Delft Hyperloopteam wint met beste ontwerp

Het Delft Hyperloopteam is afgelopen weekend in Los Angeles overall winnaar geworden bij de SpaceX Hyperloop Pod Competition. “Dit was precies de prijs waar we voor gingen.”

Het Delftse team onder leiding van captain Tim Houter won op de punten schaalbaarheid, beste constructie en ontwerp. “Dit was precies de prijs waar we voor gingen. We hebben geprobeerd aan alle details aandacht te besteden en een pod te maken die je zo zou kunnen opschalen”, vertelt team captain Tim Houter. “En die inspanning is nu beloond, fantastisch.”

Studenten van de Universiteit van München wonnen de prijs voor de hoogste gemiddelde snelheid. Op Youtube is te zien dat het onderlinge snelheidsverschil klein is. TU München en TU Delft halen 94 kilometer per uur, de MIT haalde 90 kilometer per uur.

Het Delft Hyperloop team streed afgelopen weekend met 28 andere teams om de winst in de SpaceX Hyperloop Pod Competition. Ze mochten proberen een zo hoog mogelijke snelheid te behalen in de testbuis van 1,25 kilometer naast het hoofdkantoor van het ruimtevaartbedrijf in Hawthorne, Los Angeles. Een jury beoordeelde de ‘pods’ – gemaakt op halve schaal – op onder meer veiligheid, efficiëntie en schaalbaarheid.

De Hyperloop Pod Competition is opgezet door Elon Musk, oprichter van SpaceX en Tesla Motors. Musk opende de finale persoonlijk, en bezocht de stand van het Delftse team. Met de competitie wil hij de ontwikkeling van een revolutionaire vorm van snel en energiezuinig transport stimuleren, waarbij mensen en goederen met een snelheid van 1200 kilometer per uur door buizen met daarin een zeer lage luchtdruk reizen.

Lees ook: Weekend van de waarheid voor Hyperloop