De Master: Ruben Zoutewelle

Mensen, wat een kou. Lag je maar op het dek van een luxe jacht; dobberend onder de tropische zon. Ingenieur Ruben Zoutewelle kwam voor zijn afstuderen bij 3mE afgelopen maanden dichterbij dan de meesten.

Foto: Sam Rentmeester
Foto: Sam Rentmeester

Onderwerp:
'A superyacht cost estimation tool - Connecting yacht design & yacht building cost'
Eindcijfer: 8

Wie droomt er niet van, wanneer hij weer eens op zijn fiets door de regen ploetert. Een luxe superjacht, van alle gemakken voorzien en niets anders dan je druk om te maken dan wie je volgende glas wijn inschenkt.
Hoe geweldig zou het zijn om, met eenmaal je ingenieursdiploma op zak, ten minste eigenhandig aan die jachten te ontwerpen, bouwen, of rekenen?

Dat laatste is nog niet zo simpel. Superjachten bestaan voor een groot deel uit maatwerk, dat gedurende het bouwproces - drie tot vier jaar – regelmatig wordt aangepast. Bereken daar maar eens de prijs van. Ruben Zoutewelle (26) ontwierp een tool die aan het begin van de ontwerpfase een snelle én nauwkeurige kostenberekening kan maken.

Werven zitten erom te springen, denkt hij, want het meest on-sexy deel van hun werk, het berekenen van de kosten voor de bouw van een luxe jacht, neemt als snel zo'n twee tot drie weken in beslag. En dan nog komt het voor een groot deel aan op een schatting. Zoutewelle: "Tegen de tijd dat je als werf met een aangepaste offerte kunt komen vanwege meerwerk, soms pas maanden later, is de klant misschien al weg." Iets wat overigens steeds makkelijker wordt in een groeiende superjachtenmarkt, waarin Nederland nog steeds marktleider is. Logisch, vindt de ingenieur:
"Tot het koopcontract betaalt die klant vaak al een paar ton aan. Dan verwacht je wel een beetje service."
Niet iets om als werf op in te leveren dus, als je moet rondkomen van misschien maar één jacht per jaar.

Zoutewelles instrument maakt een kostenopgave op basis van de belangrijkste pijlers aan het begin van het ontwerpproject: benodigde motorvermogen, lengte, breedte en snelheid van het schip. "Daarna delen we de verschillende ontwerponderdelen op in zestien groepen, waarin de stalen romp, de motorkamer en het interieur het meest bepalend zijn. Die variabelen berekent mijn tool door, gedurende het bouwproces." Resultaat: een wéken snellere, gespecificeerde kostenopgave, waarmee een werf zich concurrerend kan opstellen. "Zie het als de keukenboer", zegt Zoutewelle. "Daar teken je bij een luxe keuken vaak ook de grove offerte. Gedurende het ontwerp pas je het oventype aan, of je aanrechtblad."

Heel makkelijk was het niet om de tool te bouwen. "Werven geven hun kosten niet graag prijs. Uiteindelijk kreeg ik mijn gegevens van een onderaannemer." Niet dat dat hem afschrikt: Zoutewelle voorziet in die immer groeiende jachtenmarkt een prima toekomst voor zichzelf.