De master: Amandine Marié

Met lede ogen keek industrieel ontwerper Amandine Marié (25) deze zomer toe hoe zongebruinde vakantiegangers aan de bagageband van Schiphol, vers geland en nog lang niet toe aan werken, hun vakantiegevoel met de minuut verder kwijtraakten.

Foto: Sam Rentmeester
Foto: Sam Rentmeester


Onderzoek: 'Designing a seamless passenger journey'

Eindcijfer: 7,5

En dan moesten ze nog naar huis. Koffer tussen de benen in een volgepakte trein, de bus in; stuntelend om die 23 toegestane reiskilo's langs het OV-chipkaartpoortje te krijgen. Dan te bedenken dat al die reizigers hetzelfde gestuntel op de heenweg al in omgekeerde volgorde hadden afgelegd, met een ellenlange rij voor de bagage-check-in als beloning. Kan honderd keer efficiënter, ontdekte de ontwerper op datzelfde moment. Nou ja, in elk geval een halfuur sneller.

Soepel en snel zijn geen woorden die samengaan met reizen. Op zich geen probleem, vinden de meeste reizigers: wachten hoort nu eenmaal bij een vliegreis. "Maar toch, als je mensen vraagt hoe ze het zouden vinden als ze zich een uur korter voor vertrek op Schiphol zouden mogen melden, springen ze een gat in de lucht", zegt Marié.
Voor haar afstuderen bij industrieel ontwerpen richtte ze zich op passagiers die vanaf huis met het openbaar vervoer naar Schiphol reizen, en vanaf daar op het vliegtuig springen naar hun bestemming. Hoe efficiënt verloopt dat traject nu eigenlijk?
Niet zo, ontdekte ze al snel. 21 Procent van de reizigers ervaart het inchecken van bagage als stressvol en gedoe. "Op een normale dag duurt dat proces zo'n zes tot negen minuten", weet de ontwerper, "maar in drukke periodes kan dat makkelijk oplopen tot meer dan een uur." Wat nou als je de reis van al die koffers uit handen geeft aan een logistiek bedrijf, dat de koffer thuis bij je ophaalt, en hem persoonlijk aflevert op de plaats van bestemming? Feitelijk is je koffer dan gewoon een postpakket. Dát noem je nog eens licht reizen.

Er zitten wel wat haken en ogen aan. Veiligheid, bijvoorbeeld. Marié. "Je zou de koffer moeten sealen. Maar logistieke bedrijven hanteren een grondigere inspectie dan de standaardinspectie van Schiphol. In die zin is het dus veiliger." Dan heb je nog te maken met stapels wet- en regelgeving. Zo zou het los versturen van koffers aanvankelijk alleen mogelijk zijn binnen de Europese Unie, omdat alleen daar vrij verkeer van goederen geldt. Daarbuiten krijg je te maken met invoerrechten. O, en mensen moeten bereid zijn minimaal een tientje extra te betalen voor hun reis. "Nu kost een retourtje voor een koffer vijftig euro, dat zouden er zestig worden. Of zelfs 150, als je je koffer pas een dag voor vertrek wilt laten ophalen, in plaats van de drie dagen die daar in het huidige model voor staan."

Het onderzoek van Marié is onderdeel van het Personalised Airport System for Seamless Mobility and Experience (Passme)-project van de TU, de faculteit Industrieel Ontwerpen en KLM. Schiphol en PostNL snuffelen ondertussen ook aan de mogelijkheden van zelfstandig reizende koffers. "Dit is de toekomst, dat ziet iedereen."