product. Presenteer je product aan de klant, en ontwikkel al doende verder. Te lang kosten maken en geen omzet draaien, betekent het einde van je bedrijf."

chainels.com