​Meer avondcolleges bij TU

Komend collegejaar zal het aantal avondcolleges aan de TU waarschijnlijk toenemen, omdat de universiteit de grote studentenaantallen niet meer kwijt kan.

Het aantal vooraanmeldingen van eerstejaars bachelorstudenten ligt nu hoger dan vorig jaar rond deze tijd. Opvallend is de run op Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Daar zijn nu al 828 gewogen vooraanmeldingen (gewogen= rekening houdend met meerdere inschrijvingen van een student) tegenover 620 vorig jaar. Door de numerus fixus is er echter slechts plaats voor 480 studenten. De uiteindelijke groei aan de TU lijkt dan ook mee te vallen.

Het aantal internationale masterstudenten groeit met vier procent. Dat is minder hard dan vorig jaar, toen sprake was van veertig procent (1450) meer studenten. Dat komt volgens directeur onderwijs & Studentenzaken Timo Kos door een aantal maatregelen zoals aanscherping van de eisen voor de taaltoets, verhoging van de prijzen en invoering van een ‘cap’ (een maximum) bij drie opleidingen.

Hoewel de groei dit jaar volgens Kos ‘niet dramatisch’ is, is er wel krapte in onderwijszalen. Daarom huurt de TU extra zalen in de Bouwcampus en verlengt zij het contract met het Legermuseum en bioscoop Pathé. Daarnaast wil zij het aantal avondcolleges (10-urenrooster, dat al sinds 2010 aan de TU bestaat) kunnen verdubbelen, van drie naar zes procent van het totaal aantal colleges.

De studentenraad (sr) zei maandag in een overleg met het college van bestuur geen andere uitweg te zien, maar wil nog wel in overleg met Kos over het volgende wensenlijstje:

• Studenten zouden niet meer dan acht uur college op een dag moeten krijgen, omdat zij de stof anders niet meer opnemen.
  • ’s Avonds liefst geen verplichte colleges, practica en werkgroepen, maar hoorcolleges.
  • Avondcolleges op collegerama zetten, zodat studenten met andere verplichtingen toch onderwijs kunnen volgen.
  • Verhoging van het aantal avondcolleges is een noodmaatregel en mag nooit meer dan zes procent bedragen. In september 2017 is het nieuwe onderwijsgebouw Pulse opgeleverd, dat ontlast de zalenpool.
  • Elke vijf weken zou er gekeken moeten worden of de inzet van het 10-urenrooster verminderd kan worden. In het tweede kwartaal hoeven er minder avondcolleges te zijn dan in het eerste door uitval van studenten.
  • Maximaal één avondcollege per week, per opleiding, per studiejaar. Met een maximum van tien procent van de colleges per jaar voor studenten die nominaal studeren (buiten keuzevakken om).
  • Avondcolleges in eerste instantie inzetten bij masterstudies.

Verder geeft de sr de voorkeur aan avondcolleges boven lunchcolleges, omdat er tijdens de lunch vaak lezingen of commissievergaderingen zijn. Collegelid Anka Mulder zei daarop dat de sr zich moet realiseren dat het komend collegejaar’ ‘inschikken’ wordt. “We proberen zo min mogelijk het 10-urenrooster te gebruiken, maar het zal gaan gebeuren.”